معاون وزیر خارجه گفت: یکی از وظایف اصلی که بر عهده سفرا است هموار کردن راه بازرگانان برای ایجاد ارتباط با بخش خصوصی کشورهای دیگر است.

به گزارش مرور نیوز عباس عراقچی ظهر امروز در بازدید از یکی از واحدهای زعفران در شهرک صنعتی توس اظهار داشت: وظیفه هر سفیر این است که بتواند مسیر را برای بازرگانان کشور خود هموار کند.

وی ادامه داد: در صورتی که وضعیت به طوری هموار شود که بخش خصوصی و بازرگانان بتوانند با بخش خصوصی سایر کشورها ارتباط داشته باشند ثمره آن به تمام کشور می‌رسد.

معاون وزیر خارجه خاطرنشان کرد: سفرا باید بتوانند با بخش‌های مختلف در کشورها ارتباط برقرار کرده و کار بازرگانی را در دستور کار خود قرار دهند تا با ارتقا وضعیت اقتصادی حوزه اشتغال نیز بهبود پیدا کند.

عراقچی با اشاره به لزوم حفظ کسب و کارهای ویژه ایرانی، خاطرنشان کرد: گذشتگان در این حوزه راهی را برای ما هموار کرده‌اند و ما نیز وظیفه داریم مسیر را به سهم خود برای آیندگان هموار کنیم.

همچنین در جریان این بازدید فرهاد سحرخیز عضو هیئت مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران نیز اظهار داشت: نخستین محصول ایرانی که در آمریکا پس از برجام ورود پیدا کرد زعفران بوده است.

وی بیان کرد: پس از ورود زعفران ایران به آمریکا رسانه‌های آن کشور در مورد مرغوبیت این محصول اطلاع رسانی کرده و حتی اظهار خوشحالی کردند که دیگر مجبور به استفاده از زعفران‌های فاقد کیفیت تولید شده در اسپانیا نیستند.

سحرخیز با اشاره به لزوم تشخیص تقلبات در زعفران، خاطرنشان کرد: در واحدهای معتبر زعفران تمام شاخص‌های کیفیت مورد بررسی قرار می‌گیرند تا محصولات توزیعی در بازار و یا محصولات صادراتی از مرغوبیت لازم برخوردار باشند.

وی با بیان اینکه هم اکنون گمرک‌های تخصصی صادرات زعفران تأسیس شده‌اند که یکی از آنها در مشهد فعالیت دارد، تأکید کرد: این امر سبب شده با وجود حساسیت‌هایی که صادرکنندگان در این حوزه دارند تمام نمونه‌ها مورد بررسی قرار گرفته محصولات بدون کیفیت با نام زعفران ایران به کشورهای دیگر صادر نشوند.