رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد گفت: برای تکمیل اعضای هیئت امنای دانشگاه ازاد و جایگزینی سه‌نفری که دوره عضویتشان به پایان رسبده در هفته‌های آینده هیئت موسس جلسه‌ای تشکیل می‌دهد و پس از بررسی کاندیداها و مشورت در هیئت موسس نام اعضا را به شورایعالی انقلاب فرهنگی معرفی می‌کنیم.

به گزارش مرور نیوز، علی‌‌اکبر ولایتی رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد در نخستین نشست خبری خود که بعدازظهر امروز برگزار شد ضمن تسلیت رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و شهادت شهدای آتش‌نشان کشور گفت: انصافاً آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اساسی‌ترین نقش را در تأسیس دانشگاه آزاد ایفا کرد و امید این بود که وی سال‌های طولانی خدماتش را ادامه دهد و حالا امیدواریم قدردان زحمات آیت‌الله هاشمی و دیگر افرادی که زحمت کشیده‌اند باشیم.

وی افزود: دانشگاه آزاد از صفر شروع شد و حالا یکی از مهم‌ترین نقش‌های این دانشگاه این است که مروج علم و دانش بوده است و فراگیری علم و دانش را تسهیل کرده است به طوری که امروز چند صد هزار صندلی خالی در دانشگاه‌ها داریم زیرا مردم ایران اهل علم و دانش هستند.

ولایتی گفت: هیچ دینی اعم از الهی و غیر الهی به اندازه اسلام بر علم تکیه ندارد و مقام معظم رهبری نیز در تحصیل علم از سوی دانش‌آموزان و دانشجویان بسیار تأکید دارند و پرچمداران پیشرفت علم و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان هستند.

وی اظهار داشت:‌ از اینکه مقام معظم رهبری به من اعتماد کردند سپاسگزارم، ایشان حساسیت و دقت خاصی بر روی دانشگاه آزاد دارند.

رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد گفت: من از حکم مقام معظم رهبری اطلاع نداشتم که به من اطلاع دادند و من نیز بر امر ایشان مطاع هستم، اطاعت از ولی فقیه رکن اساسی دین ما است و امیدوارم انتظاری که مقام معظم رهبری از ما دارند را برآورده کنیم.

ولایتی گفت: از سال 1343 وارد دانشگاه شده‌ام و در رشته پزشکی تحصیل و تدریس کرده‌ام.

وی در رابطه با دانشگاه آزاد عنوان کرد: حمید میرزاده و فرهاد دانشجو که رؤسای فعلی و سابق دانشگاه آزاد هستند از دانشمندان کشور به شما می‌روند، میرزاده شخصیت شناخته‌ شده‌ای در سطح جهان است.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های صاحب‌نام دنیا مانند هاروارد، آکسفورد، کمبریج به نوعی غیردولتی یا موقوفه هستند و تا آغاز قرن بیستم کتاب قانون شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا در دانشگاه‌های فرانسه تدریس می‌شود. پس از اختراع ماشین چاپ توسط گوتنبرگ در نیمه دوم قرن پانزدهم ما کتاب‌های زیادی داشتیم و 14 هزار کتاب پزشکی یادگار تمدن اسلامی است.

رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد با بیان اینکه مقام معظم رهبری بر علم و فناوری تأکید بسیاری دارند، عنوان کرد: در زمان حضور آیت‌الله هاشمی رفنسجانی در دانشگاه آزاد مقام معظم رهبری خیال‌شان راحت بود که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی وقت کافی را برای دانشگاه آزاد صرف می‌کند و پس از رحلت آیت‌الله هاشمی برای اینکه خلل و وقفه‌ای در پیشرفت دانشگاه آزاد ایجاد نشود مقام معظم رهبری به بنده امر فرمودند و بنده با دعای ایشان و تمام کسانی که دل در گروی نظام و کشور دارند تلاش می‌کنیم که دانشگاه آزاد حرف اول را در پژوهش بزند، دانشگاه آزاد باید حرف اول را در علم و فناوری بزند.

ولایتی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری و تلاش دولت برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان گفت: امیدوارم با تأسیس پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانیم به تحقق اقتصاد دانش‌بنیان کمک کنیم ما ربع رشیدی، رصدخانه خواجه نصیر، جندی شاپور و مدارس خواجه نظام‌الملک را داریم و باید گام‌های بلندی در حوزه پژوهش برداریم.

وی افزود: پژوهش و آموزش مهم هستند ولی پژوهش بر آموزش مقدم است به طوری که ما نباید ترجمه کار دیگران را در دانشگاه تدریس کنیم بلکه باید تحقیق کنیم و آموزش دهیم، ما نباید رونویسی کنیم تا بتوانیم رضایت مردم و مقام معظم رهبری را به دست آوریم.

رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد با بیان اینکه دانشگاه آزاد ملک هیچ کسی نیست، گفت: دانشگاه آزاد متعلق به مردم است و ما اگر همتی بسیاری داشته باشیم می‌توانیم خدمتگزاران خوبی برای مردم باشیم، هزینه دانشگاه آزاد از محل خیریه و هزینه‌های مردم تأمین شده و ما باید پاسخگوی مردم باشیم، آیت‌الله هاشمی نیز از زمانی که رئیس جمهور و رئیس مجلس بود تا آخرین دقایق عمر زحمات بسیاری برای دانشگاه آزاد کشید.

ولایتی اضافه کرد: از حسن اعتماد مقام معظم رهبری سپاسگزارم و از اعضای هیأت مؤسس دانشگاه آزاد نیز تشکر می‌کنم که بنده را در هیأت امنا نیز عضو کردند.

وی در رابطه با اهداف دانشگاه آزاد گفت: حرکت دانشگاه آزاد باید پژوهش و آموزش باشد، ما باید بتوانیم سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری را پیاده  و برای توسعه و ارتقای اقتصاد دانش‌بنیان تلاش کنیم زیرا اگر قرار است در اقتصاد به خودکفایی برسیم باید به سراغ اقتصاد دانش‌بنیان برویم که وزارت علوم و وزارت بهداشت نیز در این زمینه اقداماتی را انجام داده‌اند ولی دانشگاه آزاد بیش از هر مجموعه آموزش عالی ظرفیت بالقوه برای شکل‌گیری اقتصاد دانش‌بنیان دارد.

رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد افزود: جزئیات برنامه‌های آینده دانشگاه آزاد پس از جلسه و مشورت با اعضای هیأت امنا، رئیس دانشگاه آزاد و مسئولان واحدها اعلام می‌شود.

 

نحوه ترمیم هیأت امنای دانشگاه آزاد

رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد در رابطه با اینکه ترمیم هیأت امنای دانشگاه آزاد و جایگزینی 3 نفر از اعضا که دوره عضویت‌شان به پایان رسیده چگونه است، گفت: در جلسه آینده هیأت مؤسس بر روی کاندیدهای مختلف فکر و مشورت می‌کنیم و پس از نهایی شدن، نام افراد به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی می‌شود.

وی افزود: رئیس هیأت امنا نیز به این صورت انتخاب می‌شود که اعضای هیأت امنا باید رأی بدهند و هر کس رأی بیشتری را بیارود به عنوان رئیس هیأت امنا تعیین می‌شود.

رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد در رابطه با ترمیم هیأت مؤسس نیز گفت: جلسه‌ای تشکیل می‌دهیم و در این زمینه تصمیم می‌گیریم.

ولایتی در رابطه با برنامه‌های آینده دانشگاه آزاد اظهار داشت:‌ خالی ماندن بخشیاز صندلی‌های دانشگاه‌ها مربوط به برخی رشته‌ها است که افراد اشتیاق زیادی برای تحصیل در این رشته‌ها ندارند و ما باید بررسی بکنیم و بدانیم چه رشته‌های بیشتر مورد اقبال است تا کرسی‌های دانشگاه پر شود و در بیت‌المال اسراف صورت نگیرد.

وی در رابطه با امور مالی دانشگاه آزاد تأکید کرد: حتماً باید امور مالی و محاسباتی دانشگاه آزاد، مراکز و واحدهای استانی این دانشگاه شفاف بوده و هیچ نقطه ابهامی نداشته باشد، ما هیچ هزینه‌ای جز تعلیم و تعلم نداریم، البته کارهای تأسیساتی، اداری و ساخت‌وساز صورت می‌گیرد ولی تکلیف و نوع هزینه‌ها باید روشن باشد و از اسراف هزینه‌های مردمی و بیت‌المال جلوگیری شود.

رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد ادامه داد: باید کارهای اقتصاد دانش‌بنیان با سرعت بیشتری انجام گیرد و در حوزه پژوهش کاربردی باید تلاش شود تا از پژوهش صرف برای پژوهش بکاهیم.

ولایتی عنوان کرد: در حال حاضر در بخش علوم تجربی مقاله کم نداریم و وضعیت مطلوبی داریم ولی در علوم انسانی کاری که منجر به مقاله شود و در سطح جهانی بتوانیم روی آن حساب کنیم کم است، علوم انسانی باید مطابق با جمهوری اسلامی باشد و نباید دیگران در علوم انسانی کار کنند و ما آنها را تدریس کنیم. در حالی که ما به اندازه یک مجموعه از اکثریت کشورهای غربی در تاریخ اعلم ابداع داریم.

وی ادامه داد: مردم ما در تاریخ علم پیشتاز هستند، زمانی که وزیر امور خارجه بودم با وزیر علوم مغولستان دیدار داشتم که وی گفت بسیاری از کتاب‌های تاریخی به زبان فارسی است، ما چنین شرایطی در علوم انسانی داشته‌ای.

 

در رابطه با شبهات پرونده تحقیق و تفحص دانشگاه آزاد پاسخگو هستیم

رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد در پاسخ به سؤالی مبنی بر وجود ابهاماتی در پرونده تحقیق و تفحص دانشگاه آزاد اظهار داشت:‌ ما مسئولیم و مورد سؤال واقع می‌شویم و وظیفه ما پاسخگویی است از روی که مقام معظم رهبریبه بنده عنایت فرمودند و حکم ریاست هیأت مؤسس دانشگاه آزاد را دادند مسئولیت سنگینی را روی دوشم حس می‌کنم و همه به من تبریک می‌گوییند و از طرفی برایم دعا می‌کنند.

وی افزود: یکی از کارهای من پاسخ به شبهات است و اگر شبهاتی وجود داشته باشند حتماً پاسخ می‌دهیم.

ولایتی در رابطه با اهمیت رشته‌های پزشکی در دانشگاه آزاد نیز گفت:‌کار پزشکی زمان‌بر است و همت می‌خواهیم که امیدواریم با تلاش متخصصان این کار را هم پیش ببریم.

وی در رابطه با شایعاتی مبنی بر تغییر ساختار دانشگاه آزاد گفت: هر کاری که در راستای اصلاح، پیشرفت و ترقی دانشگاه آزاد لازم باشد دریغ نمی‌کنیم.