عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: انگلیس به دلیل پشتوانه قطعنامه شورای امنیت در برجام، نمی تواند برای خوشایند اسرائیل، سیاست های تندرو علیه ایران اتخاذ کند.

علیرضا رحیمی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در مورد سفر نخست وزیر اسرائیل به انگلیس و احتمال همکاری های دوجانبه علیه ایران به خبرنگار سیاسی مرور نیوز گفت: تل آویو و لندن رویکرد مشترکی علیه ایران و جهان اسلام دارد که در دوره های مختلف خود را نشان داده است. با توجه به مناسبات دوجانبه اقتصادی، نظامی و سیاسی قابل تصور است که منجر به تصمیماتی علیه کشورمان وشد.

وی ادامه داد: با این حال انگلیس به دلیل حضور در گروه 1+5، برجام را یک توافق بلند مدت می داند و به دلیل تاکید بر قطع نامه 2231 به عنوان پشتوانه برجام، نمی تواند اقدامات تخریبی بر ضد این توافق انجام دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خاطر نشان کرد: در این شرایط بریتانیا باید بین تعهدات و مناسابات دوجانبه با اسرائیل توازنی برقرار کند و همین توازن اجازه اتخاذ سیاست های تندرو در شرایط فعلی منطقه نمی دهد.

رحیمی در پاسخ به این سوال که چه حوزه هایی ممکن است باعث همکاری لندن و تل آویو شود اظهار داشت: تحولات خاورمیانه شرایطی ایجاد کرد که ایران تبدیل به موضوع مهمی برای قدرت های بزرگ شد. تمرکز بر پرونده های عراق، سوریه، یمن و افغانستان باعث شد تا ذهن جهان اسلام از فلسطین منحرف شود و فضای امنی از لحاظ روانی برای اسرائیل به وجود آید که البته در این راستا برخی از اعراب نیز با غرب همکاری کردند.

وی در مورد نقش عربستان برای ایجاد فضایی بر ضد کشورمان گفت: با توجه به تغییر ریاست جمهوری در آمریکا و سقوط بهای نفت، ریاض همگرایی بیشتری با انگلیس و اسرائیل خواهد داشت که البته این به نفع مردم و دولت عربستان نیست. هم اکنون هم اعتراضات علیه حاکمان سعودی وجود دارد که نشان می دهد تصمیمات ریاض پشتوانه خرد جمعی ندارد.