دومین میزگرد تخصصی "فلسطین و افق آینده" در کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین برگزار شد.

به گزارش مرور نیوز، در این میز گرد خالد قدومی نماینده جنبش حماس در تهران، صادق رمضانی دبیر کمیته و حجت الاسلام مداح از کارشناسان حوزه فلسطین به سخنرانی پرداختند.

در این برنامه که با تلاوتی از آیات قرآن مجید آغاز شد در ابتدا صادق رمضانی گل افزانی ضمن خوش آمد گویی به مهمانان و کارشناسان حوزه فلسطین بیان گفت: ما در اینجا جمع شده ایم تا نابودی اسرائیل را علمی تر و دقیق تر بررسی کرده وبه آن بپردازیم.

رمضانی با ابراز پیام تعزیت حجت الاسلام والمسلمین آقای اختری رئیس کمیته فلسطین به شرکت کنندگان، رحلت جانگداز آیت الله هاشمی رفسنجانی را به حاضرین تسلیت گفت و با یادآوری مواضع وی در موضوع فلسطین از زحمات ارزشمند او قدردانی کرده و علو درجات را برای آن یار دیرین امام و رهبری خواستار شد.

وی ادامه داد: آنچه امروز باعث نگرانی شده اصرار رژیم صهیونیستی بر طی مسیری است که باعث تکه تکه شدن جغرافیای جهان اسلام می شود و این موضوع انرژی زیادی از جوامع اسلامی

رمضانی افزود: نویسنده و مبارز تونسی مرحوم حسین التریکی در کتابش ( هذه فلسطین)اشاره می کند باید اکسیژن حیاتی اسرائیل از منشا آن یعنی آمریکا قطع شود و این جز با بیداری ملت آمریکا نسبت به خباثت های رژیم صهیونیستی میسور نمی باشد و نقش رسانه ها بسیار مهم است.

در ادامه این جلسه خالد قدومی طی سخنانی با گرامیداشت خاطره آقای هاشمی رفسنجانی نقش شایسته و تاثیرگذار او را در مسئله فلسطین و حل بحران ها یاد آور شد.

قدومی گفت: سخن گفتن از آینده با توجه به مدیریت چند قطبی جهان و بازیگران عرصه بین المللی بسیار پیچیده است.

وی ضمن تاکید بر موضوع جانبداری و تعهد اوباما به اسرائیل و برنامه های آتی ترامپ که موجب نگرانی جامعه بین المللی شده افزود:آنچه که مسلم است متفق القول بودن هر دو در کمک به اسرائیل و مخالفت با فلسطینی ها و ایران می باشد.آنها در باره حقوق فلسطینی ها منصف نیستند و نخواهند بود و در آینده طرحهایی چون شهرک سازی را وتو خواهند کرد.

وی تصریح کرد : ما باید کنار هم بنشینیم و راه حلهایی برای منطقه تدارک ببینیم و به آشتی ملی استمرار دهیم.

قدومی با ستایش عملیات استشهادی جوان فلسطین بر علیه سربازان اسراییلی که مسلح نبوده در حالی که 25 گلوله به سمت او شلیک شده است ،گفت : این نشان از یاس و وحشت رژیم صهیونیستی از مبارزات فلسطینی ها است. وی افزود: تنها راه مبارزه، مقاومت است که انتفاضه از بارزترین نشانه های آن است.آقای قدومی کارنامه ای از انتفاضه قدس در طی یک سال را ارائه دادند.

وی در ادامه به عملکرد ها و فعالیتهای مبارزاتی حماس پرداخت و با اعلام مخالفت با موضوع دو دولت در یک سرزمین تاکید کرد: ما در تمام سطوح از کودک تا بزرگسال و احزاب و گروههای مقاومت، همه فلسطین را می خواهیم و هرگز به فلسطین تجزیه شده رضایت نخواهیم داد.

وی تصریح کرد: متاسفانه ما شاهد حرکات شتابان کشور های عربی در عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستیم . این حرکات قبلا به صورت مخفیانه و در زمان حاضر علنی و شفاف صورت می گیرد. همچنین مسئله کم رنگ شدن مصر را در موضوع فلسطین مواجه ایم که دلایل متعدد دارد. در سطح منطقه نیز شاهد فاصله گرفتن و درگیری بین کشورها هستیم که سبقه مذهبی و امنیتی به آن داده می شود. همه اینها موجب شده تا موضوع فلسطین نیز در سطح جهان کمرنگ شود.

قدومی در بخش پایانی ضمن نفی هرگونه همکاری و همراهی حماس با مخالفان بشار اسد و ابراز تمایل برای بازگشت به سوریه در مورد مشکلات منطقه و مردم غزه و کرانه باختری نیز مطالبی را بیان کردند.

حجت الاسلام مداح از کارشناسان حوزه فلسطین در ادامه این میز گرد طی سخنانی گفت : امروز حمایت از فلسطین همه گیر شده و مردم دنیا به فلسطین و مردم آن بی توجه نیستند. وی گفت بسی دردناک است که ابر قدرتها چگونه جریانهای تکفیری را ایجاد کردند و به جان مسلمانان انداختند. وی افزود: دنیای اسلام باید بیدار شده و به حل این مشکل بپردازد.

در پایان این میزگرد سخنرانان به سوالات حاضرین پاسخ دادند و حاضرین با یادداشتی در دفتر یادبود کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین یاد و خاطرات و مبارزات آیت الله هاشمی رفسنجانی را گرامی داشتند.