با توجه به سفر مقامات سوری به کشورمان برای گفتگو بر سر مسائل سیاسی، انتظار می رود مناسبات اقتصادی دوجانبه نیز ردش قابل توجهی پیدا کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی مرور نیوز، «محمد عماد خمیس» نخست وزیر سوریه ، شب گذشته به دعوت رسمی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور وارد تهران شد. این سفر در آستانه نشست مذاکرات صلح سوریه در قزاقستان صورت گرفته است و از این رو بدون شک یکی از اهداف سفر عماد خمیس گفتگو در مورد احتمالاتی است که ترکیه در این نشست مطرح خواهد کرد.

طبق تصمیم گیری های که در زمان برقراری آتش بس میان ارتش سوریه و هفت گروه مسلح این کشور صورت گرفت، نشست بعدی برای بررسی وضعیت سیاسی آینده این کشور قرار شد در آستانه قزاقستان انجام شود. با این حال قطع آب آشامیدنی شهر دمشق و سپس ترور مسئول مذاکرات «وادی بردی» که واکنش ارتش را برانگیخت باعث تعویق یک هفته ای شروع گفتگوهای آستانه شد. در همین حال مقامات آنکارا به رغم عدم تمایل آمریکا برای حضور در این نشست، اصرار دارد نمایندگان کاخ سفید در این مذاکرات شرکت کند.

این مسائل در کنار همراهی نظامیان ترکیه با ارتش آزاد و پذیرش مسئولیت رعایت آتش بس از سوی نیروهای مخالف مسلح، این گمانه را به وجود آورده است که آنکارا چندان تمایلی به نتیجه بخش شدن این مذاکرات ندارد. زیرا هنوز وضعیت میدانی شمال سوریه و مناطق کردنشین نامشخص است از طرفی آمریکا به عنوان متحد اصلی ترکیه حاضر به پذیرش شرایط موجود سوریه نیست.

از این رو رایزنی های عماد خمیس با مقامات کشورمان در این سفر بسیار حیاتی و مهم است. علاوه بر اهمیت سفر نخست وزیر سوریه به تهران از بعد سیاسی، می توان از منظر همکاری های اقتصادی نیز به آن توجه کرد.

پیش از این عماد خمیس بر مراودات اقتصادی دو کشور تاکید کرده بود و حال با توجه به موفقیت های اخیر ارتش در عقب راندن تروریست ها و آزادسازی شهرها، کم کم مساله بازسازی سوریه نیز در دستور کار قرار خواهد کرد.

در همین راستا سال گذشته، علی کاظمینی، رایزن اقتصادی ایران در سوریه گفت:« بازار کشور سوریه مملو از کالاهای عربستان سعودی، اردن و سایر کشورهای عرب است در حالی که مردرم و دولت سوریه علاقمند به استفاده از کالاها و محصولات ایرانی هستند.»

 سطح مبادلات تجاری دو کشور در حال حاضر حدود 1 میلیارد دلار است و با توجه به ارتقا همکاری های ایران و سوریه در مسائل سیاسی منطقه ای، انتظار می رود مناسبات اقتصادی آنها نیز افزایش یابد. در این راستا دیدار سران دو طرف در میانه مسائل سیاسی فرصت خوبی برای این مهم به شمار می رود.