حسن روحانی رئیس جمهوری با بی نظیر دانستن رشد 7.4 درصدی اقتصادی در منطقه ، درباره برجام گفت: برجام پیروزی بزرگ ملت ایران در اخلاق است.

به گزارش خبرنگار سیاسی مرور نیوز، حجت الاسلام حسن روحانی در نشست خبری ضمن تسلیت درگذشت یار دیرین امام و رهبری حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: در آغاز صحبت لازم می دانم از مردم فهیم، قدرشناس و زمان شناس قدردانی کنم که با اشک و آه و حضور پرشورشان در مراسم تشییع و بدرقه پیکر پاک آیت الله و مراسم ترحیم مراتب قدرشناسی و وحدت را نشان دادند.

وی ادامه داد: مردم به خوبی قدر خادمان و بزرگان خود و آنانی که در نظام اسلامی تأثیر گذار و در توسعه و آبادانی کشورسهیم بودند را می دانند.

رئیس جمهوری درباره شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: آیت الله علاوه بر اهتمام خود به نظام، اسلام و کشور، با صبر، متانت و سکوت خود آنجا که برای نظام لازم می دید و با روش اعتدالی، عقلانیت، خرد، حوصله و سعه صدرشان به ما نشان دادند بهترین روش برای اداره کشور و تعامل با اندیشه های مختلف کدام است. امروز آن مرد بزرگ در میان ما نیست و نمی توانیم مستقیم از افکار او استفاده کنیم اما شیوه و راه او آنچه برای ما از نوشته ها به یادگار گذاشته اند می توانیم بهره برداری و در ادامه راه اعتدال و خرد با صبر و حوصله برای حل معضلات کشور تلاش کنیم.

از همه فعالان سیاسی خواهش می کنم همین شیوه را نه امسال بلکه برای سالهای بعد هم ادامه دهیم

رئیس جمهوری با بیان اینکه فرمان الهی، دستورات خداوند و اخلاق نباید زیرپا گذاشته شود، گفت: مبادا بخاطر برخی مسائل فرعی و جناحی بخواهیم اخلاق حسنه را بدست فراموشی بسپاریم.

روحانی با تشکر و سپاس از مردم به خاطر حمایت از دولت خودشان ، گفت: اگر در فضاهای مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دستاوردهای داشتیم به خاطر حضور، صبر، اندیشه و امید مردم به آینده این کشور و نظام بود.

وی با بیان اینکه در بسیاری از زمینه ها ببیشرفت های خوبی داشتیم و به پیشرفت های بیشتری هم باید دست یابیم، اظهار کرد: بسیار خوشحالم که از آغاز سال که به مردم وعده داده بودم تلاشم بر این است که به رشد ٥ درصدی دست یابیم، دست یافته  و از این رو از کارآفرینان، همه مقامات و قوا سپاسگزارم که این رشد 7.4 که در منطقه خود نظیری برای آن نمی شناسیم.

وی با سپاسگزاری از کارآفرینان ادامه داد: در زمینه اشتغال فدم های خوبی برداشتیم و البته هنوز باید قدم هایی برداشته شود ؛ ٧٠٠  هزار شغل خالص در سال گذشته در کشور ایجاد شد که این موضوع در منطقه نظیر ندارد.

رئیس جمهوری نکته سوم سخنانش را موفقیت در مذاکرات هسته ای عنوان کرد و گفت: برجام متعلق به دولت یازدهم نیست متعلق مردم ، رهبری مقتدر کشور، شهیدان و بویژه شهدای هسته ای است؛ برجام یک دستاورد بزرگ ملی است و کسی فکر نکند بخاطر انتخابات آینده بیشتر یا کمتر از حد درباره برجام حرف بزند.

وی اضافه کرد: از برجام مهمتر حق و موفقیت یک ملت است ؛ پس چرا برای این پیشرفت شاکر خدای تعالی نباشیم؛ البته هر کار می تواند ایرادی داشته باید اما در جمع موفقیت آمیز بود.

روحانی برجام را پیروزی ملت ایران در اخلاق دانست و گفت: به دنیا گفته بودیم دنبال سلاح هسته ای و کشتار جمعی نیستم و آنچه علیه ما گفته می شود دروغ است؛ ما اثبات کردیم در برجام که ملت ایران ملتی راستگوست و آنانی که در آن روز این سخنان را می گفتند امروز باید در پیشگاه اخلاق سرافکنده شود.

مقام عالی دولت با بیان اینکه در برجام از لحاظ سیاسی هم پیروز شدیم ، اظهار کرد: از حیث سیاسی پیروز شدیم چون به دنیا گفتیم ایران کشوری نیست که با او در دنیا رفتار امنیتی شود بلکه می خواهد در دنیا بازیگر فعال باشد و غیبت ایران موجب ضرر بقیه شد و ایران هراسی را خواستیم برداریم.

وی ادامه داد: ایران استحقاق آن را ندارد که بعنوان کشوری که صلح و امنیت کشورها را بخطر انداخته به آن نگاه شود؛ ما  در احقاق حقوق ملی خود موفق شدیم؛ چون غنی سازی را حق ملت ایران می دانستیم.

ایران قصد دخالت در مسائل عربستان ندارد

رئیس جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه 4 سال پیش وعده کردید روابط نزدیکی با کشورهای هماهنگی خلیج فارس خواهید داشت درحالیکه با عربستان سعودی ارتباط قطع شد و حالا میانجی گری کویت و عراق صحبت هایی شده و این حرکات میانجی گرانه را تایید می کنید، گفت: اساس سیاست جمهوری اسلامی ایران روابط نزدیکتر با همسایگان بویژه کشورهای اسلامی بود و کشورهای شورای هماهنگی خلیج فارس هم مستثنی نیستند.

وی با بیان اینکه عربستان مشکل را خودش با حمله به کشور همسایه آغاز کرد: ادامه داد: این  حمله بی مبنا است و به نفع عربستان است این حمله را قطع کند ؛ با کشور مسلمان و همسایه از حیث روابط دو جانبه مشکلی نداریم و مشکل به بحرین و یمن برمی گردد؛ إعدام شیخ نمر پیش آمد و داستان سفارت که خود عربستان رابطه را قطع کرد.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: از آن زمان کشورهای زیادی برای میانجی آمدند که اسم 10 کشور را به یاد دارم، ما می خواهیم ریشه های مسئله حل شود و در منطقه صلح باشد؛ نه قصد دخالت در مسائل داخلی عربستان و نه قطع شدن فعالیت عربستان را داریم اما وقتی عربستان به کشوری حمله می کند و تروریست ها از پول ان بهره می برند راه درستی نیست و اگر عربستان تصمیم درستی اتخاذ کند حاضریم به عربستان در مسئله یمن و ثبات منطقه کمک کنیم.

برجام فضای اقتصاد مقاومتی را آماده می کند

روحانی درباره اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید و هدایت نفدینگی سنگین به سمت تولید ، اظهار کرد: خود برجام فضای فعالیت برای اقتصاد مقاومتی را آسانتر کرد ؛ برجام سرمایه گذار و تولیدگر نیست بلکه فضا را آماده می کند.

وی با بیان اینکه شرایط برجام شرایطی شد که تولید نفت از ٢ میلیون به ٣ میلیون رسید و این کار آسانی نیست، ادامه داد: در پتروشیمی ها هم چندین افتتاح داشتیم ؛ اقتصاد مقاومتی یعنی افزایش تولید ، اشتغال و صادرات و امروز تحولی در بخش کشاورزی روی داد که بیش از ١٤ میلیون تن گندم تولید شد و ٩٧ میلیون تن تولید کشاورزی به ١١٨ میلیون تن رسیده است.

شما هواپیمای کهنه سوار شوید

وی افزود: خودرو مشترک ساخت داخلی با خارج از کشور را داشتیم که ٣٠ درصد آن قرار است صادر شود.

روحانی با اشاره به خرید هواپیمای ایرباس گفت: خرید هواپیما برای گردش گری بسیار مفید است، در سال ٤ میلیارد دلار به شرکت های هواپیمایی کشورهای همسایه می دهیم در حالی که خودمان می توانیم یک هواپیمای خوب داشته باشیم.

وی خطاب به منتقدان خرید هواپیما گفت: آیا از اینکه مردم ما سوار هواپیمای  خوشکل و تمیز شوند مشکلی دارید؟ خب شما هواپیمای کهنه سوار شوید.

منشور حقوق شهروندی جامع و کامل است

مقام عالی دولت همچنین درباره رونمایی از منشور حقوق شهروندی و ضمانت اجرایی آن، تصریح کرد: حقوق شهروندی جزو قول های من در انتخابات سال ٩٢ بود؛ در همان صد روزه اول اولین نسخه آن را منتشر کردیم ، نظرات اصلاحی زیادی آمد که با کارشناسان و حقوقدانان بحث کردیم و این منشور تکمیل شد و منشور جامعی است.

وی این منشور را متکی به اصل سوم و ١٣٤ قانون اساسی دانست و افزود: منشور بر همین مبنا منتشر شد و به همه دستگاه های اجرایی ابلاغ می شود و باید اجرا شود

وی ادامه داد: قوای دیگر بویژه قوه قضاییه باید در اجرا کمک کند؛ اینکه هنوز حقوق شهروندی عملیاتی نمی شود بعنوان رییس جمهور متاسفم و از وزیر دادگستری بعنوان رابط بین دولت و دیگر قوا موضوع را دنبال می کنم.

روحانی خاطرنشان کرد: برخی مسائل زمان می برد و دلمان می خواهد برخی امور همین امشب اجرا شود نه فردا و ما نیازمند به کمک هستیم.

در بخش های دولتی تحریم ها برداشته شد

خبرنگاری از رئیس جمهوری با استناد به سخنان سال گذشته این مقام عالی دولت مبنی براینکه سندی را اجرا نمی کنیم مگر اینکه همه تحریم ها برداشته شود ، پرسید اما موضوع نه تنها چنین نشد بلکه آیسا تحریم های دیگری وضع کرده است که وی در پاسخ گفت: آنچه در برجام آمده تحریم های هسته ای است و روی موارد دیگر صحبت نکردیم.

وی با بیان اینکه تحریم های هسته ای با اجرایی شدن برجام در بخش های دولتی تقریبا اجرا شد، به ذکر مواردی عینی اشاره کرد و افزود: مثلا در فروش و سرمایه گذاری نفت مشکل نداریم، در حمل و نقل مثل ریل و هواپیما، در تجهیزات پزشکی راه باز شده و در زمینه بیمه مشکلی نداریم؛ البته  مشکل فقط در بانک هست که بخشی باز شده و مشکل عمدتا غیربرجامی داریم.

وی اضافه کرد: آیسا افزایش تحریم نیست بلکه تمدید تحریم قبلی است که اجرا هم نشد و من قبلا گفته بودم اگر تمدید آیسا را امریکایی ها بی اثر نکنند نقض فاحش برجام است؛ رییس جمهور امریکا امضا نکرد نمی گویم خیلی خوب است باید وتو می کرد نکته دوم این که آیسا بی اثر شد.

روحانی با بیان اینکه این امکان که در آینده شاهد بدعهدی هایی باشیم وجود دارد، افزود: خودمان هم بخشی از برجام را روز گذشته در حوزه فوردو اجرا کردیم؛ امریکایی ها هم بد قلق هستند و هم بدعهدی کردند اما نسبت به برجام امیدوارم

چون دولتی نمی تواند آن را نقض کند هر چند باید تدبیر خود را بکار ببندیم

وی ادامه داد: عده ای بودند در ٢٠ سال گذشته که می شناسم و هر چه پیش بینی کردند برعکس از آب درآمد است و الان شب که می خوابند خواب می بینند برجام نقض شده است.

اظهارات ترامپ شعار است

روحانی درباره اظهارات دونالد ترامپ و تدابیر برای تصمیم در مذاکره مجدد درباره برجام، اظهار کرد: تا الان إظهارات آقای ترامپ  نسبت به برجام این بود که خوشحال نیست،  توافق خوبی نیست و بدترین توافق بود و اینها همه شعار است چون این توافق دوجانبه نیست.

وی با بی معنا دانستن مذاکره مجدد  خاطرنشان کرد: سالها طول کشید تا برجام به توافق برسد  ومذاکره مجدد مانند این است که پیرهن را تبدیل به پنبه کنیم دوباره ریسندگی شود و از نو دوخته شود؛ هیچگونه مذاکره ای نسبت به برجام درکار نخواهد بود چون در شورای امنیت سازمان ملل تایید شد

رئیس جمهوری وجود رییس جمهور جدید در کاخ سفید را در انتخابات بعدی کشور بی تاثیردانست و گفت: آنچه خواست مردم باشد در انتخابات بعدی اجرایی خواهند کرد.

مهمترین اقدام عملی در دولت یازدهم

روحانی مهمترین اقدامات عملی دولت یازدهم را کاهش تورم، تلاش در زمینه اقتصاد عنوان کرد و گفت: در این دولت در مدت باقیمانده سه پروژه مهم از روز اول مدنظرم بود که اجرایی شود؛ در زمینه اقتصاد تلاش برای ایجاد یک محیط آرام اقتصادی بود؛ در زمینه تورم ، کاهش تورم را مدنظر داشتم و امیدوارم بتوانیم تورم تک رقمی را تا پایان سال ادامه دهیم؛

رشد اقتصادی تلاش بر خروج از رکود اقتصادی بود که در کلیت امر خارج شدیم و اقتصاد مقاومتی را هم باید بتوانیم تا پایان این دولت ادامه دهیم.

وی خواستار استفاده از فضای برجام در سالهای پیش رو شد و گفت: یکی از چیزهایی که دولت از آغاز بر آن مصمم بود، ایجاد وحدت در جامعه است که همه باید تلاش کنیم تا شادابی و نشاط بوجود بیاید و این دولت برای پیوستگی اقوام هم  تلاش بسیاری کرده است.

روحانی با اشاره به درآمد ٢٠ هزار میلیارد تومانی شرکت های دانش بنیان، آن را بیانگر تحول و رشد خوبی دراین شرکت ها عنوان کرد.

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار درباره مذاکرات آستانه برای حل بحران سوریه گفت:  مسئله منطقه ما و به ویژه مساله سوریه بسیار مهم است؛ خوشحالیم که آتش بس مورد توافق قرار گرفت و این قدم مثبتی است که در سوریه بین دولت و برخی از گروه ها به جز داعش و النصره که تروریست هستند، برقرار شده است.

وی تاکید کرد: ما باید تلاش کنیم این آتش بس را حفظ کنیم و نگذاریم آتش جنگ شعله ور شود، نکته دیگر این است که پیش از این می گفتند مذاکره آن وقت یک عده سیاسی که بیشتر خارج نشین بودند، جمع می شدند صحبت می کردند اما امروز مذاکره در سوریه بین دولت و گروه های در صحنه است.

رئیس جمهوری ادامه داد: یک مذاکره واقعی و جدی می تواند امروز تحقق یابد، سه کشور ایران، روسیه و ترکیه تلاش زیادی برای اجلاس آستانه کردند، ان شاء الله در روزهای آینده این اجلاس برگزار می شود، اساس اجلاس مذاکرات سوری- سوری است.

وی افزود: همه تلاش ما این است که این قدم اولی که در آستانه برداشته می شود قدم پایانی نباشد و آغازی باشد که ادامه یابد، حل مساله سوریه یکی یا دو مساله نیست ضمن این که گروه های مسلح نقشه هایشان مشخص نیست که کجا هستند.

رئیس جمهوری ادامه داد: سوریه پیچیدگی های خاصی دارد مساله کردها و نیروهای خارجی که در سوریه هستند مطرح است، بسیاری از مسائل دیگر مطرح است که باید در گفت وگوها به تدریج حل شود، تلاش ایران همواره بر این بوده و هست که مساله سوریه از طریق سیاسی و مذاکره حل و فصل شود.

روحانی اظهار داشت: تمام توان خود را در این راستا به کار می گیریم که در آینده سوریه چه کسی باشد، چه کسی رییس جمهوری باشد، همه این ها وابسته به مردم سوریه است.

وی تصریح کرد: هیچ کس حق ندارد از طرف مردم سوریه تصمیم بگیرد باید فضای صلح و ثبات را فراهم کنیم و شرایط را برای انتخابات آزاد فراهم کنیم و هر چه نظر مردم است قبول کنیم.