رئیس کمیته بانوان خانه احزاب از ارائه طرح‌ها و پیشنهادهای کمیته بانوان خانه احزاب به فراکسیون زنان، برای بررسی در مرکز پژوهش‌های مجلس، خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، فاطمه راکعی طی سخنانی در نشست هم‌اندیشی و تبادل نظر کمیته بانوان خانه احزاب با فراکسیون زنان مجلس، با بیان اینکه برگزاری چنین نشست‌هایی سبب افزایش مشارکت زنان در اداره امور کشور می‌شود، گفت: حضور سازنده زنان در تصمیم‌گیری‌های‌ کشوری باعث افزایش اعتماد به نفس آنان می‌شود که باید در این زمینه، برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه پیشرفت‌هایی که امروزه درباره مشارکت زنان در جوامع مختلف به وجود آمده به یکباره شکل نگرفته بلکه با برنامه‌ریزی درازمدت، انجام شده است، گفت: ما نیز باید همین برنامه‌ریزی‌ها را انجام دهیم، چرا که بدون مشارکت زنان در کشور و در سیاست‌های کلی، موفقیت کامل در این سیاست‌ها به دست نخواهد آمد و افزایش تعداد زنان متخصص و تحصیل‌کرده، اصل مهمی به شمار می‌آید که نیاز به توجه بیشتری هم دارد تا در نهایت افزایش مشارکت زنان موجب تعمیق توسعه سیاسی شود.

راکعی با اشاره به معرفی نمایندگان کمیته بانوان خانه احزاب و فراکسیون زنان برای ارتباط هرچه بیشتر و بهتر میان این دو مجموعه، گفت: مقرر شد احزاب و تشکل‌های سیاسی عضو کمیته بانوان خانه احزاب، طرح‌ها و پیشنهادهای خود را با عنوان حزب متبوعه‌شان به کمیته اعلام کنند تا موارد ارائه شده از سوی کمیته، به فراکسیون زنان برای بررسی در مرکز پژوهش‌های مجلس، ارسال شود.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه این جلسه ، مقرر شد احزاب عضو کمیته بانوان خانه احزاب، رزومه‌ای از فعالیت‌های زنان توانمند و فعال را برای تکمیل بانک اطلاعاتی زنان، در اختیار کمیته بانوان خانه احزاب قرار دهند و امیدواریم که طرح‌ها و لوایح قبل از طرح در صحن علنی و همزمان با بررسی در کمیسیون‌های تخصصی از سوی فراکسیون زنان مجلس جهت بررسی و ارائه نقطه نظرات در اختیار زنان نخبه سیاسی نیز قرار گیرد.

پروانه سلحشوری، رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این نشست با اشاره تعامل میان اعضای فراکسیون زنان مجلس، گفت:خوشبختانه در میان زنان مجلس همگامی و همسویی در راستای تحقق مطالبات زنان وجود دارد.

وی با اشاره به فعالیت‌های فراکسیون زنان از ابتدای عمر مجلس دهم تاکنون، اظهار کرد: فراکسیون زنان فعالیت‌های بسیاری در زمان بررسی برنامه ششم انجام داد که از جمله آن می‌توان به مصوباتی همچون «طرح جامع توانمندسازی زنان» و ارتقای معیشت زنان از طریق گسترش مشاغل خانگی و بنگاه‌های زودبازده و تعاونی‌ها اشاره کرد.

سلحشوری با تأکید بر اینکه طرح مجلس درباره بازنشستگی پیش از موعد زنان با 20 سال سابقه کار، به معنای کاهش حضور آنان در فعالیت‌های اجتماعی نیست، ادامه داد: در این مصوبه به زنان برای بازنشستگی اختیار داده شده بود و اجباری برای بازنشستگی پیش از موعد آنان وجود نداشت، اما با وجود تلاش‌های صورت گرفته، این طرح به تصویب نرسید.

وی به تصویب طرح یک فوریتی «اعطای تابعیت به فرزندان مادر ایرانی» نیز اشاره کرد و ادامه داد: در تصویب این طرح، زنان فراکسیون از هر سه طیف اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل، مشارکت داشتند، بنابراین در مجلس، زنان فارغ از نگاه‌های سیاسی به دنبال پیگیری مطالبات زنان هستند.

رییس فراکسیون زنان مجلس با اشاره به ضرورت ارتباط دوسویه میان مجلس و کمیته بانوان خانه احزاب، گفت:از ارائه طرح‌ها و پیشنهادهای کمیته بانوان خانه احزاب در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی استقبال می‌کنیم.

طیبه سیاوشی، عضو فراکسیون زنان مجلس، در بخش دیگری از این نشست ضمن استقبال از ارائه طرح‌هایی در حوزه سلامت زنان از سوی کمیته بانوان خانه احزاب به مجلس، اظهار کرد: سلامت، شرط ضروری برای ایفای نقش‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی به شمار می‌آید و هر انسانی در صورتی می‌تواند فعالیت کاملی داشته باشند که از سلامت لازم هم برخوردار باشد، بنابراین زنان سالم، خانواده سالم و در نتیجه جامعه سالم را به وجود می‌آورند.

فاطمه سعیدی، نماینده تهران هم با اشاره به تلاش‌ها و فعالیت‌های زنان مجلس دهم در پیگیری مطالبات جامعه زنان، گفت: خوشحالیم که امروز پیگیری مطالبات زنان تا مرحله‌ای پیش رفته است که طیف سیاسی اصولگرایان نیز از کاندیداتوری احتمالی یک زن در انتخابات ریاست‌ جمهوری آینده خبر می‌دهد.

قدرتعلی حشمتیان، رئیس خانه احزاب ایران نیز طی سخنانی در ابتدای این نشست، با اشاره تاریخچه تشکیل احزاب در ایران و فراکسیونی‌بودن خانه احزاب، گفت: احزاب در خانه احزاب و نمایندگان در مجلس با وجود داشتن اختلاف سلیقه، به‌صورت مسالمت‌آمیز در کنار هم برای پیشرفت انقلاب تلاش کرده و می‌کنندو ما نیز از نمایندگان مجلس برای گنجاندنِ بندی در برنامه ششم توسعه برای مشخص‌شدن جایگاه خانه احزاب قدردانی می‌کنیم و امیدواریم در ادامه این روند نقش احزاب در کمیسیون انتخابات که درلایحه پیشنهادی دولت ارائه ‌می‌شود، پررنگ شود.

در پایان این نشست، فاطمه اصلان‌زاده به‌عنوان نماینده کمیته بانوان و هانیه گرایلی به‌عنوان نماینده فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی برای پیگیری گسترش همکاری‌ها میان این دو مجموعه، انتخاب شدند.