یادگار گرامی امام (ره) با بیان این‌که آیت‌الله هاشمی به فهم مردم اعتقاد داشت و بابت دشنام هایی که به او می دادند غصه نمی خورد گفت: آیت الله هاشمی از دشنام و فحش نمی‌ترسید و همواره منافع ملی را بر منافع شخصی ترجیح می‌داد.

به گزارش مرور نیوز، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی صبح امروز در بیست و چهارمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی در سالن اجلاس سران اظهار کرد: آیت الله هاشمی از زمره بزرگترین شخصیت های سیاسی چند صد ساله اخیر است و به غیر از امام که فاصله زیادی با سایرین دارد، نمی توانیم کسی را به اندازه آیت الله هاشمی ببینیم که در همه صحنه های سیاسی ایران حضور دارد.

وی با اشاره به سوابق فعالیت های سیاسی آیت الله هاشمی پیش و پس از انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: در همه انتخابات‌ها ایشان یا حضور داشتند یا محور بحث بودند. البته من بر این حضور ارزش گذاری نمی کنم، ولی شما شخصی را نمی یابید که همواره خودش گفتمان نزاع های سیاسی انتخابات باشد.

یادگار امام با بیان اینکه آیت الله هاشمی بسیار باهوش بود و همانند شطرنج بازی بود که چند مرحله از حرکت ها را تشخیص می داد تصریح کرد: این باهوش بودن با تجربه عمیق سیاسی و شجاعت وی همراه شده بود. وی در تصمیم گیری شجاع بود و اگر به تصمیمی می رسید آن را با شجاعت و پافشاری دنبال می کرد، او البته شجاعت بازگشت از خطا را هم داشت و دگم نبود.

حجت الاسلام و المسملین سیدحسن خمینی در ادامه خاطرنشان کرد: آیت‌الله هاشمی ریاکار نبود و تاکید می‌کرد به این دلیل به امام (ره) علاقه‌مند شده است که امام ریاکاری نمی کرد. در سال هایی که فشار بر او زیاد بود، به او گفتم که عید کجا می روید؟ که در پاسخ گفت مثل هر سال کیش می‌روم. او در این سال ها هیچگاه وسیله نقلیه خود را هم برای هیچ جلسه ای عوض نمی‌کرد می گفت من همینی هستم که هستم. ما 36 سال همسایه دیوار به دیوار ایشان بودیم و بسیار به منزل ایشان رفت و آمد داشتیم. هیچگاه ابایی نداشت که آنچه که دارد را کسی بفهمد.

یادگار امام افزود: آیت الله هاشمی نسبت به کسی کینه نداشت و می بخشید، اما فراموش نمی کرد. این خصیصه موجب می شد که جلوی تکرار اشتباه گرفته شود. بارها دیدم که مسائلی را به یاد می آورد که ما فکر می کردیم آن ها را از یاد برده است. در مواجهه سیاسی خود با افراد اگر لازم بود به این مسائل توجه نمی کرد، اما فراموش هم نمی کرد. در اوج حوادث سال 88 خطیبی در تلویزیون تندترین صحبت ها را علیه ایشان با ذکر نام آیت الله هاشمی گفته بود. در جلسه عصر همان روز در دانشگاه آزاد آیت الله هاشمی گفت که ساعتی قبل این خطیب پیش آیت الله هاشمی رفته است. من به آیت الله هاشمی گفته ام بابت صحبت هایی که کرده بود چیزی به رویش نیاورده اید، گفت نه. گفتم او هم چیزی به رویش نیاورد؟ آیت الله هاشمی گفت نه. وی ظرفیت روحی بسیار بالایی داشت. به جرات می گویم این ظرفیت روحی از ویژگی های آیت الله هاشمی بود که وی را نسبت به سایر سیاستمداران ممتاز کرده بود. وی می توانست نسبت به حوادث سکوت کند و حرفی نزند.

یادگار امام با اشاره به اینکه پرکاری یکی دیگر از ویژگی های آیت الله هاشمی بود تصریح کرد: ایشان علاقه وافری در حد عشق و وسواس به آبادانی کشور داشت. به من می گفت برای مقابله با فقر راهی جز ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری نداریم. واقعا به سازندگی علاقه داش

وی در ادامه در تشریح ابعاد شخصیتی مرحوم آیت الله هاشمی با بیان اینکه هیچگاه بحث نمی کرد، گفت: اگر جایی می رفت یا نمی رفت،‌ در راستای هدف گذاری اش بود. در سخت ترین شرایط و مشکلات وی هیچگاه جای پای خود را از دست نمی داد. برای تک تک سنگرهایی که در اختیار داشت می جنگید و هیچگاه روحیه اش را نمی باخت. بسیار به خدا امیدوار بود و به خوش بینی هم معروف بود. آیت‌الله هاشمی به سهم مردم اعتقاد داشت و در اوج حملات و دشنام هایی که می خورد تاکید می کرد که باید به فهم مردم اعتماد کرد. تشییع باشکوه ایشان یا رای ایشان در انتخابات خبرگان نشانه همین فهم مردم بود.

وی در ادامه تصریح کرد: آیت‌الله هاشمی بابت این دشنام ها غصه نمی‌خورد. در یک جلسه که ایشان و من هم حضور داشتم، احساس کردم که شاید حالشان بد شود. این جلسه تلخ‌ترین جلسه عمر من بود. در راه بازگشت به منزل به وی گفتم در خانه کسی هست که تنها نباشید؟ ایشان گفت نه من هم گفتم بیایم پیش شما که با هم چای بخوریم ، که آیت الله هاشمی در جواب اظهار کرد من می روم خاطراتم را بنویسم و بعد بخوابم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هاشمی شاگر خوبی برای مکتب امام ره بود، افزود: وی به شدت به امام (ره) علاقه داشت و این علاقه همانند علاقه پدر به پسر بود. این علاقه عمیق ولی مجتهدانه بود. او معتقد بود باید از مکتب امام برای مسائل امروز جامعه جواب استخراج کرد.

یادگار امام تاکید کرد: هاشمی خود را برای مردم بزک نمی کرد. او به مسیری که انتخاب کرده بود یقین داشت. ایمان او به خدا، هدف و مردم برای او آرامش روحی ایجاد کرده بود. او اهل غصه خوردن نبود، فقط یک جا دیدم که ایشان ملتهب است که به دلایلی نمی گویم. در بقیه موارد همواره بسیار صبور و آرام بود.

وی افزود: وی در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت هم حضور داشت و به من می‌گفت ساعت 3 صبح از خواب بیدار می‌شوم و قبل از اینکه به سر کار بروم از اینترنت استفاده می کرد. از همه آنچه راجع به او می گفتند مطلع بود ولی غصه نمی خورد. وقتی که هم درباره برنامه هایش در شب ها سوال می کردم یک بار هم نگفت که شب ها نماز می خوانم. بعدها خانواده اش به من گفتند که شب ها نماز و قرآن می خواند.

حجت الاسلام سیدحسن خمینی تقدم منافع ملی بر منافع شخصی را از دیگر ویژگی های مرحوم آیت الله هاشمی دانست و اظهار کرد: پس از رد صلاحیت ایشان در سال 92 غیر از یکی دو نفر همه می گفتند این حیثیتی که برایت بعد از رد صلاحیت شده خرج کسی نکن. در نظرسنجی‌ها هم احتمال رای آوری حسن روحانی نبود، اما هاشمی معتقد بود روحانی نباید کنار برود. وی منافع ملی را بر منافع شخصی ترجیح داد که خدا هم به او کمک کرد. در همین انتخابات اخیر خبرگان هم اعلام شد که همه به لیست 16+30 رای دهند. این به آن معنا بود که هاشمی نفر هشتم شود. زیرا 7 نفر در دو لیست انتخابات خبرگان حضور داشتند. اما باز هم هاشمی منفعت جمعی را بر منفعت شخصی ترجیح داد.

به گفته وی هاشمی قدر خود را می شناخت و خود را از مفت ارزان عرضه نمی‌کرد. او منیت نداشت، اما قدر خود را هم می دانست.

یادگار امام افزود: آیت الله هاشمی از فحش و دشنام نمی ترسید. سیاستمداری که از دشنام بترسد قیمت خود را به اندازه حرف مفت پایین می آورد. در دهه اول انقلاب، ضد انقلاب، در دهه دوم افراطی های چپ و در دهه سوم انقلاب افراطی های راست هر چه خواستند علیه هاشمی گفتند و او همه جوره از آنها خورده بود و واکسینه شده بود. اما هیچ موقع خود را به اندازه دشنام پایین نمی آورد.

سیدحسن خمینی در پایان با بیان اینکه بسیاری از ویژگی های آیت الله هاشمی را نوشته ام اما فرصت صحبت کردن نیست، گفت: آیت الله هاشمی کم حرف می زد اما از وقتی که به او گفتند پیر شده‌ای هر جا برای سخنرانی می‌رفت، می‌ایستاد و سخنرانی می‌کرد.