رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: طی 50 سال گذشته یک میلیون و 400 هزار هکتار از جنگل‌های شمال کشور از بین رفت و اکنون فقط یک میلیون و 800 هزار هکتار از جنگل‌های شمال باقی مانده است.

به گزارش مرور نیوز، علی‌محمد شاعری در جلسه شورای اداری بهشهر در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان، اظهار کرد: برنامه ششم که قرار بود در مجلس نهم به تصویب برسد بالاخره با تلاش شبانه‌روزی مجلس دهم طی 50 جلسه در 3 ماه تنظیم و تصویب شد که این برنامه با 144 حکم و صدها بند در حوزه‌های مختلف از جمله بهداشت و درمان، کشاورزی، آب، محیط زیست، مدیریت شهری، ایثارگران و حمایت از افراد کم بضاعت تنظیم شده است که بر اساس برنامه ششم، بودجه سال 96 را به تصویب می‌رسانیم.

وی با اعلام اینکه از 6 میلیون هکتار اراضی آبی کشور در 4 میلیون و 400 هزار هکتار از این اراضی، آبیاری تحت فشار صورت می‌گیرد، افزود: در برنامه ششم دولت را مکلف کردیم که برای مقابله با بحران آب، سالانه حداقل600 هزار هکتار آبیاری تحت فشار را به مرحله اجرا درآورد که 85 درصد کمک از سوی دولت و 15 درصد توسط کشاورز صورت می‌گیرد؛ در حال حاضر یک میلیون و 400 هزار هکتار از اراضی آبی کشور در حال اجرای آبیاری تحت فشار است و در برنامه ششم دولت را برای آبیاری سه میلیون هکتار مکلف کردیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: صندوق حمایت از توسعه محصولات کشاورزی را مکلف کردیم که 20 درصد درآمد خود را صرف صادرات محصولات کشاورزی کند و همچنین بیمه محصولات کشاورزی، خرید تضمینی محصولات کشاورزی، کنترل محصولات تغییر ژنتیک یافته در مجلس به تصویب رسید.

شاعری خاطرنشان کرد: در زمینه محصولات تغییر ژنتیک یافته که سلامت و بهداشت جامعه را به خطر می‌اندازد مجدانه وارد عمل شدیم و با وجود مخالفت‌هایی که توسط برخی افراد در خارج از مجلس وجود داشت و فشار می‌آوردند که طرح کنترل محصولات تغییر ژنتیک یافته را تصویب نکنیم اما با تلاش بسیار بالاخره آن را به تصویب رساندیم.

وی با تاکید بر اهمیت کنترل محصولات تغییر ژنتیک یافته، اظهار کرد: امنیت غذایی یک اصل مهم در بحث سلامت محسوب می‌شود اما وزارت بهداشت کنترل‌ها را با دقت انجام نمی‌داد و اجازه می‌داد میلیون‌ها تن ذرت، سویا، کلزا، روغن نباتی و پنبه بدون ارزیابی دقیق از مرزها داخل کشور شود که بخشی از آن به عهده وزارت جهاد کشاورزی و بخشی وزارت بهداشت بود اما با تصویب قانون کنترل محصولات تغییر ژنتیک یافته به زودی به سرانجام خوبی دست می‌یابیم.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس با بیان اینکه «طرح ساماندهی بهره برداری از جنگل‌های کشور با محوریت جنگل شمال را در برنامه ششم به تصویب رساندیم» افزود: در طی 50 سال گذشته یک میلیون و 400 هزار هکتار از جنگل‌های شمال کشور از بین رفت و اکنون فقط یک میلیون و 800 هزار هکتار از جنگل‌های شمال کشور باقی مانده است؛ پیش بینی می‌شود اگر این روند ادامه پیدا کند تا 30 سال آینده اثری از جنگل‌های شمال باقی نماند و به همین منظور بهره برداری صنعتی و تجاری از جنگل‌ها را ممنوع کردیم که از سال سوم برنامه ششم اجرایی می‌شود و البته نظر من اجرایی شدن این طرح از سال اول بود اما با فشارها، مخالفت‌ها و لابی برخی از افراد اجرای این طرح به پایان سال سوم موکول شد.

شاعری با اشاره به طرح انتقال آب دریای خزر، گفت: در طرح ارائه شده به مجلس نوشته بود که طبق ارزیابی‌های زیست محیطی، انتقال آب دریای خزر امکان پذیر است اما با تلاش بسیار این برنامه را در مجلس حذف کردیم زیرا در صورت اجرایی شدن این طرح، فاجعه زیست محیطی در شمال کشور صورت می‌گرفت و باید منافع ملی در نظر گرفته شود و مسئولان به جای فکر بهره برداری از آب دریای خزر به دنبال طرح‌های احیا، حفاظت و توسعه باشند و مدیریت منابع آب انجام دهند.

وی اظهار کرد: 12 میلیون نفر افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در کشور وجود دارند که حقوق ماهیانه آن‌ها 80 هزار تومان بود اما در برنامه ششم در راستای حمایت از قشر محروم، پرداخت 20 درصد حقوق قانون کار به افراد تحت پوشش تصویب شد زیرا مسلمان و مومن عزت دارد و قانون باید در جهت حفظ عزت مردم بکوشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: 51 مجری طرح جنگل 2 میلیون هکتار جنگل را به تنهایی بهره برداری می‌کنند که معلوم نیست چه بلایی بر سر جنگل‌ها می‌آورند و با نبود جنگل با هر باران ممکن است سیل‌های ویرانگر به راه بیفتد و خسارت‌های انسانی و مالی به بار آورد.

شاعری خاطرنشان کرد: بیش از 10 درصد تالاب میانکاله خشک شده است و اگر این روند ادامه پیدا کند ارومیه‌ای دیگر در حال شکل گیری است و خداوند همه چیز را به اندازه آفریده و نباید از حریم زندگی خود تجاوز کنیم و باید از طبیعت به عنوان میراث آیندگان به خوبی محافظت شود.

وی با بیان اینکه «در بودجه آبرسانی سال 96؛ تامین آب شرب 5 شهر و روستاهای پایین دست شهرستان‌های بهشهر، نکا و گلوگاه در نظر گرفته شد» افزود: تصفیه فاضلاب‌ها در دستور کار قرار گرفته است و شهرستان بهشهر 250 میلیارد تومان برای تصفیه فاضلاب نیاز دارد تا سلامت مردم تضمین شود که باید این موارد در لایحه مجلس بیاید.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس گفت: 70 پروژه با 450 میلیارد تومان در 3 شهرستان بهشهر، نکا و گلوگاه در دهه مبارک فجر سال جاری افتتاح می‌شود که از جمله آن‌ها افتتاح فاز اول آسفالت جاده چهار بانده بهشهر به بندر امیرآباد به طول 22 کیلومتر، افتتاح آسفالت راه روستایی به طول 40 کیلومتر در بهشهر، نکا و گلوگاه، افتتاح 4 مرکز بهداشتی درمانی در بهشهر، نکا و گلوگاه، افتتاح طرح هادی روستایی و آبرسانی 12 روستا است.

شاعری عنوان کرد: پروژه‌های ادامه کانال سد گلورد تا گلوگاه، پل رودبار، ورودی بهشهر، شهرک صنعتی هزار هکتاری بهشهر و گلوگاه و ورودی نکا در دهه فجر سال جاری کلنگ زنی می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: در حال بررسی اسناد جنگل 17 هکتاری سالارتپه، جنگل سرخو، جنگل قرمرز، جنگل توسکا چشمه و جنگل خربزه چشمه در 3 شهرستان بهشهر، نکا و گلوگاه هستیم تا با واگذاری پارک‌های جنگلی به شهرداری‌ها، اختیار داشته باشند که در چارچوب طرح مدیریت بهره‌برداری فعالیت‌های خود را انجام دهند.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس گفت: 390 میلیارد تومان تسهیلات برای راه اندازی صنایع تعطیل و نیمه تعطیل استان مازندران اختصاص داده شده که از این میان 40 میلیارد تومان سهمیه شهرستان‌های بهشهر، نکا و گلوگاه است و بخشی از مشکلات واحدهای صنعتی را حل می‌کند.

شاعری در پایان اظهار کرد: 3 میلیون تن مرکبات در اثر بارش برف آذر ماه سال جاری در استان مازندران خسارت دید که با برآورد انجام شده باید 400 میلیارد تومان تسهیلات کم بهره و 200 میلیارد تومان بلاعوض برای جبران خسارت به باغداران مازندرانی پرداخت شود که این مبالغ به دولت ارائه شد و در نهایت 30 میلیارد تومان بلاعوض برای مرکبات، 100 میلیارد تومان تسهیلات کم بهره، 20 میلیارد تومان بیمه و 20 میلیارد تومان برای کیوی تصویب شد و تاکنون 130 هزار تن مرکبات خریداری شده است.