دبیر کل مجمع مجالس آسیایی گفت: توجه به دیپلماسی پارلمانی می تواند نقش موثری در تقویت روابط دیپلماتیک بین کشورها داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی مرور نیوز، محمدرضا مجیدی در نشست خبری به مناسبت دهمین سالگرد تاسیس مجمع  مجالس آسیایی در سخنانی با اشاره به برخی سوابق اجرایی این مجمع آسیایی، افزود:  در مجمع مجالس آسیایی اجازه نمی‌دهیم که چالشها فرصتها مورد آسیب قرار بگیرد.

وی ادامه داد: اگر چه مصوبات مجمع مجالس آسیایی برای پارلمانهای کشورها لازم‌الاجرا نیست اما در قوانین و قانونگذاریها می‌تواند نقش اثرگذاری خود را ایفا کند.

مجیدی با بیان اینکه تاکنون 9 نشست در مجمع عمومی در مجالس آسیایی برگزار شده است، اظهار کرد: مجموعه پارلمان های آسیا محصول تلاش هایی است که در ادوار گذشته صورت گرفته و دیپلماسی پارلمانی امروز جایگاه به سزایی دارد که لازم است نمایندگان مجالس کشورهای آسیایی و رسانه‌ها به این موضوعات توجه کنند.

وی یکی از اهداف مجالس آسیایی را تشکیل پارلمان آسیایی دانست و تصریح کرد: زمینه‌های همکاری و هم‌افزایی در بین کشورهای آسیایی وجود دارد که پارلمان آسیا می‌تواند نقش موثری در هم‌افزایی نیروها داشته باشد.

وی اضافه کرد: در دوره جدید تلاش می‌کنیم ابعاد کارشناسی و پشتوانه علمی مجالس آسیایی را تقویت کنیم؛ می‌خواهیم در دبیرخانه برای کمیته‌های چهار گانه مجمع مجالس آسیایی بسته‌های علمی و کارشناسانه تهیه کنیم تا مصوبات و قطعنامه‌های APA پشتوانه کارشناسی داشته باشند.

دبیر کل مجمع مجالس آسیایی با تاکید بر اینکه 42 پارلمان‌ آسیایی عضو کامل و 16 پارلمان نیز عضو ناظر مجمع مجالس آسیایی هستند اظهار کرد: ما در این مجمع با 11 سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای پارلمانی همکاریهای نزدیکی داریم؛  تلاش ما این است که اعضای ناظر نیز به عضویت کامل اجلاس در بیایند.

مجیدی از برگزاری چهار نشست کمیته‌های تخصصی این مجمع آسیایی خبر داد و گفت: قرار است نشست اقتصادی در منامه بحرین، نشست کمیته دارایی و مالی در کشور امارات متحده عربی، کمیته سیاسی و فرهنگی و نیز کمیته آینده‌نگری در پاکستان برگزار شود.

وی همچنین از رسانه‌ها خواست ، در کنار دیگر اقدامات پارلمانی به دیپلماسی پارلمانی توجه جدی داشته باشند و آن را تقویت کنند.

دبیرکل مجمع مجالس آسیایی تصریح کرد: هر چه شناخت بهتری از روابط پارلمانی به شهروندان و نمایندگان کشورهای آسیایی و عضو این مجمع ارائه دهیم، می‌توانیم توفیقات خوبی در راستای هم‌افزایی بین کشورهای کسب کنیم.

مجیدی خاطرنشان کرد: تاکنون حدود 20 قطعنامه توسط مجمع مجالس آسیایی تصویب شده که بخش عظیم آنها با رویکردهای اقتصادی تهیه و تدبیر شده است؛ البته مجمع مجالس آسیایی مصوباتی درباره رعایت حقوق بانوان داشته که به دنبال اجرایی کردن آنها در پارلمانها هستیم.

وی با تاکید بر اینکه تا یک سال آینده ریاست مجمع به عهده کشور کامبوج است، خاطرنشان کرد: ریاست مجمع مجالس آسیایی هر دو سال یک بار تغییر می‌کند و بر اساس آخرین تغییر صورت گرفته، کشور کامبوج از یک سال پیش تا ژانویه 2018 ریاست مجمع را برعهده دارد که پس از آن و از ژانویه سال 2018 میلادی کشور ترکیه به مدت 2 سال ریاست مجمع مجالس آسیایی را عهده‌دار می‌ شود.