سفیر کشورمان در مسکو درهمایش پانصد و پانزدهمین سال روابط ایران و روسیه گفت: پوتین از امضای برجام حمایت کرد چون از نظر او این موضوع به کاهش نقش منفی عامل سوم در روابط تهران و مسکو کمک می‌کند.

به گزارش مرور نیوز، مهدی سنایی با بیان این که روابط ایران و روسیه از جنبه‌های راهبردی متعددی برخوردار است،  به اراده مقام‌های ایران و روسیه برای برقراری رابطه راهبردی اشاره کرد و گفت: روابط ما از اعتمادی برخوردار است که راهبردی هستند.
وی افزود: اگر مقام‌های دو کشور بی‌وقفه در حال تبادل نظر چه در سطح دو رییس‌جمهور و چه در سطح  وزرای خارجه و همچنین در حوزه‌های نظامی، دفاعی و امنیتی به حل و فصل مسائل منطقه می‌پردازند و اگر در این فضای اعتماد، سامانه اس ۳۰۰  به ایران تحویل داده می شود، بی تردید این‌ها نقاط مثبت و روشنی هستند که جنبه‌های راهبردی را در روابط دو کشور تعریف می‌کنند.

سنایی همچنین به  رفت‌وآمدهای مقام های ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: این رفت و آمدها  بی‌وقفه در حال انجام است. برای نمونه می توان به سفر معاون اول نخست وزیر و معاون دیگر نخست وزیر روسیه در ماه آینده  در عرصه اقتصادی و فناوری به ایران اشاره خواهد کرد و سفر روحانی رییس جمهور کشورمان به روسیه که در دست انجام است.
سفیر کشورمان در مسکو خاطرنشان کرد: اگر دغدغه‌ها و  بدبینی های تاریخی وجود دارد باید به جای خود بررسی شود ولی با توجه به شرایط معاصر برای تولید نگاه به آینده، پژوهشگران و دست اندرکاران وظیفه سنگینی به دوش دارند.
وی خاطرنشان کرد: دغدغه زودگذر بودن این دوران در روابط ایران و روسیه وجود دارد.

سنایی تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های روابط دو کشور کاهش نقش عامل سوم است‌. در دوران گذشته به صورت مشخص غرب و دوره ای اروپا و الان هم  اروپا و گاهی آمریکا به عنوان عامل سوم در روابط ایران و روسیه حضور داشته‌اند.
سنایی تاکید کرد: پوتین نگاه سازنده به روابط دو کشور  دارد و پس از امضای برجام گفت باید از امضای آن استقبال کرد چون این موضوع به کاهش نقش منفی عامل سوم در روابط تهران و مسکو کمک می کند.
وی همچنین بر لزوم مردمی کردن روابط ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: روابط دو کشور  شکوفا اما بسیار دولتی است. آرزو می کنم در کنار هیئت های دولتی روابط گسترده تری بین موسسات مردم نهاد و بخش های فرهنگی و علمی ایران و روسیه ایجاد شود.
سنایی ادامه داد: روابط کم و بیش وجود دارد و  باید آن را گسترش داد.  باید بگویم که همکاری های نخبگان علمی و پژوهشی ما پشتوانه گسترس روابط
تعاملات نخبگان دو کشور هستند. همچنین تاکید می کنم که شرایط فعلی به خصوص از نظر روسیه شناسی به تقویت نیاز دارد.