سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل (امور اجتماعی و حقوق بشر) ذیل موضوع مواد مخدر تلاش‌های کشورمان در مبارزه با مواد مخدر را تبیین کرد.

به گزارش مرورنیوز، غلامحسین دهقانی، سفیر و معاون نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل گفت: شهادت ۴۰۰۰ نفر و مجروح شدن بیش از ۱۲۰۰۰ نفر از پرسنل نیروی انتظامی ایران در سالیان اخیر، تنها بخشی از هزینه‌هایی بوده که ایران در خط مقدم مبارزه با این تاجران مرگ و برای مصون نگه داشتن جوانان خود و دیگر کشور‌ها از شر اعتیاد متحمل شده است. 

 
او افزود: در نتیجه این مجاهدت‌ها بوده که بیش از هشتاد درصد تریاک قاچاق و بیش از چهل درصد هرویین و مرفین قاچاق در جهان توسط نیروی انتظامی ایران کشف و ضبط می‌شود و تنها در سال ۲۰۱۵ حدود ۶۲۰ تن انواع مواد مخدر در ایران کشف شده است. 
 
سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل هم‌چنین تلاش‌های کشورمان در حوزه کاهش تقاضا از طریق پیشگیری و برنامه‌های کاهش آسیب را تشریح کرد و افزود: در نتیجه این اقدامات که عمدتا از جانب نهادهای جامعه مدنی اجرا می‌شوند ۶۰ درصد کاهش ابتلا به ایدز در معتادان تزریقی و بیش از ۴۰ درصد مراجعات داوطلبانه معتادان به مراکز ترک اعتیاد و بازپروری به ثبت رسیده است. 
 
دهقانی ضمن بیان نقش جمهوری اسلامی ایران در جلوگیری از انتقال این مواد به دیگر نقاط دنیا، از همکاری نکردن جامعه بین‌المللی انتقاد کرد و گفت: در شرایطی که قاچاقچیان بین‌المللی که ارتباط آشکاری با گروه‌های تروریستی و مرتکبان جنایات سازمان یافته دارند، بافت اجتماعی و آینده و نسل جوان ما را هدف قرار داده‌اند، حمایت جامعه جهانی از جمهوری اسلامی ایران بسیار ناچیز بوده است. 
 
در این نشست تعدادی از کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین لغو مجازات اعدام برای قاچاق مواد مخدر را در سطح جهانی خواستار شدند.