سخنگوی وزارت امور خارجه بخش‌هایی از سند راهبردی استراتژی اتحادیه اروپایی در قبال ایران پس از توافق هسته‌ای مصوب کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا را غیرواقعی و متاثر از تبلیغات سوء محافل ضدایرانی دانست.

به گزارش مرورنیوز، بهرام قاسمی در واکنش به تصویب سند راهبردی تحت عنوان "استراتژی اتحادیه اروپایی در قبال جمهوری اسلامی ایران پس از توافق هسته‌ای" در کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا، با مثبت خواندن برخی نکات مطرح شده در این سند، بخش‌هایی از آن را غیرواقعی و متاثر از تبلیغات سوء محافل ضد ایرانی دانست.

این دیپلمات ارشد کشورمان تصریح کرد: هرچند نکات مثبت و امیدوارکننده‌ای در این مصوبه وجود دارد که می‌تواند به گسترش روابط ایران و اتحادیه اروپایی کمک کند و افق جدیدی را در روابط فیمابین بگشاید؛ اما در متن این مصوبه مواردی به‌خصوص در زمینه وضعیت حقوق بشر در ایران وجود دارد که با واقعیت‌های موجود مطابقت ندارد و بخشی از آن متاثر از تبلیغات سوء محافل ضد جمهوری اسلامی ایران است‌.

او در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای اتحادیه اروپا علیه ایران در زمینه حقوق بشر گفت: در حالی‌که قرار است در آینده نزدیک گفت‌وگوهای حقوق بشری بین ایران و اتحادیه اروپایی برگزار شود، این‌گونه موضع‌گیری‌ها، سوال‌برانگیز و غیرسازنده می‌باشد و هیچ کمکی به ارتقای گفتمان حقوق بشری نمی‌کند و به شائبه دخالت در امور داخلی کشورمان دامن می‌زند.
 
قاسمی با تاکید بر این که هنوز تاریخی برای آغاز این گفت‌وگوها تعیین نشده است در پاسخ به این سوال که با توجه به این که مصوبات پارلمان اروپایی، ضمانت اجرایی نداشته و صرفا جنبه توصیه‌ای دارد طرح برخی نکات منفی در مصوبه این پارلمان چقدر در آینده روابط تاثیرگذار است؟ خاطرنشان کرد: با آن که مصوبات پارلمان اروپایی جنبه توصیه‌ای دارد اما بهتر است با واقع‌بینی بیش‌تر و آینده‌نگرانه‌تر باشد. ما از نمایندگان پارلمان اروپایی و اعضای کمیته روابط خارجی آن پارلمان انتظار داریم با واقع‌بینی هر چه بیش‌تر به این‌گونه مسایل توجه کنند و از پرداختن به موضوعات نادرست و غیرواقع‌بینانه که توسط محافل ضد ایرانی القا می‌شود، با هوشیاری بپرهیزند.