سفر رئیس جمهور کشورمان به شرق آسیا اقدامی در راستای محقق ساختن منافع ملی و به دور از اهداف جناحی و انتخاباتی، در دوران اجاری شدن برجام و استفاده از فرصت در دسترس محیط بین الملل بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی مرور نیوز، سفر شش روزه رئیس جمهور کشورمان به شرق آسیا امروز به پایان رسید. این سفر مانند سفر به کشورهای آمریکای لاتین پس از آن صورت گرفت که توافق هسته ای در قالب برجام شکل اجرایی به خود گرفت و عرصه برای گسترش مراودات تجاری و اقتصادی گشوده شد.

در همین رابطه مجیدرضا حریری، نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین کشورهای جنوب شرقی آسیا را دارای ظرفیت‌های مناسبی برای همکاری اقتصادی با ایران دانست و تاکید کرد: «در میان این کشورها ویتنام می‌تواند بازار بسیار مناسبی برای صادرات نفت، گاز مشتقات نفتی و خدمات فنی - مهندسی ایران باشد.»

اهمیت ویتنام از آن رو است که این کشور اکنون موقعیتی مثل چین در سه دهه را دارد و در حال حاضر در حال پوست اندازی اقتصادی و در حال گذار از یک اقتصاد بسته سوسیالیستی به یک اقتصاد آزاد است. ویتنام دارای نیروی کار ارزان و همچنین منابع دست نخورده است و امروز بسیاری از کشورها تولیدات شان را به ویتنام منتقل کردند.

با این حال از منظر اقتصادی کشورهای تایلند، مالزی و ویتنام جزو ۱۰ کشور اولی نیستند که ایران با آن‌ها رابطه اقتصادی دارد اما به اعتقاد اقتصاددان‌ها آینده دنیا در اختیار آسیا است و برای همین باید از اکنون به دنبال این آینده بود. این در شرایطی است که آمریکا به عنوان مهمترین رقیب اقتصادی چین، در سالیان اخیر تلاش گسترده ای برای نفوذ در اقتصاد این کشورها داشته و این مساله می تواند زمینه حضور بازیگرانی مانند جمهوری اسلامی ایران را با محدودیت و سختی روبرو کند.

با این وجود رئیس جمهور کشورمان در هیات همراه خود از فعالان حوزه نفت، گاز و پتروشیمی دعوت کرد تا بلکه دولت یازدهم بتواند از نیازهای کشوری همچون ویتنام در زمینه مشتقات نفتی استفاده کند. طبق این هدف ویتنام می تواند خریدار مواد اولیه ما باشد و از طرف دیگر هم بازار ویتنام این ظرفیت را دارد که در آینده جزو بازارهایی باشد که ایران بتواند کالاهای مورد نیاز خود را از آن تامین کند.

اما در این راستا آنچه نیز باید مورد توجه قرار می گرفت حضور تولید کنندگان کالاهای ایرانی در تمامی صنایع کشور برای گسترش صنعت صادرات و تقویت اقتصاد ملی بود. امروز کارخانجاتی مانند ارج اگر بازار فروش مناسبی داشتند، مجبور به تعطیلی و بالا بردن نرخ بیکاری در کشور نمی شدند. همچنین شرق آسیا می تواند فرصت مناسبی برای فروش محصولات غیرنفتی و جانی دوباره دادن به صنایعی همچون صنعت فرش باشد.

علاوه بر ابعاد اقتصادی این سفر، تقویت روابط سیاسی با کشورهای این منطقه می تواند گستره شرکای دیپلماتیک ایران را افزایش دهد. پیوندهای تجاری زمینه ساز همکاری های سیاسی در سطح جهان خواهد شد و این مساله به نوعی بهترین بهره برداری از رفع سوء تفاهمات هسته ای با کشورهای 1+5 است.

تحولات خاورمیانه و ماجراجویی های عربستان در یمن و سوریه و تلاش های آل سعود برای متحد کردن کشورهای عرب منطقه علیه ایران، محیطی را فراهم کرد بهترین و موثرترین راه برای نشان دادن وجه صلح طلب و غیرتهاجمی کشورمان در راستای خنثی سازی تبلیغات ضد ایرانی ریاض، گسترش مراودات سیاسی و اقتصادی با سایر کشورها است. زیرا در جهان امروز مقابله منفی با هجوم رسانه های کشورها معاند با جمهوری اسلامی، در قالب برقراری روابط دیپلماتیک خود را نشان می دهد.

بر این اساس شرق آسیا به عنوان حوزه جغرافیایی که گفته می شود در حال پروراندن آینده نظام جهانی در درون خود است، می تواند امکانی بی بدیل برای تهران باشد. دوستی های عمیق با کشورهای این منطقه به دلیل رویکرد های مسالمت آمیز و غیرنظامی آنها نشان می دهد که ایران نیز کشوری است که برخلاف شعارهای کشورهای مخالف ایران مانند آمریکا و عربستان درصدد بر هم زدن نظم محیط بین الملل نیست. در این رابطه چین نیز یکی از کشورهای مهم و اصلی در زمینه واردات کالا به کشورمان و همچنین حامیان ایران در مجامع بین المللی است، می تواند در بهبود روابط بازیگران شرق آسیا با ایران مثمرثمر باشد.

از این رو سفر روحانی در ماه های پایانی دوره ریاست جمهوری اش را نمی توان سفری با هدف تبلیغاتی برای مبارزه انتخاباتی سال 1396 و یا فرمایشی دانست. سفر مذکور اقدامی برای محقق ساختن اهداف برجام قابل توصیف است و به همین دلیل به دور از تحلیل های جناحی، اقدام روحانی گامی در راستای دست یابی به منافع ملی بود.