وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موقعیت استراتژیک ایران در منطقه ادامه داد: با بازگشت ایران به شبکه حمل‌ونقل بین‌المللی به دنبال به دست آوردن سهم خود از شبکه حمل‌ونقل بین‌المللی هستیم.

به گزارش مرور نیوز، وزیر راه و شهرسازی در چهاردهمین کنفرانس و نمایشگاه حمل‌ونقل خاورمیانه در جمع خبرنگاران در رابطه با این همایش گفت: این نمایشگاه نشان‌دهنده این است که ایران مجددا مورد توجه مراکز تجاری جهان قرار گرفته است.

وی در رابطه با شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه، ادامه داد: در این نمایشگاه میزبان 26 کشور جهان هستیم و از 60 شرکت، شرکت‌کننده 44 شرکت خارجی حضور دارند.

آخوندی با بیان این‌که ایران همواره به دنبال به دست آوردن سهم خود از حمل‌ونقل دریایی بوده است، اظهار کرد: ایران با توجه به موقعیت استراتژیک خود که بین دریای عمان، خلیج فارس، دریای مدیترانه، دریای سیاه و دریای خزر قرار دارد باید از این موقعیت استفاده کند. به این منظور به دنبال توسعه بنادر خود در جنوب و شمال کشور بودیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: تا یکی دو ماه آینده ظرفیت توسعه یافته بندر چابهار به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین توسعه و نوسازی فاز یک و دو بندر شهید رجایی را در دست داریم. همچنین خواهان اتصال بنادر به شبکه ریلی کشور هستیم.

وی با اشاره به این اقدامات زیرساختی، ادامه داد: این اقدامات باید با شکل‌گیری شبکه تجاری بین‌المللی همراه شود زیرا ایران می‌تواند موقعیت ترانزیتی پایدار را در منطقه داشته باشد و تجار و فعالین حمل‌ونقل بین‌المللی اروپا، خاورمیانه، آسیا و جنوب خلیج فارس در ایران بهم پیوند می‌خورند.

آخوندی در همین رابطه افزود: علی‌رغم موقعیت استراتژیک خاورمیانه در سال‌های اخیر شاهد ناامنی در این منطقه بوده‌ایم و نقش ایران در تامین امنیت خودش و منطقه پررنگ است که با بازگشت ایران به شبکه تجاری بین‌المللی می‌توان امید داشت که منافع منطقه پیش از آنکه به منازعه کشیده شود در فضای مذاکره انجام شود.