«جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا روز جمعه اذعان کرد: تعطیلی سفارت این کشور در تهران و قطع رابطه دیپلماتیک با ایران، تصمیمی اشتباه بود.

به گزارش مرورنیوز به نقل از تارنمای خبری  سی بی سی، ترودو که در جمع خبرنگاران سخن می گفت، تاکید کرد: اقدام دولت پیشین کانادا در تعطیلی سفارتمان در تهران، تصمیمی صرفاً ایدئولوژیک و سیاسی بود.

این نخستین بار نیست که یک مقام ارشد کانادایی بر تصمیم اشتباه دولت پیشین این کشور در قطع رابطه دیپلماتیک با ایران اذعان می کند.

پیش تر «استفان دیون» وزیر امور خارجه کانادا نیز گفته بود که تعطیلی سفارت این کشور در تهران و قطع رابطه دیپلماتیک با ایران از سوی دولت پیشین کانادا، اشتباه بوده است.

روزنامه نشنال پست به نقل از دیون نوشت؛ با تعطیل شدن سفارت کانادا در ایران، کشورش قادر نبوده از منافع خود و همپیمانانش، خانواده های کانادایی و ایرانیان دارای تابعیت کانادا را در ایران محافظت کند.

وی درمورد بسته شدن سفارت کانادا درایران گفت: سفارت کانادا درایران اکنون بیش از سه سال است که بسته شده؛ نتایج این کار چه بوده؟ آیا درست است که برای حفاظت از منافع کانادا به ایتالیا متکی باشیم؟ 

دیون افزود: امروز کانادا باید به ایران بازگردد تا نقش مفیدی درآن منطقه از جهان ایفا کند. تمام طرف ها از ما می خواهند که به تعامل با ایران بازگردیم و این کار را می کنیم. 

دولت پیشین کانادا که موضعی سرسخت در برابر ایران داشت، اواخر تابستان سال 1391 اعلام کرد که روابط دیپلماتیک بین کانادا و ایران به حالت تعلیق درآمده است.

بر اساس گزارش رسانه های غربی، از آن زمان تاکنون روابط دیپلماتیک ایران و کانادا قطع بوده اما با روی کار آمدن دولت جدید کانادا به نخست وزیری ترودو و اعلام توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، کانادا موضع ملایم تری در قبال ایران گرفته است.

منبع: ایرنا