عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، جشنواره تئاتر فجر را عاملی برای احیای هویت فرهنگی دانست و گفت: تمرکز زدایی، حمایت و توجه یکسان در عرصه هنر، مطالبه به حق جوانان و هنرمندان است.

به گزارش مرور نیوز، زهرا ساعی در حاشیه‌ دومین جشنواره‌ تئاتر فجر آذربایجان شرقی، ضمن ابراز خرسندی از روند تمرکززدایی جشنواره‌هایی مانند فیلم و تئاتر فجر گفت: تمرکززدایی در خصوص جشنواره‌ها، با توجه به تعدد فرهنگ بومی و فرهنگ نواحی در کشور، این امکان را فراهم می‌کند تا هنرمندان سایر مناطق کشور بتوانند در کنار هنرمندان مطرح این عرصه حضور یافته و خود را معرفی کنند.

وی افزود: متاسفانه در تمام حوزه‌های اقتصادی، علمی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دیگر موارد همه چیز در پایتخت متمرکز شده است، با توجه به وضع آلودگی هوای تهران، ترافیک، کاهش ظرفیت و کشش پایتخت و تحمیل هزینه رفت و آمد و اسکان برای شهرستانی‌ها، برگزاری همه‌ی جشنواره‎ها در تهران دیگر میسر نیست.

وی تمرکززدایی را یکی از عوامل مؤثر در اشاعه‌ی فرهنگ دانست و گفت: در این نوع جشنواره‎ها مسوولان کشوری نیز باید دعوت شوند تا بدین نحو هنرمندان استان‌ها بطور شایسته معرفی شوند.

ساعی تأکید کرد: با توجه به اینکه عمده مخاطبان تئاتر، جوانان هستند، این مطالبه به حق تمام افراد و هنرمندان شهرستانی است که در جشنواره‎ها حضور پیدا کنند و از اخبار آن مطلع شوند.

وی با اشاره به اینکه جالی خالی تئاتر و موسیقی در سبد خانوار شهرستان‎ها بسیار احساس می‌شود، گفت: جوانان همیشه طالب فرهنگ و هنر هستند، گرچه شاید بعضی خانواده‎ها این آگاهی را ندارند، باید به هنر تئاتر به عنوان ظرفیتی برای پر کردن اوقات فراغت و ترویج فرهنگ بومی بین جوانان توجه شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس خاطر نشان کرد: هنر وسیله‌ای برای نهادینه و پررنگ کردن هویت و فرهنگ یک کشور است تا به کمک آن داشته‎هایمان را معرفی کنیم و جشنواره‎ها بهترین ابزار برای کمک به احیای فرهنگ هستند و می‌توان با تبلیغات محیطی و رسانه‎ای مناسب هنر را وارد سبد زندگی خانواده‎ها کرد.