زیر آوار ماندن جمعی از آتش نشانان غیور و شهادت تعدادی از آنها واکنش های متعددی از طرف هنرمندان و مقامات داخلی و خارجی و حتی افراد عادی بهمراه داشته است.

به گزارش خبرنگار سیاسی مرور نیوز، پلاسکو نامی که تا همیشه در ذهن مردم ایران به واقعه تلخ نقش خواهد بست، مجتمع تجاری ١٥ طبقه ای است که جمعی از آتش نشانان ما را بهشتی کرد.

ساعت تقریبا هشت صبح بود که دود از ساختمان پلاسکو مشاهده شد و بلافاصله مأموران جان بر کف آتش نشانی برای اطفا حریق سر صحنه حاضر شدند.

آتش نشانان غیور و شریف توانستند آتش را مهار کنند و همه چیز به خوبی پیش می رفت؛ اما آنچه نباید اتفاق می افتاد، اتفاق افتاد و ساختمان ظرف چند ثانیه بر اثر انفجار فرو ریخت.

فرو ویختن پلاسکو همانا و ماندن جمعی از آتش نشانان فداکار زیر آوار همان. حالا همانانی که برای نجات ملت خود را به آتش می زدند گرفتار شده اند. 

گرفتار شدن آتش نشانان زیرآوار دل همه را پر از درد و انبوه کرد؛ طوری که رهبری پیام تسلیت صادر کردند و رئیس جمهوری دستور پیگیری این موضوع را به وزیر کشور داد و رحمانی فضلی هم سفر خود را به لرستان نیمه کاره رها کرده و به تهران بازگشت.

در این میان برخی هموطنان با همدردی با خانواده های این عزیزان با طراحی های خودجوش سعی کردند تا شمه ای از زحمات آتش نشانان را به تصویر بکشند.

درعین حال برخی هنرمندان و مقامات داخلی و خارجی با ارسال پیام تسلیت و نوشتن متن در صفحه اینستا این فاجعه را به غم نشستند.

**آتش دل را که بنشاند

سردار سرلشکر محسن رضایی با انتشار یادداشتی با عنوان " آتش دل را که بنشاند" در صفحه اینستاگرامش نوشت: درود برغیرت اتش نشانی که در جواب دوستش گفت: "اینها مال مردمه! رفت و جانش را داد ...".

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: این افراد مانند رزمندگانی هستند که‌ جانشان را برای آزادی خرمشهر دادند تا خرمشهری‌ها به خانه‌هایشان برگردند. دفاع از جان، مال و آبروی مردم جهادی بزرگ است و اجری عظیم دارد.

وی با نوشتن این متن که برای همه شهدای آتش نشانی فاتحه بخوانیم و برای نجات بقیه دعا کنیم؛ اضافه کرد: آنها که آتش حادثه را فرو نشاندند اما با رفتن خود بر دلها آتش نهادند.

این مقام تشخیص مصلحت نظام درعین حال خواستار برخورد جدی و بدون إغماض با عوامل این حادثه شد.

شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری هم چنین نوشت: قهرمانان همیشه جان بر کف؛ در این غروب غم انگیز به خدا می سپاریمتان.

** درود بر آتش نشانان غیور

پرویز پرستویی هنرپیشه کشورمان نیز در واکنش به این اتفاق جانگداز نوشت: درود به شرفتان آتش نشانان جان بر کف و غیور.

این هنرپیشه مردمی در صفحه اینستای خود ادامه داد: تسلیت به خانواده های داغدیده آتش نشانان عاشق و تسلیت به بازماندگان این حادثه سخت و تلخ.

حبیب رضایی هم نوشت: میدونی ی گردان بره اما یک نَفَر برگرده یعنی چی؟! فقط همین...

** قلب و روح ما با شماست

معاون وزیر خارجه هم در اینستای خود آورده است: برای مردمی، برای مرامت، برای وطنت.. گاهی باید بری در دل آتش و بسوزی.

عباس عراقچی ادامه داد: قهرمانیه آتش نشان، قلب و روح ما با شماست. درود بر غیرت و شهامت و شرافت شما.

** آتش نشانان را به جان فشنان تغییر دهیم

محمدعلی کشاورز هم در اینستای خود در واکنش به واقعه امروز و زیر آوار ماندن تعدادی از آتش نشانان نوشته است:  این عزیزان را که می بینم امید در جانم جوانه می زند.

این هنرپیشه محبوب اضافه کرد: اینکه هنوز آدم هایی هستند چشمشان را روی ناملایمات می بندند و جانشان را در مشتشان می گیرند و ایثار مشق می کنند ؛ کاش کسی نام آتش نشانان را به جان فشنان تغییر دهد.

** ذات آتش نشانی فداکاری است

مرضیه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست در پیامی اینستاگرامی گفته است: آن روز نوبت به بازدید از سازمان آتش نشانی رسیده بود؛ ١١ مرداد ٩١ بعنوان عضو شورای شهر تهران در مجموعه  بازدیدهای هفتگی از مناطق و سازمان ها به سازمان آتش نشانی رفته بودیم.

او با مرور این خاطرات ادامه می دهد: ذات سازمان آتش نشانی بر فداکاری نیروهایش استوار است.

اما اینها مطالب اینستاگرامی داخلی بود؛ بسیاری از افراد در خارج از کشور از جمله امریکا، روسیه وانگلستان شجاعت آتش نشانان غیور ایرانی را تحسین و با خانواده های آنان ابراز همدردی  کردند.

آتش نشانان انگلیسی این جمله را که تمام فکر ما مشغول شما آتش نشانانی است که حین اطفا حریق ساختمان فرو ریخت و زیر آوار ماندید را توئیت کردند.

گری لوئیس با ستودن شهامت آتش نشانان بصورت شخصی نسبت به حادثه غم بار واکنش نشان داد و فرماندهی ایالات متحده امریکا هم آورده است: روز خوبی را برای شما عزیزان آرزو داریم.