رئیس جمهور گفت: دستورها را از همان ساعات اولیه به مسئولان ملی و وزرا ابلاغ کردم و به معاون اول رئیس جمهور گفتم جلسات ستاد ملی مبارزه با ریزگردها و بحران را به صورت مداوم تشکیل دهد.

به گزارش مرور نیوز، حسن روحانی عصر امروز در کارگروه ملی مبارزه با ریزگردها و شورای اداری استان خوزستان در اهواز اظهار کرد:  بسیار خوشحالم که خداوند در این ایامی که به نام صدیقه کبری فاطمه زهرا (س) است، توفیق داد تا مهمان مردم خوزستان باشیم.

 

وی افزود: ایام آغازین اسفند ماه است و یادآور افتخارآفرینی رزمنده های کشور در هشت سال دفاع مقدس.

 

روحانی اظهار کرد: یاد آیت الله هاشمی رفسنجانی را گرامی می داریم که در آن ایام فرمانده جنگ از سوی امام راحل بودند و آن ایام من هم تمام بهمن و اسفند سال ۶۲ که عملیات خیبر انجام شد، در خدمت ایشان بودم.

 

رئیس جمهور بیان کرد: یاد همه رزمندگان عزیزی که در آن عملیات، عملیات های بعدی، دفاع مقدس و انقلاب اسلامی توانستند رحمت الهی را در آغوش بکشند و روحشان به آسمان پرواز کند، گرامی و به روح همه آنها تهیت می فرستیم. امیدوارم همه بتوانیم رهرو امام راحل باشیم.

 

روحانی عنوان کرد: سرزمین های ما در هشت سال دفاع مقدس در غرب کشور از آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه تا خوزستان مناطق مرزی در اشغال دشمن بود. چه کسی از این سرزمین، خوزستان، کردستان و کرمانشاه و هر سرزمینی که دشمن قصد طمع داشت دفاع کرد؟ همه ملت ایران از جمله ارتش، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی، عشایر، مردم و بسیج قدرتمند دفاع کردند.

 

جنگ را با همدلی و در یک صف قرار گرفتن بردیم

رئیس جمهور عنوان کرد: در دوران دفاع مقدس کسی نمی گفت هر رزمنده متعلق به چه لشکر یا استانی است و جنگ را با همدلی و در یک صف قرار گرفتن بردیم. همه یکدل و همراه شدیم و در کنار هم قرار گرفتیم و با اطاعت از فرمان ولایت پیروز شدیم.

 

وی افزود: خداوند پیروزی را نصیب ما کرد و هر چند همه عراق را حمایت کردند ولی ملت ما به تنهایی با وحدت، اتحاد، همدلی و یکپارچگی توانست از منافع ملی خود دفاع کند. باید همیشه یکپارچه باشیم چون یک ملت هستیم درست است که به ظاهر استان بندی شده ولی همه ایرانی و زیر یک پرچم هستیم. همه باید به هم کمک کنیم و شک ندارم روزی که گرد و غبار اهواز را فرا گرفته هیچ هموطنی نگران نباشد.

 

رئیس جمهور تصریح کرد: به اندازه سختی هر شهروند اهوازی، تک تک ایرانی ها احساس غم و اندوه می کنند. پلاسکو فقط یک ساختمان بود ولی تمام ایران و همه ملت برای همدردی در فضای حقیقی و مجازی همدل شدند. تمام ملت ایران مثل خانواده آتش نشانان احساس اندوه وغم کردند. شما تردید نکنید در صورتی موفق به حل مشکلات می شویم که به هیچ کسی اجازه ندهیم در دل مردم ایران بذر یأس و یا خدایی نکرده هراس بکارد.

روحانی گفت: در برابر توطئه دنیا در جنگ در همین خوزستان و بدر و خیبرها ایستادیم. در عملیات بدر حتی قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء بمباران شیمیایی شد و اهواز در هفته اول جنگ هر خیابان گلوله توپ زده می شد. در منطقه دب حردان دشمن تا پشت دروازه اهواز آمد و برای این خوزستان غیور، مردم متدین و مؤمن سراسر ایران ایستادند و در برابر دشمنان مقاومت کردند.

وی بیان کرد: یک جا با باران، سیل، برف و جایی هم با ریزگرد برای مردم مشکلات ایجاد می شود که همه به حول و قوه الهی یکپارچه دست در دست هم آنها را حل می کنیم. از همه مسئولان در این ایام، نمایندگان مجلس، مسئولان محلی، نمایندگان ولی فقیه، ائمه جمعه، همه مردم و تمامی کسانی که با بیان و یا عمل خود کمک کردند، تقدیر و تشکر می کنم. البته نگران و ناراحت می شویم وقتی مردم دچار مشکل می شوند ولی ناامید نمی شویم. به هر حال ریزگرد خاص ایران نیست و تمام کشورهای جنوبی حوزه خلیج فارس با آن درگیر هستند.

رئیس جمهور عنوان کرد: ریزگردها نیز یک مشکلی است که مردم خوزستان به خوبی با آن آشنا هستند. در مجموع تلاش ما در این دولت این بوده که روزهای پاک و سالم در استان های دارای مشکل بیشتر و روزهای مشکل دار کاهش پیدا کند. آمار ما در سال های ۹۲ تا ۹۵ در مجموع سال روزهای سال افزایش پیدا کرده ولی به هر حال روزهای سخت و یا با شدت بیشتر هم داشته ایم.

 

روحانی گفت: ولی گرد و غبار به تأسیسات برقی ضربه زده و باعث قطعی آب و تلفن شده و فضا را تنگ و سختی ها را دو چندان کرده است. اگر امسال نسبت به سال های قبل روزهای پاک و سالم مجموعا پایین تر باشد باید علت را جویا شویم ولی اگر بهتر شود یعنی همه یک قدم جلو رفته ایم.

 

وی ادامه داد: امروز طرح هایی که در خوزستان دیدیم به دنبال تصمیم گیری هایی بود که در تهران شد. دستورها را از همان ساعات اولیه به مسئولان ملی و وزرا ابلاغ کردم و به معاون اول رئیس جمهور گفتم جلسات ستاد ملی مبارزه با ریزگردها و بحران را به صورت مداوم تشکیل دهد.

 

اعتراف می کنیم که امکانات ما محدود است

روحانی اظهار کرد: اعتراف می کنیم که امکانات ما محدود است ولی نه می ترسیم و نه اینکه ناامید می شویم. امروز در اهواز از نزدیک مشاهده کردم که برق اضطراری شروع به کار کرد و مولد برق جلوی چشم ما روشن شد. وزیر وعده داد که همه تلاش خود را به کار می گیرند که اگر ریزگرد خدایی نکرده برای برق مشکلی ایجاد کرد دیگر در زمینه آب مشکلی نداشته باشیم و این یک قدم بزرگ است.

رئیس جمهور بیان کرد: توفیقات متعلق به حق تعالی است ولی باید شکرگزار قدم های خوب باشیم. طرح آماک که فلرهای تولیدکننده گاز سمی و ایجادکننده مشکلات برای مردم را جمع آوری می کند نیز یک طرح خوب محیط زیستی است. انشاالله تا ۱۵ روز دیگر طرح آماک راه اندازی می شود و این برای محیط زیست استان خیلی مهم است. یک کار ضروری و لازم بوده و طرح بسیار مهمی است و چیزی که در هوا سوخته و به مشکل تنفسی برای مردم و گاهی باران اسیدی تبدیل می شده جمع می شود و با طرح آماک به مجتمع رازی منتقل و به محصولات پتروشیمی تبدیل می شود.

 

روحانی افزود: امروز در بازدیدی که انجام شد هم دیدیم که مأموران عملیاتی برق مشغول تعویض مقره های دچار اشکال شده و شستشوی آنها نیز هستند. طرح نهال کاری را نیز که یک قدم بزرگی است را مورد بازدید قرار دادیم.

 

وی گفت: ریزگردها پیچیده است و همه آن داخلی نیست ولی باید برای بخش داخلی تمام تلاش خود را انجام و در بخش سیاسی نیز برای بخش خارجی آن تلاش کنیم.

روحانی عنوان ورد: حق آبه نیز باید پرداخت شود و وقتی حق که پرداخت نشود نظم طبیعت بهم می خورد. اگر با طبیعت بجنگیم او هم با ما می جنگد و اگر حق او را ندهیم به زور حق خود را می ستاند.

 

رئیس جمهور تصریح کرد: طبیعت یعنی قانون و سنت الهی که باید در چارچوب آنها حرکت کنیم. اینکه در روایات آمده اگر معروف را زیرپا گذاشتیم و اگر منکر ترک شد عذاب الهی می آید برخی عذاب ها همین می شود که می بینیم. این نیست که چون دروغ گفتیم سیل می آید نه دامنه منکر فقط نماز و دعا نیست و خیلی گسترده تر است.

 

روحانی بیان کرد: احیای تالاب ها و نهال کاری نیز جزو معروفات دینی است که باید آنها را انجام دهیم. باید بررسی کنیم که گرد و غبارها چطور در منطقه شکل گرفته است. این مسائل قدم به قدم با اشتباهات غلط بروز پیدا کرده است و همین هور بخش عراق از ابتدا توسط صدام خشک شد و بعد با جنگ و خشکسالی شدت پیدا کرده است. در طول ۳۰ سال اخیر به تدریج به این نقطه رسیدیم.

 

وی اضافه کرد: جنگ هشت ساله ما تمام شد ولی مسائل مربوط به آن بعد از گذشت ۳۰ سال هنوز حل نشده است. آثار جنگ چندین سال طول می کشد تا آثار آن تمام شود و در نهایت چندین برابر این سال ها باید بمانیم تا آثار آن تمام شود. اگر چند سال با طبیعت جنگیدیم دیگر یا سه روز نمی شود که آثار آن را تمام کرد ولی باید تاکید کنم باید اقدامات مقابله ای را برای حل آثار انجام دهیم. یکی از راه های بحث محیط زیست حق آبه ها است و در این دولت هیچ طرح کشوری را بدون پیوست محیط زیست اجرا نکردیم.

 

روحانی گفت: خدا شاهد است که مثل احیای دریاچه ارومیه به دنبال هامون، جازمون، شادگان و هورالعظیم هم بوده ایم.

 

وی با طرح این سئوال که این چشمه های خاک در داخل خوزستان چرا به وجود آمده است؟ گفت: خشکسالی و به تعبیر برخی هم در اختیار نذاشتن حق آبه است. با ملت ایران تعارف نداریم و حرف دوپهلو نمیزنیم. در سفر اول خود به خوزستان گفتم در حد آب آشامیدنی فقط منتقل می شود که تا آخر پای این حرف می ایستیم.