رییس هیئت بازرسی و نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: میراث آیت الله هاشمی در ظرفیت سازی دانشگاه آزاد با مدیریت ولایتی در راس هیات موسس این نهاد شکوفا می شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی مرور نیوز، حسن غفوری فرد برای انقلابیون و نسل های اول تا سوم انقلاب شناخته شده است. او سال ها در سمت هایی مانند ریاست دانشگاه، وزیر نیرو، رییس سازمان تربیت بدنی، شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئولیت داشته است. غفوری فرد از نزدیکان به مرحوم آیت الله هاشمی بوده و شناخت دقیقی از ایشان و ولایتی دارد. از همین رو به سراغ ایشان رفتیم تا درباره انتصاب دکتر ولایتی و ادامه مسیر دانشگاه آزاد اسلامی گفتگویی داشته باشیم.

دانشگاه آزاد بسیار مورد توجه امام و رهبری بوده است. در خاطرات تاسیس شاهدیم که امام یک میلیون تومان به دانشگاه کمک می کند. رهبری هم بعد از فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی، ابتدا به دانشگاه آزاد توجه می کند و ولایتی را به عنوان رییس هیات موسس منصوب می کند. دلیل توجه امام و رهبری به این دانشگاه را شما در چه می دانید؟

اولا هم امام و هم مقام معظم رهبری قبل از اینکه یک فرد سیاسی یا اقتصادی باشند یک فرد مذهبی_علمی هستند. امام بیشتر از اینکه یک رهبر سیاسی باشند، رهبر مذهبی بود. مقام معظم رهبری قبل از هر چیز یک رهبر مذهبی هستند. در مذهب و دین ما هم، دین اهمیت بالایی به عالم و علم می دهد. احادیث متعددی مانند "اطلب العلم من المهد الی اللحد" وجود دارد. پیامبر در شان مردم ایران فرموده است که این ها آدم هایی هستند که علم در ثریا هم باشد دنبالش می روند. حتی در احادیث، نگاه کردن به در خانه ی عالم هم ثواب دارد. از سوی دیگر اولین آیاتی که به پیغمبر نازل می شود چیست؟ اقرا باسم ربک الذی خلق...هم از قلم هست، هم از علم هست، ببینید قلم 1400 سال پیش که کسی قلم ندیده بوده و می گویند در کل عربستان 7-8 نفر نوشتن بلد بودند. سه بار علم آمده، دو بار اقرا آمده و یک بار هم قلم. توجه کنید، این از اهمیت اولین آیاتی که به پیغمبر نازل شد آن هم در آن دوران.

بنابراین طبیعی است که رهبران مذهبی آن هم رهبران بزرگی مثل امام خمینی(ره) یا خود مقام معظم رهبری که انقلاب را جهانی می کنند، تاکیدشان بر علم بسیار زیاد است. برای علم و مراکز علمی اهمیت بسیار بسیار بالایی قائل هستند و به خصوص دانشگاه آزاد که یک و نیم میلیون الی دو میلیون جوان به آن جا می روند.

پس شما این نگاه ویژه را یک نگاه گفتمانی می دانید؟

اینجا هم مسئله ی علم هست، هم مسئله ی جوانان، هم مسئله ی اینکه مقام معظم رهبری بارها راجع به مسئله ی اقتصاد دانش بنیان صحبت کرده اند. اهمیتی که امام و مقام معظم رهبری قائلند به این دلائل است. آن پولی که امام به دانشگاه آزاد کمک کردند آن موقع خیلی بود. البته مبلغش مهم نیست، مهم این بود که ایشان عنایت دارند به این دانشگاه و اگر حتی ریال هم می دادند آن ارزش داشت.

مقام معظم رهبری هم ولایتی را که یکی از نزدیک ترین افراد به خود و مورد اعتماد صددرصدی امام و رهبری بودند و یک شخص دانشگاهی است منصوب کرده اند. دکتر ولایتی یک شخصیت با سطح بسیار بالای دانایی است. قبل از هر چیز پزشک دانشگاهی هستند. این نشان از اهمیتی است که مقام معظم رهبری هم برای جوانان قائل هستند و هم برای علم و دانش.

شما انتصاب ولایتی را به عنوان یک شخصیت تاریخدان، پزشک، محقق، پژوهشگر و سیاستمدار  به این سمت خطیر چگونه ارزیابی می کنید؟

این انتصاب مثل همه ی انتصابات مقام معظم رهبری یک تصمیم به جا است. زمانی که من در هیئت دولت بودم، مقام معظم رهبری انتصابی کرده بودند، یکی از کسانی که خیلی هم با مقام معظم رهبری همراه نبود، می گفت: " من فکر می کنم که این الهام الهی بوده است به ایشان." یعنی اینقدر این تصمیم قشنگ و زیبا و به جا بود. من می خواهم بگویم که تصمیمات ایشان همیشه زیبا و قشنگ است.

ولایتی چند ویژگی مهم دارند. اولا تجربه ی فراوانی که از اول انقلاب داشته اند، اول مجلس بودند و بعد 16 سال در مشکل ترین زمان ها در دوران جنگ وزارت امور خارجه را دست داشتند. امام و مقام معظم رهبری همیشه به ایشان اعتماد داشتند. هم اکنون هم دکتر ولایتی به مقام معظم رهبری نزدیکی فراوانی دارند. سلامت نفس ایشان اثبات شده است. تا الان من نشنیده ام که یک نفر علیه ایشان چیزی بگوید یا بنویسد. سلامت اقتصادی و سیاسی و فکری ایشان واضح است. به معنای حقیق روش کاملا اعتدالی داشته است. مدارج علمی ایشان هم که کاملا مشخص است و از قبل انقلاب، یک استاد دانشگاه باتجربه و باسواد بوده است. اساتید زیادی به من می گفتند که ما ترجیح می دهیم ولایتی مدارج سیاسی را رها کنند و بیایند دانشگاه و دانشجویان از وجودشان استفاده کنند. ایشان قبل از هرچیز یعنی یک شخصیت دانشگاهی هستند. هوش و ذکاوت فراوانی دارند. در این چند دهه انقلاب هم که دائما مسئول بوده اند و مشاور عالی مقام معظم رهبری هم بوده اند. در مسائل علمی و فرهنگی، توان اجرایی خیلی بالایی که دارند.

با در نظر گرفتن سخنان شما، انتصاب ولایتی را بهترین انتخاب برای این سمت می دانید؟

 من فکر می کنم دکتر ولایتی مناسب ترین فردی است که برای این منصب معرفی شده اند. ایشان ان شاالله در این منصب خدمات بزرگی خواهند کرد، من خیلی خوشحال شدم وقتی شنیدم ایشان انتخاب شده اند. هیچ کس دیگر به نظر من شایستگی این جایگاه را نداشت. خود مقام معظم رهبری همان طور که شما فرمودید صددرصد روی دانشگاه آزاد اسلامی نظر دارند. بنابراین باید یک فردی به این سمت منصوب شود که صددرصد هماهنگ با آهنگ ولایت باشد. من خودم شخصا چند بار از آقای ولایتی شنیدم که می گفت من بدون اجازه ی حضرت آقا آب نمی خورم. واقعا هم این گونه هستند و اعتقاد و ولایت پذیری شان در این حد است و یقین دارم که چنین فردی با این ارتباط نزدیک با مقام معظم رهبری حتما می تواند سرمایه ی بزرگی برای توسعه ی کمی و کیفی دانشگاه آزاد باشد. فکر ناب آیت الله رفسنجانی و مدیریت های خوب جاسبی و بعد هم میرزاده بود، که چنین پیشرفتی را حاصل کرد. دانشگاه آزاد اسلامی الان نزدیک به دو میلیون دانشجو دارد و خدمات بسیار زیادی کرده و ازین نظر باید به دست کسی سپرده شود که بتواند ادامه دهنده این مسیر پیشرفت باشد.

دانشگاه آزاد یک فصل موفق در استقرار و توسعه داشت. این فصل را پشت سر گذاشته و الان در فصل شکوفایی است. شما اگر بخواهید پیشنهاداتی بدهید برای اینکه سرعت این شکوفایی بیشتر شود چیست؟

 در یکی دو دهه پیش، ما بیش از دو میلیون پشت کنکوری داشتیم. شرایط سختی بود. خوشبختانه الان ظرفیت دانشگاه های ما بیش از تعداد کنکوری ها است. یعنی الان تمام پشت کنکوری ها می توانند درس بخوانند. دانشگاه آزاد این زیرساخت را فراهم کرده است.

زیرساخت های مثل آزمایشگاه، کتابخانه، نمازخانه و... ایجاد کرده است. من چند واحد را از نزدیک دیده ام و غبطه خوردم به این اقدامات. مثلا واحد دانشگاه قزوین، واحد نجف آباد، واحد تهران و .... زیرساخت ها، آزمایشگاه ها، کتابخانه ها، نمازخانه ها، مکان های فرهنگی و مذهبی، این ها همه ساخته شده است. خود دانشگاه آزاد هم تعداد زیادی دکتر تربیت کرده تا هیئت علمی اش تامین باشد. بنابراین الان از لحاظ کمی دیگر نیازی نیست و الان می توانند که از لحاظ کیفی خود را تقویت کنند. این تقویت با کمک نیروهایی است که خودشان تربیت کرده اند و هم دانشگاه های دیگر تربیت کرده اند امکان پذیر است. با کمک فارغ التحصیلان داخلی و خارجی که به کشور برگشته اند.

مسیر و زیرساختهای دانشگاه آزاد آماده است تا تبدیل علم به ثروت و فناوری صورت پذیرد. مقام معظم رهبری نیز بر این موضوع تاکید دارند. ما به اندازه ی کافی برای آموزش افراد کار کرده ایم، حالا باید از این علم استفاده کنیم و تا تولید ثروت و کار برای فارغ التحصیلان انجام شود.

ویژگی دانشگاه آزاد اسلامی این است که دانشگاه آزاد می تواند بدون اتکا به درآمد نفتی فعالیت کند. موافق این موضوع هستید؟

بله. ما در دوران دولت قبلی، تقریبا 800 میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم، خب این ها را می توانستیم برای همه ی جوان های این مملکت کار ایجاد کنیم اما چه شد؟ صرف واردات چینی و این ها شد. برای کارگران چین کار ایجاد کردند. ما الان به اندازه ی کافی ظرفیت دانشگاهی داریم و به اندازه ی کافی درآمد ارزی داریم، به اندازه ی کافی نیروی تحصیلکرده و دانش آموخته داریم. باید با یک مدیریت خوب ازین ظرفیت ها استفاده شود. من خیلی امیدوارم ولایتی بتوانند این کار را انجام دهند تا بتوانیم تولید ثروت کنیم و آن تمدن بزرگ اسلامی را که مورد نظر آقاست، محقق کنیم.

دانشگاه آزاد اسلامی با نام آیت الله هاشمی رفسنجانی گره خورده است. اگر قرار باشد اقدامی صورت پذیرد که باعث شادی روح ایشان شود چیست؟

من فکر می کنم اگر بخواهیم خدمتی به آیت الله رفسنجانی کنیم و بخشی از خدمات ایشان را شکرگذاری کنیم تا روح ایشان شاد شود، انجام کار مفید برای انقلاب است. الان با این امکانات خیلی خوبی که میراث و یادگار ایشان است می شود کارهای مفیدی برای این مملکت و برای انقلاب اسلامی کرد. خود آقای هاشمی امکانات خیلی خوبی در اختیار مسئولین دانشگاه آزاد قرار دادند که با آن ها می شود خیلی کار کرد.

این امکانات و این تجهیزات که میراث هاشمی است چه مراکز فرهنگی و چه ساختمان ها و چه مساجد و چه آزمایشگاه ها، این ها میراث خیلی خیلی بزرگی است نه تنها برای ایران، بلکه برای دنیا. دانشگاه آزاد می تواند کار کند. امام(ره) یک بار به مسئولین دانشگاه آزاد اسلامی فرمودند کاری کنید که دیگران بیایند اینجا برای تحصیل و نه اینکه دانشجویان ما بروند خارج. الان ما این امکانات را داریم، الان ما حداقل باید از کشورهای اطراف خودمان دانشجو بگیریم، می توانیم پایگاه علمی جهان اسلام شویم. دانشگاه آزاد اسلامی با این امکاناتش و ان شاالله با مدیریت خوب ولایتی و دوستان خوبی که آنجا هستند، به راحتی می تواند پایگاه علمی برای جهان اسلام باشد.

اگر این امکانات در خدمت انقلاب اسلامی باشد، می توانیم منطق و فکر انقلاب را صادر کنیم. شعاری که در ابتدای انقلاب می دادیم این بود، "جهان را با منطق، مسلمان می کنیم.". دانشگاه آزاد اسلامی می تواند این کار بکند. نام این دانشگاه، دانشگاه آزاد اسلامی است و نام اسلامی را به دنبال دارد، دانشگاه امیرکبیر این لفظ را ندارد، دانشگاه تهران ندارد، اگر اینجا می تواند پایگاه علمی جهان اسلام شود، پایگاه فرهنگ اسلامی باشد، و من خیلی به این موضوع امیدوار هستم.