سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به تصویب سندی در کمیته روابط خارجی اتحادیه اروپا درباره تعامل با ایران پس از برجام طرف اروپایی را به واقع بینی دعوت کرد.

به گزارش مرورنیوز، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی با جام‌جم در واکنش به تصویب سند راهبردی تحت عنوان استراتژی اتحادیه اروپایی در قبال جمهوری اسلامی ایران پس از توافق هسته‌ای در کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا، با مثبت خواندن برخی نکات مطرح شده در این سند، بخش‌هایی از آن را غیرواقعی و متاثر از تبلیغات سوء محافل ضد ایرانی دانست.

برخی تحلیلگران، سند تصویب شده در کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا را گامی مثبت در راستای عادی‌سازی روابط این اتحادیه با ایران می‌دانند. ارزیابی شما از این قطعنامه چیست و چقدر آن را مثبت می‌دانید؟

- هرچند نکات مثبت و امیدوارکننده‌ای در این قطعنامه وجود دارد که می‌تواند به گسترش روابط ایران و اتحادیه اروپایی کمک کند و افق جدیدی را در روابط فیمابین بگشاید؛ اما در متن این مصوبه مواردی بخصوص در زمینه وضعیت حقوق بشر در ایران وجود دارد که با واقعیت‌های موجود مطابقت ندارد و بخشی از آن متاثر از تبلیغات سوء محافل ضد جمهوری اسلامی ایران است‌.

طرح ادعاهای اتحادیه اروپا علیه ایران در زمینه حقوق بشر در حالی صورت می‌گیرد که جمهوری اسلامی ایران همواره ضمن رد این ادعاها، برای گفت‌وگو با اروپا در خصوص حقوق بشر اعلام آمادگی کرده است. با وجود ادامه رویکرد گذشته از سوی اتحادیه اروپا در زمینه حقوق بشر، چشم‌انداز گفت‌وگوهای حقوق بشری را چگونه می‌بینید؟ - در حالی‌که قرار است در آینده نزدیک گفت‌وگوهای حقوق بشری بین ایران و اتحادیه اروپایی برگزار شود، اینگونه موضع‌گیری‌ها، سوال‌برانگیز و غیرسازنده می‌باشد و هیچ کمکی به ارتقای گفتمان حقوق بشری نمی‌کند و به شائبه دخالت در امور داخلی کشورمان دامن می‌زند‌.

 آیا زمانی برای گفت‌وگوهای حقوق بشری میان ایران و اروپا تعیین شده است؟

- خیر، هنوز تاریخی برای آغاز این گفت‌وگوها تعیین نشده است.

* با توجه به اینکه مصوبات پارلمان اروپایی، ضمانت اجرایی نداشته و صرفا جنبه توصیه‌ای دارد طرح برخی نکات منفی در قطعنامه این پارلمان چقدر در آینده روابط تاثیرگذار است؟

- با آنکه مصوبات پارلمان اروپایی جنبه توصیه‌ای دارد اما بهتر است با واقع‌بینی بیشتر و آینده‌نگرانه‌تر باشد. ما از نمایندگان پارلمان اروپایی و اعضای کمیته روابط خارجی آن پارلمان انتظار داریم با واقع‌بینی هر چه بیشتر به اینگونه مسایل توجه کنند و از پرداختن به موضوعات نادرست و غیر واقع‌بینانه که توسط محافل ضد ایرانی القا می‌شود، با هوشیاری بپرهیزند.