معاون امور بین الملل مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: بازنویسی و تبیین دیدگاه‌های مقام معظم رهبری پیرامون تمدن سازی اسلامی از ضروریات جامعه امروز است.

به گزارش مرور نیوز، منوچهر متکی ظهر پنجشنبه در نخستین همایش وحدت و تمدن نوین اسلامی که در سالن قدس مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: اقدام شکل گرفته در قالب تشکیل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ساماندهی و نهادینه سازی ایده و اندیشه امام راحل بود که رهبر معظم انقلاب نیز آن را در قالب تشکیل مجمع ساماندهی کردند.

وی با بیان اینکه تاریخ نشان می‌دهد هرگاه مسلمانان با هم وحدت و هم افزایی داشتند موجب تشکیل تمدن اسلامی شده است، گفت: هر دوره‌ای که اختلافات به هر دلیلی میان امت اسلام ایجاد شده نه تنها شاهد ارائه یک تمدن سازی نبوده بلکه همه مذاهب تمدنی دیگر هم تخریب می‌شدند.

معاون امور بین الملل مجمع تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: تمدن نوین اسلامی یعنی اینکه بتوانیم در بعد تئوری و نظری نظام هماهنگ با اسلام را در حوزه‌های مختلف آن معرفی نماییم.

وی گفت: برخی از محققین دیدگاه‌های رهبر انقلاب را پیرامون تمدن سازی اسلامی استخراج کردند و آنچه که امروز از ضروریات می‌باشد، بازنویسی و بازتعریف و تبیین این مبانی در تمدن اسلامی است.

متکی با بیان اینکه دو کلمه «ایران» و «آمریکا» طی 38 سال گذشته بیشترین کلماتی است که در این دو کشور از طریق رسانه‌ها مطرح شده است، عنوان کرد: این نشان از اهمیت هر یک از این دو کشور برای یک دیگر، ظرفیت بالای نقش آفرینی، قدرت سخت افزاری و نرم افزای این دو برای تأثیر گذاری در مهم‌ترین موضوعات بین المللی دارد.

هدف آمریکا و دشمن براندازی نظام اسلامی بوده است

وی با بیان اینکه هدف آمریکا و دشمن براندازی نظام اسلامی بوده است، افزود: حضور سعودی‌ها به عنوان مبلغان اسلام پس از انقلاب از موارد خوشایند غرب بود چرا که آنان اسلامی را ارائه می‌کردند که خطری برای استکبار نداشت و غربی ها نیز از آن حمایت می کردند همچنین آنها ایران را افراط گرا و اسلام آن را خشن نامیدند.

معاون امور بین الملل مجمع تقریب مذاهب عنوان کرد: سعودی‌ها در ادامه فعالیت‌های خود متوجه شدند که هرچه تلاش می‌کنند نمی‌توانند از قدرت سربازگیری انقلاب اسلامی و امام راحل جلوگیری نمایند.

وی با اشاره به اینکه تحول‌های مثبت در ایران اسلامی در رصدخانه‌های رژیم صهیونیستی و محافل آمریکایی با دقت مورد توجه قرار داشت و زیر ذره بین دقیق دشمن بود، گفت: آنها دریافتند که باید بر اساس تفکر خود انقلاب برخورد کنند و با حرکت انقلابی خشن اقدام نمایند و در این راستا گروه‌هایی نظیر القاعده و در ادامه داعش را به راه انداختند.

متکی افزود: اگر این گروه‌ها امروز ده‌ها هزار نفر را در سوریه، عراق و یمن به خدمت گرفته‌اند، به این معناست که آنان ظرفیتی صد هزار نفری را در دنیا پدید آوردند تا بتوانند به اهداف خود برسند.

وی با بیان اینکه امروز آمریکا، اسرائیل و آل سعود طریقی را به کار گرفتند که مقابله با آن ساده نیست، گفت: ما نیروی عظیمی در اختیار داریم که باید به خوبی از آن استفاده کنیم.

موضع گیری ترامپ فکر یک فرد نیست بلکه فکر یک سیستم است

وزیر سابق امور خارجه با بیان اینکه باید کار بنیادی و فکری که موجب وحدت و جذب ظرفیت ها می‌شود را انجام داد، افزود: باید جهات فقهی، قرآنی، روایی و تاریخی تقریب را شناسایی نمود و به دنیا عرضه نمود تا بتوان با سوء استفاده دشمنان مقابله کرد.

وی در خصوص اقدامات اخیر در آمریکا، گفت: امروز موضع گیری های ترامپ در آمریکا، حرف یک فرد نیست بلکه حرف یک سیستم و تشکیلات است که می‌خواهند آمریکای متفاوتی را ارائه دهند.