رئیس جمهور در دیدار نخبگان علمی، فرهنگی و رسانه ای مالزی، با فراخواندن همه مسلمانان به وحدت و تلاش برای ارتقای جایگاه و قدرت جهان اسلام، تصریح کرد: برای نجات دنیای اسلام راهی جز اعتدال و مبارزه با خشونت نمی‌بینم و هر فردی که شکافی در دنیای اسلام ایجاد کند، در خط اسلام نیست.

به گزارش مرورنیوز، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این نشست که صبح روز شنبه در کوالالامپور برگزار شد، گفت: دنیای اسلام نیازمند وحدت، امنیت و توسعه است و خشونت و افراطی‌گری  و یاس و عدم خودباوری آینده جهان اسلام را تهدید می‌کند.
 
روحانی با تبیین چهار اصل سیاست منطقه‌ای ایران گفت: مبارزه میدانی با تروریسم تکفیری، کمک موثر به صلح، آتش بس و کمک رسانی انسان دوستانه به مردم، عدم تجزیه کشورها و تغییر مرزهای جغرافیایی و تکیه بر صندوق های رای و حاکمیت مردم بر امور کشورهایشان از اصول سیاست منطقه‌ای ما است.
 
رئیس جمهور اظهار داشت: ما معتقدیم تروریسم امروز یک معضل در منطقه ماست و باید با تروریست‌های تکفیری در کل منطقه مبارزه شود و نباید اجازه دهیم این راه غلط و کشتار و آدم کشی در منطقه ما ادامه یابد و باید جلوی این فاجعه را بگیریم.
 
روحانی درباره ضرورت تلاش برای صلح و آتش بس نیز گفت: باید در یمن و سوریه آتش بس برقرار شود و کمکهای انساندوستانه سریعا در اختیار مردم آن کشورها قرار گیرد. در منطقه نباید مرزهای جغرافیایی تغییر کند، تجزیه کشورها غلط و خطرناک  است و می‌تواند مشکلات را چند برابر کند و جنگ های منطقه‌ای را دامن بزند. باید حاکمیت ملی کشورها محترم شمرده شود. نباید برای مردم منطقه از بیرون حکومت تعیین شود و هر فردی که با رای مردم به قدرت می‌رسد، باید مورد احترام همگان باشد.
 
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اگر به دولت های عراق و سوریه کمک نمی کردیم چه بسا امروز شاهد گروهی به نام داعش نبودیم بلکه دو دولت بزرگ داعشی در عراق و سوریه شکل می‌گرفتند، گفت: در چنین وضعیتی، در منطقه و حتی در سطح بین الملل با جنگ بی پایانی مواجه می‌شدیم.
 
روحانی همچنین  با بیان اینکه دنیای اسلام و جهان در حال توسعه طی دهه‌ها و قرون گذشته با مشکلات فراوانی به لحاظ سیاسی، امنیتی و فرهنگی مواجه بوده اند، گفت:شاید انتظار بود که پس از دوران استعمار و استقلال کشورهای اسلامی و در حال توسعه، جهان با مشکل بزرگی مواجه نشود و کشورهای استقلال یافته و در حال توسعه بتوانند مسیر پیشرفت را برای رسیدن به جایگاه مطلوب و در راستای اهداف ملی خود ادامه دهند، اما متاسفانه چنین نشد.
 
روحانی اظهارداشت: جهان غرب هنوز تصمیم ندارد که از سلطه گری خود بر دنیا دست بردارد و این تصمیم تغییر نخواهد کرد مگر زمانی که آنها احساس کنند جهان در حال توسعه به یک وحدت، مسیر واحد و حرکت پوینده دست یافته است.
 
رئیس جمهور تلاش جهان غرب را حفظ  سلطه خود بر جهان دانست و گفت: آنها نه تنها می‌خواهند به سلطه علمی و فناوری خود ادامه دهند بلکه می‌خواهند همچنان از لحاظ فرهنگی، فرهنگ اول و مسلط بر جهان باشند؛ از بعد نظامی، قدرت برتر و از لحاظ اقتصادی، اقتصاد مسلط باشند و تا زمانی که این اهداف مورد توجه قدرتهای جهانی است، کشورهای در حال توسعه که می‌خواهند از لحاظ اقتصادی، فرهنگی و نظامی و علمی  در سطح برابر با آنها قرار گیرند، با مشکلات فراوانی مواجه می‌شوند.
 
روحانی به موضوع تروریسم در جهان اشاره کرد و افزود: شاید هیچ زمانی در دنیای اسلام با این همه کشتار، خشونت و حضور گروه های تروریستی که متاسفانه به نام اسلام  دست به جنایت می‌زنند، مواجه نبودیم و امروز معضل تروریسم حتی دامن خود آنهایی را که این مسیر را علیه اسلام و جهان در حال توسعه طراحی کردند، فرا گرفته است.
 
رئیس جمهور وظیفه نخبگان، صاحبنظران و روشنفکران جهان اسلام را در مقطع زمانی کنونی بسیار سنگین خواند و اظهارداشت:متاسفانه جوانان در جهان اسلام در چنین فضایی به تدریج به دو سمت خطرناک، خشونت و افراطی گری و یا یاس و عدم خودباوری کشانده می‌شوند که هر دو اینها،می تواند برای نسل امروز و آینده ما خطرناک باشد.
 
روحانی با تاکید بر اینکه به جای گفتمان تخریب و یاس باید گفتمان وحدت و توسعه در دنیای اسلام گسترش یابد، گفت: راهی جز این نداریم که از همه توانمان برای تغییر گفتمان در میان نسل جوان دنیای اسلام استفاده کنیم. به جای گفتمان تخریب، خشونت و یا یاس، باید گفتمان توسعه، پیشرفت و گفتمانی جایگزین شود که حاصل آن، وحدت و یکپارچگی دنیای اسلام و جهان در حال توسعه در برابر قدرتهای بزرگ باشد.
 
رئیس جمهور با ابراز خرسندی از اینکه همچنان بخش مهمی از دنیای اسلام، پیرو اسلام اعتدالی و فرهنگ میانه روی است، اظهار کرد:  امروز اسلام رحمت، امت وسط و دین همزیستی مسالمت آمیز در افکار عمومی بخش بزرگی از دنیای اسلام از جمله مالزی و ایران حاکم است.
 
روحانی تقویت جایگاه و قدرت دنیای اسلام را در سایه علم و فناوری دانست و گفت: ما در شرایطی هستیم که باید صاحب قدرت بشویم و قدرت ما در سایه علم و فناوری  است و ضروری است که در این عرصه یکدیگر را یاری کنیم .کشورهایی نظیر ایران و مالزی در سال‌های گذشته در بسیاری از زمینه های علمی و فناوری حرکتهای خوبی داشته اند و باید از توانمندی خود به نفع هم استفاده کرده و یکدیگر را برای رسیدن به هدف بلند توسعه یاری کنند.
 
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه راهی جز وحدت دنیای اسلام نداریم و باید اختلافات را کنار گذاشت، تصریح کرد: باید پیروان مذاهب مختلف اسلامی به منافع مشترک بیاندیشند و امروز هر کس در دنیای اسلام، شکاف و تفرقه‌ای ایجاد و یا بر شکاف های گذشته می‌افزاید، بی تردید قصد خدمت به دنیای اسلام را ندارد و عمل او به نفع و خیر مسلمانان نخواهد بود.
 
روحانی وحدت، امنیت و توسعه را نیاز امروز دنیای اسلامی برشمرد و با تاکید بر ضرورت بهره گیری از ابزار ارتباطات برای پیوند بیشتر میان مسلمانان، گفت:در شرایط امروز جهانی همه باید احساس مسوولیت بیشتری کنند و از تمام توان و قدرت قلم، بیان و نفوذ خود در دانشگاه‌ها و افکار عمومی استفاده کرده و در جهت توسعه و پیشرفت جهان اسلام تلاش کنیم.
 
رئیس جمهور با بیان اینکه امروز برای نجات دنیای اسلام راهی جز اعتدال و مبارزه با خشونت نمی بینم، افزود: به همین دلیل سه سال پیش به کشورهای عضو سازمان ملل  پیشنهاد کردم به قطعنامه‌ای رای دهند که مفهوم آن جهان عاری از افراطی گری و خشونت باشد که درنهایت معروف به قعطنامه ویو شد و امیدوارم همه بتوانیم در این مسیر حرکت کنیم تا شاهد همزیستی جدید در دنیای اسلام و وحدت بیشتر باشیم.
 
روحانی با تاکید بر اینکه ترور و تروریسم هیچ نسبتی با اسلام ندارد، اظهارداشت:  مسلمانان که در طول تاریخ قربانی جنگ های ناخواسته و تروریسم بوده اند، نباید امروز متهم به تروریسم بشوند. پیامبر ما (ص) پیامبر مهربانی و رحمت برای همه جهانیان بوده و ترور هیچ نسبتی با اسلام و آیات قرآن مجید ندارد.
 
رئیس جمهور شناسایی عوامل ریشه‌ای خشونت و تروریسم را ضروری خواند و اظهارداشت: افراطی گری و تروریسم تکفیری دارای ریشه های متعددی است که از جمله آنها می‌توان به فقر، جهل، تبعیض، اشغالگری، حکومت های ناعادلانه و دخالت های خارجی اشاره کرد.
 
 روحانی با بیان اینکه مساله فرقه گرایی و دامن زدن به این نوع مباحث برای اسلام خطرناک است، گفت:  اگر در گوشه‌ای از منطقه ما، یک حرکت افراطی انجام گیرد نمی گویند شیعه و یا سنی افراطی  انجام داده بلکه می‌گویند اسلام افراطی و به عبارتی به گرایش مذهبی توجه نمی کنند و خشونت‌ها بدروغ به نام اسلام تمام می‌شود.
 
رئیس جمهور بزرگترین صدمه تروریسم را ضربه به حیثیت و چهره اسلام دانست و گفت: در اقدامات تروریستی، بیشتر به جنایات تروریست‌ها توجه می‌شود اما ضربه اصلی تروریست‌ها به چهره اسلام و تخریب و تحریف آن نزد جهانیان است و این ظلمی است که تروریسم علیه فرهنگ اعتدالی و همزیستی در منطقه ما ایجاد کرده است.
 
روحانی حضور و فعالیت آزادانه پیروان همه ادیان و مذاهب در کشورهایی همانند ایران و مالزی را مثال زدنی دانست و گفت: ایران بدنبال توسعه طلبی مذهبی نیست. طبعا هر کشوری دارای افکار و اعتقاداتی هست و علاقه مند است آن را بیان کند، آنچه که زشت و غلط است، تلاش برای تحمیل آن افکار و برنامه ریزی برای نوعی سلطه است. آنچه قابل قبول نیست افزودن شکاف میان جوامع اسلامی است و حضرت امام (ره) هفته‌ای را به نام هفته وحدت نام نهاده اند و ما همیشه در ماه تولد پیامبراسلام(ص) این هفته را گرامی می‌داریم.
 
روحانی مساله وحدت و اتحاد میان مذاهب مختلف را بسیار با اهمیت برشمرد و افزود:همه باید در مسیر وحدت بکوشیم و اگر کسی حرف تفرقه انگیزی می‌زند حتما محکوم است و رهبر معظم انقلاب اخیرا گفتند که پیروان همه مذاهب باید به هم و مقدسات و چهره های برجسته یکدیگر احترام بگذارند و نباید کسی جمله‌ای بگوید که مسلمانان دیگر احساس اهانت کنند.
 
رئیس جمهور با بیان اینکه قابل پذیرش نیست کشوری بخواهد تفکری را به دیگران تحمیل کند، اظهارداشت: گسترش تحمیلی افکار و ایدئولوژی‌ها می‌تواند مشکلاتی را برای مناطق مختلف ایجاد کند. محور وحدت جهان اسلام، کتاب الهی، سنت نبوی و اخلاق اسلامی است و پیگیری مسیر ایجاد اختلاف می‌تواند در شرایط امروز، بسیار خطرناک باشد.
 
روحانی درباره روابط ایران و مالزی نیز گفت: ما خواهان یک رابطه بسیار دوستانه و نزدیک با مالزی هستیم و در مذاکرات دیروز با نخست وزیر، این اراده را در طرف مالزیایی دیدیم. آنها هم خواهان روابط نزدیکتر میان دو دولت هستند و دوره پساتحریم فرصتی مناسب برای تعمیق این همکاری‌ها و روابط، فراهم کرده است.
 
رئیس جمهور تقویت همکاری های بانکی، روابط مراکز دانشگاهی و علمی، تقویت گردشگری و سرمایه گذاری مشترک را از جمله مسیرهای توسعه همکاریها میان تهران - کوالالامپور برشمرد و افزود: معتقدیم رابطه نزدیکتر ایران و مالزی به نفع دو ملت و دو دولت و منطقه و جهان اسلام است.
 
پیش از سخنان رئیس جمهور نیز جمعی از نخبگان مالزی در حوزه فرهنگ، دانشگاه‌ها و رسانه‌ها دیدگاهها و نظرات خود را مطرح کردند.