نشست مطبوعاتی سخنگوی وزارت خارجه صبح امروز (دوشنبه) با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد و محوریت سوالات خبرنگاران در این جلسه، نشست آستانه و همچنین موضع ایران در ارتباط با رئیس‌جمهور جدید آمریکا بود.

به گزارش مرور نیوز، بهرام قاسمی در این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی در مورد نشست آستانه پرسید و اینکه گفته شده  نشست گروه‌های مخالف سوری و دولت سوریه صرفا جهت ادامه آتش‌بس در سوریه و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم این منطقه است، گفت: اجلاس آستانه نتایج تلاش‌های سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه است.

قاسمی با اشاره به برگزاری اجلاس مسکو در سطح وزرای خارجه و همچنین معاونین سه کشور و طراحی هایی که برای برگزاری چنین نشستی انجام شد، ادامه داد: هدف اصلی چنین طراحی‌هایی برگزاری نشست بین معارضین و دولت سوریه بوده است.

وی ادامه داد: سه کشور ایران روسیه و ترکیه نیز به عنوان ناظر و هماهنگ کننده این نشست تلاش‌هایی را آغاز کردند و قرار است نماینده سازمان ملل در امور سوریه نیز در نشست مورد اشاره حضور پیدا کند و مدیریت جلسه را بر عهده داشته باشد.

وی با بیان اینکه این نشست یک نشست سوری، سوری است گفت: سه کشور ایران روسیه و ترکیه به عنوان مبتکر برگزاری این نشست بر این مذاکرات نظارت خواهند داشت و در مواقعی که لازم باشد در راه تسریع این مذاکرات دخالت‌هایی خواهند داشت.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: تصور می‌شود که در این نشست اولویت اول بحث آتش‌بس و تثبیت آتش‌بس در سوریه باشد و این مهمترین نکته‌ای است که در نشست امروز و فردا قرار می‌گیرد و من بعید می‌دانم که آنها در این مدت کم در ارتباط با موضوعات دیگری نیز گفت‌وگو کنند.

وی ادامه داد: اگر این اجلاس بتواند در خصوص تثبیت آتش بس در سوریه گام هایی را بردارد، این یک موفقیت بزرگی است. این موفقیت می تواند مقدمه ای باشد برای ارسال و ارائه کمک های انسان دوستانه به مردم این منطقه.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان افزود: باید دید که نتایج نشست امروز و فردا چه خواهد بود و این که آنها چگونه می‌توانند پروسه آغاز شده را ادامه دهند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ویژگی مهم این نشست این است که کشورهای محدودی در این حوزه ورود پیدا کرده اند و حسن این اجلاس این است که سه بازیگر عمده منطقه (ایران، روسیه و ترکیه) مبتکر این موضوع هستند. سه کشوری که می توانند در روند تسریع مذاکرات موثر باشند.

 

بحرین برای پوشش بحران‌های داخلی خود به دنبال دشمن فرضی است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اظهارات ضد ایرانی وزیر امور خارجه بحرین و اینکه قرار است در اتحادیه عرب کمیته دائمی ضد ایران تشکیل شود گفت: مواضع ما در مورد این اظهارات نابه‌جا که از سوی برخی از مقامات بحرینی مطرح می شود روشن است. ما بارها اعلام کرده ایم که بحرین دچار مشکلات داخلی است و این کشور برای پوشش بحران های داخلی خود به دنبال دشمن فرضی و یک آلترناتیو است که بتواند مشکلاتش را به سمت آن سوق دهد.

بهرام قاسمی در ادامه با تاکید بر اینکه این اظهارات موضوع جدیدی نیست و تکراری است، ادامه داد: اگر خود آنها در یک محیط واقع‌بینانه قرار بگیرند می دانند که اظهارات‌شان درست نیست و چنین ادعاهایی بی اساس است. ما مجددا به آنها توصیه می کنیم که تا دیر نشده به خود بیایند و به فکر چاره ای برای مسائل داخلی خود و حفظ حقوق اقلیت‌ها در آن کشور باشند و به قانون برگردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه ویژگی مهم این نشست این است که کشورهای محدودی در این حوزه ورود پیدا کرده‌اند. در این نشست سه کشور حضور دارند و حسن موضوع و ویژگی اجلاس آستانه هم همین است که سه بازیگر عمده و سه کشور منطقه مبتکر این موضوع هستند که شاید بتوانند واقع‌بینی و دقت عمل بیشتری کمک کنند تا این مذاکرات تسهیل شود و بتوانند به موفقیتی در خصوص تثبیت آتش‌بس نایل شوند.

 

هنوز نمی‌توان ارزیابی دقیقی از مواضع ترامپ داشت

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی در مورد اظهارات دونالد ترامپ و واژه سازی های انحرافی که از سوی وی صورت می گیرد پرسید، که وی در پاسخ گفت: در مورد آقای ترامپ برعکس روسای جمهور پیشین آمریکا که تا حدودی از دوران تبلیغات انتخابات، وضعیتشان مشخص بود و مواضع روشن تری داشتند هنوز نمی توان ارزیابی دقیقی داشت که می خواهند چه مسیری را طی کنند و در همین چارچوب تحلیلی را ارائه داد.

وی گفت: با توجه به این که مواضعشان در مورد خیلی از مسائل هنوز دقیق  و روشن نیست باید صبر کنیم تا نوع نگاهشان مشخص شود. از جمله ببینیم که نگاه هیات حاکمه جدید آمریکا در مورد مسائل جهان چه خواهد بود. همانطور که گفتم هنوز زود است که در این ارتباط صحبت و تحلیلی ارائه داد. باید کمی صبر کنیم و تا بعد بتوانیم ارزیابی دقیق‌تری داشته باشیم.

 

اتهام افکنی‌های برخی از مقامات بعضی کشورهای منطقه چیز جدیدی نیست

خبرنگاری خطاب به سخنگوی وزارت خارجه گفت: بعد از اینکه نام سفیر جدید ایران در عراق مشخص شد عربستان سعودی با توجه به سابقه جهادی ایشان و با طرح اتهاماتی اعلام کرد که وی گزینه مناسبی برای حضور در عراق نیست، که قاسمی در پاسخ گفت: نفرت پراکنی و اتهام افکنی که از ناحیه برخی از مقامات بعضی از کشورهای منطقه صورت می گیرد، چیز جدیدی نیست و انگیزه آنها از این موضوع مشخص و روشن است.

 

اعلام اسامی برای سفیر جدید ایران در عراق تایید شده نیست

وی با اشاره به نامی که خبرنگار سوال کننده به عنوان سفیر جدید ایران در عراق اعلام کرد، گفت: هنوز من نمی توانم تایید کنم که چه فردی سفیر ایران در بغداد خواهد شد و تصور می کنم که هنوز آنچه که مطرح می شود گمانه زنی رسانه ای است و پیش داوری هایی است که در مورد برخی از سفرای ما مطرح می شود.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما در زمان لازم خود و وقتی پروسه های مربوطه طی شد، نام سفیر را اعلام می کنیم و او را به رسانه ها معرفی خواهیم کرد.

 

سخنان صهیونیست‌ها ارزش پاسخگویی ندارد

این دیپلمات ارشد کشورمان در مورد پیام ویدیویی اخیر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مردم ایران و همچین اظهارات یکی دیگر از مقامات رژیم صهیونیستی که اعلام کرده بود که ای کاش روابط ما به نحوی بود که می توانستیم به مردم ایران در قضیه پلاسکو کمک کنیم، اظهار کرد: من خیلی علاقه ندارم به سخنان این  مقام صهیونیستی که به بیان سخنان بیجا و بی ربط معروف است پاسخ دهم. این سخنان ارزش پاسخگویی ندارد.

وی با اشاره به جنایت های رژیم صهیونیستی در کشتن انسان های بی گناه گفت: اگر آنها می خواهند کمکی انجام دهند باید از انجام این جنایت ها خودداری و پرهیز کنند و مقداری از جنایت های فزاینده خود بکاهند.

وی یک بار دیگر تاکید کرد: ما علاقه مند نیستیم که به سخنان چنین افرادی پاسخ دهیم.

 

حضور ترکیه در نشست آستانه می‌تواند موثر و سازنده باشد

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد نظر ایران در ارتباط با حضور ترکیه در نشست آستانه و تاثیرات منفی و مثبتی که می‌تواند این حضور داشته باشد با اشاره به نقش و جایگاه ترکیه در منطقه تصریح کرد: در چارچوب همکاری‌های مشترکی که بین سه کشور ایران، روسیه و ترکیه برای برگزاری این نشست صورت گرفته حضور ترکیه می تواند در این نشست موثر و سازنده باشد و امیدواریم این روند در این نشست و بعد از آن ادامه پیدا کند و منجر به پیشبرد هر چه بیشتر امور این بحران شود.

وی با تاکید بر اینکه ما تاکید داریم که کشورهای دیگر نباید در امور سوریه دخالت کنند و تعیین کننده نهایی وضعیت سوریه مردم سوریه هستند گفت: ما به عنوان تسهیل کننده و کمک کار در فرآیند مذاکرات عمل می‌کنیم و فکر می کنیم که ترکیه نیز در این فرایند می تواند نقش داشته باشد.

 

اجلاس فوق‌العاده اخیر سازمان همکاری اسلامی در مورد وضعیت مسلمانان میانمار اقدامی موثر و رو به جلو بود

بهرام قاسمی در ارتباط با اجلاس فوق العاده اخیر سازمان همکاری اسلامی در مورد وضعیت مسلمانان میانمار که به عنوان یک اقلیت در این کشور زندگی می‌کنند، گفت: جمهوری اسلامی ایران در مورد وضعیت مسلمانان میانمار خارج از بحث سازمان همکاری اسلامی حساسیت خود را داشته است و حدود چند هفته پیش نیز وزیر امور خارجه در این ارتباط نامه ای را برای دبیر کل سازمان ملل متحد ارسال کردند و نظر ایشان را به این موضوع مهم جلب کردند.

وی ادامه داد: اخیرا اجلاس فوق العاده سازمان همکاری اسلامی در ارتباط با وضعیت مسلمانان میانمار در مالزی برگزار شد و آقای ظریف در آن شرکت کردند و این  از معدود جلساتی بود که این سازمان در چارچوب وظایف خود به آن پرداخت.

وی با اشاره به اینکه این سازمان در پایان نشست فوق العاده خود بیانیه ای  را منتشر کرد و کمیته اجرایی را تشکیل داد که ایران نیز عضو آن است، ادامه داد: فکر می کنیم که نهایتا اقدام مثبتی صورت گرفت، حساسیت های زیادی در عرصه جهانی در این ارتباط به وجود آمد و ما امیدواریم از طریق تلاش های جهانی بخصوص سازمان همکاری های اسلامی، اقداماتی در راستای ایفای حقوق مسلمانان میانمار انجام شود.

وی ادامه داد: این اجلاس اقدامی موثر و رو به جلو بود.

 

طی دو سه روز آینده شاهد حضور وزیر امور خارجه کویت در تهران خواهیم بود

وی در پاسخ به سوالی در مورد سفر مقامات کویتی به تهران و مباحثی که در این ارتباط مطرح شده است، گفت: از مدت ها قبل این بحث وجود داشت که هیاتی از کویت به تهران سفر کند. چند بار هم این موضوع در رسانه های کویتی مطرح شد.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان ادامه داد: یک بار تاریخی برای این سفر مشخص شد ولی به دلایل فنی از سوی کویتی ها این برنامه و تاریخ سفر تغییر کرد. اکنون تصور می کنیم که در حال حاضر تفاهم لازم برای تاریخ این سفر صورت گرفته و طی دو سه روز آینده شاهد حضور وزیر امور خارجه کویت در تهران خواهیم بود.

قاسمی در پاسخ به این سوال که پیش از این اعلام شده بود که کویتی ها قرار است پیامی را از شورای همکاری خلیج فارس به ایران منتقل کنند و آیا وزیر خارجه کویت برای انتقال این پیام به تهران سفر می کند یا این سفر در چارچوب روابط دو جانبه است گفت: باید صبر کنیم که ایشان بیایند و مذاکراتشان را داشته باشند. ما قطعا در مورد مسائل دو جانبه، مسائل منطقه و جهانی گفت و گو خواهیم کرد ولی در مورد اینکه آیا ایشان قرار است پیامی را از جای خاصی به ایران منتقل کنند، من در این لحظه در جایگاه قضاوت و اطلاع رسانی در ارتباط با این موضوع نیستم. باید صبر کنیم که این سفر انجام شود و بعد از آن اطلاعات دقیق تری را بیان کنیم.

وی همچین گفت: ظرف چند روز آینده وزیر خارجه فرانسه به تهران خواهد آمد.

امیدواریم که عربستان با خردگرایی هرچه بیشتر به واقعیت‌های منطقه و ایران توجه کند

سخنگوی وزارت خارجه در مورد روابط ایران و عربستان و اظهاراتی که در این ارتباط در اجلاس داووس مطرح شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران علاقه منداست که با کشورهای همسایه و منطقه در چارچوب احترام متقابل روابط داشته باشد و در این ارتباط تلاش می‌کند.

بهرام قاسمی با اشاره وضعیت روابط بین ایران و عربستان گفت: ما خود را در جریان اتفاقاتی که در فرآیند رابطه‌مان با عربستان ایجاد شد، مقصر نمی دانیم و این دولت عربستان سعودی بود که به دلایل مختلف پایه بنای غیر دوستانه را گذاشت و نهایتاً کار به جایی کشید که روابط دو کشور قطع شد.

این دیپلمات ارشد کشورمان، گفت: اگر عربستان بتواند روزی در رفتارهای خود نسبت به ایران تغییر جدی ایجاد کند و ما این تغییر را شاهد باشیم این تغییر رفتار می‌تواند آغازی برای تحرک دیگر در روابط دو کشور باشد. ولی آنچه که مسلم است این است که عربستان همچنان بر طبل سابق می‌کوبد و ما هنوز یک چشم‌انداز روشن و سازنده‌ای را از طرف عربستان مشاهده نمی‌کنیم.

 

وی ادامه داد: امیدواریم که عربستان با خردگرایی هرچه بیشتر به واقعیت‌های منطقه و ایران توجه کند.

برخی از کشورها علاقه داشته‌اند به حل معضلاتی که بین ایران و عربستان وجود دارد کمک کنند

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالی در ارتباط با اینکه چه کشورهایی تاکنون برای بهبود روابط بین ایران و عربستان میانجیگری کرده‌اند، ادامه داد: در این مدت برخی از کشورها بوده‌اند که علاقه داشته‌اند به حل معضلاتی که بین ایران و عربستان وجود دارد کمک کنند. من نمی‌دانم اسم آن را می‌توان میانجیگری گذاشت یا نه. من این مسائل را، به آن مفهوم که در مورد میانجیگری متداول است و در برگیرنده یک پکیج کامل از آغاز تا انتها باشد خیلی نمی‌بینیم و چنین چیزی را تأیید نمی‌کنم.

پرونده گفت‌وگوهای هسته‌ای ما با آمریکا بسته شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مقامات جمهوری اسلامی ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای و بعد از آن در ارتباط با موضوع هسته‌ای با مقامات وزارت امور خارجه آمریکا رایزنی داشته‌اند آیا با توجه به روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا این رایزنی‌ها ادامه خواهد داشت، گفت: آن مذاکرات و گفت‌وگوها مربوط به برجام بود و گفت‌وگو با آنها در چارچوب گفت‌وگوها و رایزنی‌هایی بود که ما با گروه 1+5 داشتیم. این گفت‌وگوها و مذاکرات به ثمر نشست و پرونده آن از نظر ما بسته است. از نظر ما چیزی که ما برای آن مذاکره می‌کردیم به انتها رسیده است و دیگر نیازی به مذاکره در این خصوص نیست.

 

وی ادامه داد: ممکن است در این فرآیند مسائلی در ارتباط با حوزه‌های فنی و مسائل مربوط به آژانس باشد که آن را نیز از طریق آژانس و دیگران دنبال می‌کنیم و همانطور که پیش از این گفته‌ایم ما به هیچ دلیل و منطقی اجازه نمی‌دهیم که این پرونده که به اتمام رسیده کسی بخواهد آن را مجدداً از نو باز کند. بحث برجام از نظر ما تمام شده و به آنجایی که باید می‌رسید رسیده است.

نفوذ ایران در منطقه ساختگی و مصنوعی نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه مقامات جدید آمریکایی اعلام کردند که برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه اقداماتی انجام خواهند داد از جمله قدرت فرماندهان خود در منطقه را برای مقابله با ایران افزایش خواهند داد و همچنین از دیگر سو کاخ سفید اعلام کرده برای مقابله با ایران و کره شمالی اقداماتی انجام خواهد داد، گفت: همه اینها خواب و خیال است. همه آنچه که مطرح شده اتهام است، چیز جدید نیست و ما بیش از 30 سال است که با اینگونه اتهامات روبرو هستیم.

وی گفت: انتظاری غیر از این از آمریکایی‌ها نداریم ولی همانطور که بارها گفته‌ایم این اتهامات بی‌پایه و اساس است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در همین راستا ادامه داد: نفوذ ایران در منطقه ساختگی و مصنوعی نیست. ایران یک کشور قدیمی و کهن است و با بسیاری از کشورهای منطقه دارای اشتراکات مذهبی،‌ فرهنگی و تاریخی است و این چیزی نیست که کسی بتواند آن را کتمان کند، در برابر آن مانع‌تراشی کند و یا بخواهد آن را قطع کند. نباید به این حرف‌ها توجه کرد به خصوص در شرایط فعلی که هنوز وضعیت کاخ سفید مشخص نیست. ما این سرگشتگی را در بین متحدین دیرین آمریکا در اروپا نیز مشاهده می‌کنیم. آنها نیز نمی‌دانند که رئیس جمهور جدید چگونه عمل می‌کند و آنها با چه رئیس جمهوری مواجه هستند. ما باید منتظر بمانیم، صبور باشیم تا ببینیم چه اتفاقی در عمل رخ خواهد داد.

حزب‌الله لبنان نیاز به سلاح ما ندارد

وی در ادامه پاسخ به همین سوال که خبرنگار سوال کننده گفته بود نماینده آمریکا در شورای امنیت ایران را به نقض برجام متهم کرده از جمله به خاطر حمایت از گروه‌های مقاومت چون حزب‌الله لبنان، گفت: حزب‌الله لبنان نیاز به سلاح ما ندارد، یک تشکل سیاسی و مشروع در لبنان است، نیروی مهمی در حوزه مقاومت محسوب می‌شود و خود آنها از لحاظ مادی و تسلیحاتی اگر نیازی داشته باشند از خودکفایی و توانمندی لازم برای حل این نیاز برخوردارند.

 

هیچ ارتباطی با دولت آمریکا نداشته و نداریم

هیچ پیامی بین ایران و آمریکا ردوبدل نشده است

وی در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با دولت جدید آمریکا و اینکه آیا رایزنی‌های پشت پرده‌ای بین ایران و دولت جدید آمریکا صورت گرفته و یا اینکه سفارت سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا بین ایران و آمریکا پیامی را منتقل کرده باشد،‌گفت: ما هیچ ارتباطی را با دولت آمریکا نداشته و نداریم و دورنمایی را نیز برای اینکه داشته باشیم نمی‌بینم. تنها ارتباط ما در مورد موضوع هسته‌ای بود که در مذاکرات هسته‌ای در کنار سایر کشورها، کشورهای عضو گروه 1+5 با آمریکا مذاکراتی داشتیم و دستور کار این مذاکرات مشخص بود.

قاسمی همچنین گفت: هیچ پیامی بین ایران و آمریکا ردوبدل نشده و چنین چیزی در دستور کار ما قرار ندارد.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان در مورد سفرای ایران در سوریه و عمان نیز گفت: افرادی برای این دو سفارتخانه معرفی شده‌اند و مراحل اداری و دیپلماتیک این موضوع در حال جریان است و امیدواریم این روند هرچه زودتر به پایان برسد و ما هرچه زودتر سفرای خود را در این دو کشور داشته باشیم.

 

وزیر خارجه چند روز آینده فرانسه به تهران می‌آید

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد سفر وزیر امور خارجه فرانسه به تهران و تاریخ این سفر، گفت: در چند روز آینده وزیر امور خارجه فرانسه به تهران خواهد آمد. ایشان مسئول کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور هستند و قرار است این کمیسیون در تهران برگزار شود.

بهرام قاسمی با اشاره به قدمت روابط ایران و فرانسه، گفت: روابط دو کشور روند خوبی را طی می‌کند و در جریان سفر این مقام فرانسوی رایزنی‌های لازم بین دو کشور در مورد مسائل دوجانبه،‌ منطقه‌ای از جمله سوریه و جهانی انجام می‌شود تا دو کشور از دیدگاه‌های یکدیگر مطلع شوند.

 

روابط ایران و کانادا تارسیدن به یک نقطه مشخص نیاز به برداشتن گام‌هایی دارد

وی همچنین در پاسخ به سوال یک خبرنگار کانادایی در ارتباط با آخرین وضعیت روابط ایران و کانادا نیز گفت: روابط ایران و کانادا تارسیدن به یک نقطه مشخص نیاز به برداشتن گام‌هایی دارد. این روابط را ایران قطع نکرد بلکه از طرف کانادایی‌ها به صورت یکجانبه و بدون دلیل قطع شد.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان خاطرنشان کرد: قطع رابطه کار آسانی است ولی برقراری رابطه با هر اراده‌ای هم که در این راستا وجود داشته باشد کار ساده‌ای نیست.

وی با اشاره به برگزاری مذاکرات کارشناسی بین دو کشور در یک کشور ثالث و دیدار وزرای خارجه ایران و کانادا در مجمع عمومی سازمان ملل و گفت‌وگوهایی که با یکدیگر داشتند، گفت: روند مورد اشاره هنوز آنگونه که باید و شاید به خوبی طی نشده. ما منتظر این هستیم که دولت کانادا برخی از موانعی که علیه ایران در حوزه حقوقی و سیاسی ایجاد شده رفع کند. باید چند موضوع باقیمانده هرچه زودتر حل و فصل شود تا ما بتوانیم در نخستین گام دفاتر حافظ منافع دو کشور را باز کنیم تا اتباع دو کشور بتوانند از خدمات اولیه کنسولی برخوردار شوند.

این دیپلمات تصریح کرد: دولت کانادا باید با جدیت و تلاش بیشتری اقدام کند و امیدواریم این اتفاق مثبت رخ دهد.

خبرنگار دیگری در مورد آخرین وضعیت ملوان‌های ایرانی که توسط دزدان دریایی سومالی ربوده شده‌اند از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید و خطاب به قاسمی، گفت علیرغم گذشت چندین ماه هنوز وضعیت این ملوانان مشخص نیست و خواهشاً در جواب نگویید که پرداخت رسانه‌ها به این موضوع کار را دشوار می‌کند که این دیپلمات در پاسخ، تصریح کرد: من باز هم می‌گویم پرداختن رسانه‌ها به این موضوع، روند پیگیری این مسأله را دشوار می‌کند چرا که دفعه قبل نیز این دشواری را ایجاد کرد.

وی ادامه داد: البته رسانه‌ها کار خود را می‌کنند. انتشار مطالبی در این زمینه از جهاتی می‌تواند اثرات مثبت داشته باشد از جمله در جهت آگاهی افکار عمومی ولی بعضاً در روند پیگیری کار نیز دشواری‌هایی را ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: این موضوع، موضوع خاصی است که در اختیار ارگان‌های مختلف است و وزارت امور خارجه نیز بر اساس وظایف خود به خصوص در بخش کنسولی همکاری‌های لازم را انجام می‌دهد. مسئولان مشخصی به صورت مرتب این موضوع را پیگیری می‌کنند و باید به این نکته توجه داشت که پیگیری این موضوع کار چندان ساده‌ای نیست چرا که ما دزدان دریایی روبرو هستیم. در موقعی که با یک دولت متعهد و مسئول روبرو هستیم روند کار متفاوت از موقعی است که با دزدان دریایی مواجه هستیم و در شرایط کنونی کار بسیار سخت است ولی پیگیری‌های لازم همچنان در حال انجام است. آرزو داریم که هرچه زودتر راه‌حلی پیدا شود تا افراد گرفتار در دست دزدان دریایی به خانه‌های خود برگردندو پرونده این موضوع بسته شود و دغدغه‌هایی که در ارتباط با آن وجود دارد حل شود.

خبرنگاری خطاب به سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت که در برخی از رسانه‌های خارجی و منطقه این موضوع مطرح شده که در جریان مذاکرات آستانه نقش اصلی را ترکیه و روسیه ایفا می‌کنند و ایران به نوعی کنار گذاشته شده است که قاسمی در پاسخ با رد اینگونه مطالب، ادامه داد: واقعیت این است که نقش ایران در سوریه بی‌بدیل است و هیچ کسی نمی‌تواند بدون نقش‌آفرینی ایران سرنوشت یک موضوع در سوریه را تغییر دهد.

وی گفت: در موضوع نشست آستانه نیز سه کشور ایران، روسیه و ترکیه با هم کار می‌کنند. در مورد برخی از مسائل در ارتباط با این بحران دارای نگاه‌های مشترکی هستند ولی این به این معنا نیست که سه کشور در مورد موضوعات مختلف سوریه صددرصد دارای مواضع یکسانی هستند. سه کشور تا آنجا که امکان داشته باشد با یکدیگر گفت‌وگو و رایزنی می‌کنند، مذاکرات دوجانبه و چندجانبه‌ای را برگزار کرده‌اند و همانطور که گفتم در مورد این بحران در حوزه‌هایی از نگاه و فصل مشترک برخورداریم.

قاسمی تصریح کرد: ایران در جریان این مذاکرات حذف نشده است، جایگاه ایران، امروز قوی‌تر است، مواضع ایران در ارتباط با بحران سوریه واقع‌بینانه و تغییرناپذیر بوده و فکر می‌کنیم دیگرانی که در این مسیر در چارچوب تعقل رفتار می‌کنند متوجه این موضوع شده‌اند.

وی ادامه داد: آنچه که شما اشاره کردید همه مسائل تبلیغاتی است که عامداً از سوی برخی از رسانه‌ها مطرح می‌شود تا این محور شکل نگیرد و به نحوی ترکیه و ایران را در برابر هم قرار دهد.

وی افزود: اینها شیطنت است، البته این سخن به این معنا نیست که ایران و ترکیه در ارتباط با برخی مسائل اختلاف نظر ندارند ولی آنقدر در مورد برخی از مسائل اشتراک نظر وجود داشته که در نشست آستانه بتوانیم بر مذاکرات سوری- سوری نظارت داشته باشیم.

قاسمی ادامه داد: من جایگاه ایران را بالا می‌بینم و توانمندی‌های ایران را بیش از گذشته ارزیابی می‌کنم.

این دیپلمات همچنین تأکید کرد: بحث سوریه، بحث پیچیده‌ای است و این تصور که با یک حرکت تمام مسائل این بحران در جای خود قرار می‌گیرد تصور خوشبینانه‌ای است.