یک تاریخ‌پژوه و نویسنده با بیان اینکه دور تازه ای از نشریات زنجیره ای سکولار در کشور به راه افتاده که کارشان وارونه نگاری است، گفت: چرا وزارت ارشاد در انجام وظیفه نظارتی خود کوتاهی می کند؟

به گزارش مرور نیوز غلامرضا خارکوهی تاریخ پژوه و نویسنده اظهار داشت: در سال‌های اخیر دور تازه‌ای از نشریات زنجیره ای سکولار در کشور به راه افتاده که کارشان وارونه نگاری وقایع انقلاب برای نسل جدید است و مُحکمات مُتقن تاریخ را وارونه جلوه می دهند.

وی افزود: بدون شک این امر بخاطر آثار سویی که در تخریب اذهان جوانان دارد آینده انقلاب ما را مورد تهدید قرار می‌دهد و ممکن است فتنه هایی بدتر از حوادث سال 88 را بدنبال آورد.

خارکوهی ادامه داد: در سال‌های گذشته افرادی در تهران و شهرستان ها بودند که بخاطر عدم صلاحیت نمی‌توانستند مجوز انتشار نشریه یا کتاب بگیرند، اما در دولت جدید با نگاه فرهنگی- لیبرالیستی به راحتی از وزارت ارشاد مجوز گرفتند و حتی شبکه مطبوعات اقماری و زنجیره ای به راه انداختند و در قالب مصاحبه، گزارش، پرونده، مقاله و میزگرد، بنیان‌های تاریخی انقلاب اسلامی را زیر سئوال می برند.

وی افزود: برخی از مجلات داخلی اخیراً حرف‌های دلشان را از زبان این و آن حتی از زبان فراریان خارج نشین، هرچه می خواهند بر علیه امام و انقلاب و جمهوری اسلامی و روحانیت و قانون اساسی و ولایت فقیه می نویسند و از حکومت پهلوی تعریف و تمجید می‌کنند و موجودیت انقلاب اسلامی و قیام مردم را زیر سئوال می‌برند، ولی نه تنها با آنها برخورد نمی‌شود بلکه از یارانه دولتی و حمایت های سیاسی پشت پرده هم بهره مند می شوند.

این تاریخ نگار انقلاب اسلامی اضافه کرد: براساس قوانین جمهوری اسلامی مجوز نظارت بر محتوای مطبوعات و مجلات و رسانه‌ها و کتاب ها بر عهده وزارت ارشاد اسلامی است و قانوناً باید این محصولات ممیزی شوند، ولی دولت عملاً ممیزی را کنار گذاشته و آنها را به حال خود رها کرده است.

وی افزود: در حالی که در هیچ کشوری چنین آزادی نیست. حتی در اروپا کسی اجازه ندارد از هولوکاست انتقاد کند یا در انگلستان هیچ رسانه و کتاب و نشریه‌ای نمی‌تواند مطلبی علیه ملکه انگلیس منتشر نماید. یا در فرانسه و اسپانیا و کانادا سخن گفتن از استقلال استانی جرم است و انتشار کوچکترین مطلب در این باره برخورد شدید قانونی را در پی دارد. ولی در برخی از مطبوعات رسمی ایران به راحتی اقوام محلی را برای تنش های قومی و مطالبات استقلال طلبانه تحریک می کنند.

مولف کتاب انقلاب اسلامی به روایتی دیگر خاطر نشان کرد: متاسفانه در سال های اخیر وزارت ارشاد و هیات نظارت بر مطبوعات، جلوی نشریات گمراه کننده و دروغ پرداز را نمی‌گیرد. در حالی که در سال های قبل نهادهای نظارتی قاطعانه‌تر عمل می کردند.

وی افزود: چنان که سال ها پیش وقتی مجله "فاراد" به امام اهانت کرده بود فوراٌ مجله توقیف و با عوامل آن برخورد شد. یا زمانی که یکی از روزنامه‌ها جمله‌ای از امام را به اشتباه چاپ کرده بود غوغایی به پا شد. ولی اکنون شفافترین مواضع و سخنان تاریخی امام را زیر سئوال می‌برند اما مراجع قانونی، مخصوصا وزارت ارشاد و هیات نظارت بر مطبوعات و حتی نهادهای پژوهشی منتصب به امام و انقلاب واکنشی از خود نشان نمی‌دهند.

خارکوهی با اشاره به نمونه دیگری از اهانت‌های مطبوعاتی به امام، افزود: به تازگی یا مجله «ایران فرد» که متعلق به گروه غیر قانونی «نهضت آزادی» است طبق روال همیشگی خود در شماره بهمن ماه امسال بهترین تمجیدها را از دوران محمدرضا شاه به عمل آورده و به جوانان چنین القا می کند که از هر نظر، دوره پهلوی بهتر از دوره جمهوری اسلامی بوده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون شاهد یک بلبشوی مطبوعاتی در کشور هستیم، گفت:بسیار جای تاسف است این دوره که از نظر دولت "دوره تدبیر و امید" نامیده شده، تدبیر درستی در باره اینگونه مطبوعات و کتاب‌های معاند اتخاذ نشده است.

این مولف ادامه داد: به این جهت متاسفانه تا کنون وزارت ارشاد کارنامه قابل قبولی در مورد نظارت بر اینگونه رسانه ها و محصولات دروغ پرداز از خود نشان نداده است، و نمی دانم چرا وزارت ارشاد در انجام وظیفه نظارتی خود کوتاهی می کند؟ اینجا جمهوری اسلامی است و این وزارتخانه باید از نگاه لیبرالیستی و سکولاری فرهنگی فاصله بگیرد.

خارکوهی همچنین با انتقاد از سکوت نهادهای پژوهشی حوزه تاریخ در کشور نیز گفت: جا دارد نهادهای دیگر وابسته به نظام جمهوری اسلامی که برخوردار از بودجه عمومی هستند نیز برای جبران خلاء ناشی از کوتاهی وزارت ارشاد، واحدی بنام «بررسی مطبوعات» تاسیس نمایند و دقیقا مطالب انحرافی رسانه ها و کتاب های منتشره را رصد کنند و اجازه ندهند بیش از این اذهان جوانان ما مورد تخریب و تاخت و تاز اینگونه وارونه نویسی ها قرار گیرد.

وی از نهادهای مهمی مثل موسسه تنظیم و نشر آثار امام ، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر و دانشنامه انقلاب اسلامی، دفتر مطالعات و تدوین تاریخ انقلاب اسلامی، وزارت اطلاعات، صدا و سیما، نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دادگاه های انقلاب، کمیسون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، دفتر پژوهش های انقلاب اسلامی وابسته به دفتر رهبری، بسیج رسانه کشور، موسسه مطالعات تاریخ معاصر، روابط عمومی سپاه پاسداران، حوزه هنری کشور، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، معاونت پژوهشی بنیاد شهید، جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، سازمان تبلیغات، خانه کتاب ، و سایر مورخان و پژوهشگران متعهد کشور خواست تا به فوریت اقدام به تاسیس «دفتر بررسی مطبوعات» نمایند و با جدیت بیشتری در مقابل مطبوعات زنجیره ای سکولار وارد عمل شوند و نگذارند که تحریفات و دروغ پردازی های رسانه ها و کتاب های داخلی، مُحکمات انقلاب را زیر سئوال ببرند و اذهان جوانان را نسبت به امام و انقلاب و ولایت فقیه تخریب نمایند.

خارکوهی گفت:با توجه به اینکه بسیاری از مراکز پژوهشی مربوط به تاریخ انقلاب مستقیماً از مجلس شورای اسلامی بودجه دریافت می کنند، جا دارد رئیس و سایر نمایندگان مجلس از اینگونه نهادها و مراکز فرهنگی و پژوهشی مطالبه نمایند که چرا در مواجه با دروغ پردازی های مطبوعات و تحریفگران وقایع انقلاب، از خود واکنشی نشان نمی‌دهند؟ مردم می پرسند پس فلسفه وجودی اینگونه نهادهای پژوهشی ریز و درشت کشور که منتفع از بودجه عمومی هستند، چیست؟ و اگر اینها در مقابل دروغ پردازی های تاریخی ساکت باشند پس چه کسی وظیفه مند است؟

وی یادآور شد: اگر ده سال پیش چنین مطالبی در کشور منتشر می شد همه بسیج می‌شدند و فوراً درب اینگونه رسانه‌ها و انتشارات آنها بسته می شد و راهپیمایی سراسری به راه می افتاد و ناشر و نویسندگان متخلف به مراجع قضایی معرفی می شدند. ولی اکنون متاسفانه روحیه انقلابی در وزارت ارشاد و نهادهای فرهنگی و پژوهشی کشور چنان کمرنگ شده که کمتر به میدان می‌آیند، بطوری که گاهی مردم موجودیتشان را احساس نمی کنند.

این تاریخ نگار افزود: هنوز عمر انقلاب ما به چهار دهه نمی‌رسد که چنین مورد تاخت و تاز بی‌رحمانه برخی از رسانه‌های رسمی و نویسندگان داخلی قرار می‌گیرد. در حالی که در اروپا و امریکا با گذشت صدها سال هنوز رسانه هایشان به خود اجازه نمی دهند اصالت انقلاب مردمشان را زیر سئوال ببرند.

در ادامه این مصاحبه خارکوهی از فروش آزادانه کتاب های ضد نظام در کتابفروشی های کشور خبر داد و گفت: متاسفانه اینگونه کتاب ها بدون مجوز از وزارت ارشاد بنام ناشرانی از کانادا، آلمان و امریکا به صورت زیبا چاپ و در کتابفروشی های رسمی تهران و از آنجا به سراسر کشور توزیع و ارسال می شود. این کتاب ها بیشتر در تعریف و تمجید از خاندان منحوس پهلوی مخصوصا تمجید از شخص رضا شاه و محمدرضا شاه ، همسر ، فرزندان، خواهران و برادران او است.

وی تصریح کرد: علاوه بر این، کتاب های قدیمی منتصب محمدرضا شاه ،بنی صدر فراری، احمد کسروی معدوم ، احسان طبری کمونیست، و عباس میلانی نویسنده فراری به امریکا، حتی کتاب‌های خواننده فاسدی همچون گوگوش و سایر نویسندگان معاند و مفسدان اخلاقی خارج نشین در کتابفروشی ها آزادانه به فروش می‌رسد. این در حالی است که اگر در مغازه ای یک شیشه دوغ فاسد پیدا شود با او برخورد می کنند ولی هر روز صدها کتاب مسموم و ضد انقلابی در کتابفروشی های رسمی تهران و شهرستان ها توزیع و فروخته می شود ولی نهادهای نظارتی و مخصوصا وزارت فرهنگ و ارشاد اقدامی نمی کنند که این جای تعجب است.