وزیر آموزش و پرورش در نشست جام باشگاه‌های کتابخوانی به سوالات برخی دانش آموزان پاسخ داد. دانش آموزان در این نشست از دانش آشتیانی پرسیدند: چه کتابی بخوانیم تا وزیر شویم؟

به گزارش مرور نیوز، آئین اختتامیه و معرفی نخستین جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان، عصر امروز با حضور وزیر ارشاد و آموزش و پرورش در سالن سینماکانون برگزار شد.

فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی در ابتدای این نشست، برگزاری نخستین جام باشگاه‌های کتابخوان کودک و نوجوان را از ابعاد مختلف زیبا توصیف کرد و افزود: امیدوارم این حرکت آغازی برای آن باشد تا در مدارس به فرایند یادگیری بحث کتابخوانی و قصه‌گویی رواج داده و آن را اصل قرار دهیم نه فرع.

وزیر آموزش و پرورش همچنین در ادامه با بیان اینکه در نظام تعلیم و تربیت، موضوع درسی باید به شکل داستان و بازی برای دانش‌آموزان مطرح شود تا لذت درس خواندن از سوی دانش‌آموزان حس شود، گفت: در کنار برنامه‌های درسی دو نگاه وجود دارد، نخست اینکه بحث کتابخوانی را به عنوان فوق برنامه و نه متن قرار دهیم، دوم اینکه برنامه‌های درسی به نحوی باشد که کتابخوانی در آن خود به خود جای گیرد. ما باید در آموزش و پرورش کاری کنیم که موضوع کتابخوانی فرع نباشد، در این صورت دانش‌آموزان فرصت خواهند داشت با کتاب آشنا شوند.

وزیر در ادامه از دانش‌آموزان سؤال کرد: شما دوست دارید کتابخوانی در متن باشد یا نه؟ که پاسخ دانش‌آموز، قرار گرفتن کتابخوانی در متن برنامه بود.

دانش‌آموز دیگری پیرامون زنگ مطالعه در مدارس سؤال کرد که دانش‌آشتیانی پاسخ داد: باید در برنامه مدرسه‌ها زنگ مطالعه و آزاد برای مطالعه قرار داده شود. امیدواریم زمانی برسد که دانش‌آموزان ما با اختیار در مدرسه، موضوعات درسی را انتخاب کنند و اگر علاقمند بودند، پیش از آغاز درس، در همان روز ابتدا موضوعات مورد مطالعه‌شان را بخوانند.

* حجم کتاب‌های درسی را کم کنیم

وی در ادامه، به مزاح، حضار را مخاطب قرار داد و گفت: باید برنامه‌ریزی کنیم که حجم کتب درسی کم شود تا فرصت مطالعه آزاد فراهم گردد.

وزیر در پاسخ به سؤال دانش‌آموز دیگری که پرسید چه چیزی شما را در دوران مدرسه اذیت می‌کرد، اصلاً دوران مدرسه را دوست داشتید یا نه؟ گفت: من در مدرسه خیلی با درس خواندن مشکلی نداشتم، شاید علت این بود که در مدرسه‌ای درس می‌خواندم که ارتباط صمیمانه‌ای بین معلم و شاگرد وجود داشت.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به دانش‌آموزی که از وی پرسید در دوران کودکی چه کتاب‌هایی خوانده‌اید؟ آیا اگر آن کتاب‌ها را بخوانیم ممکن است وزیر شویم؟ گفت: بی‌تعارف حاضرم جای خود را با شما عوض کنم؛ در دوران کودکی، کتاب‌های داستان و غیرداستانی را می‌خواندم، مثل کتاب‌هایی چون آثار صمد بهرنگی، قلعه حیوانات، بابا لنگ‌دراز و... .

* کتاب های سفید برای روشندلان افزایش می یابد

این مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به دانش‌آموز روشندلی که پیرامون کم بودن کتاب سفید از وی پرسید و اینکه آیا می‌شود با خواندن این کتاب‌ها هم وزیر شد، پاسخ داد: مطمئناً خواندن کتاب‌های سفید با سایر کتاب‌ها تفاوتی ندارد، مهم کتاب خواندن است. سعی ما بر این است تولید کتاب‌های سفید را برای روشندلان افزایش دهیم، حتی مجلات رشد ما هم در قالب مجلات سفید منتشر می‌شود.

در پایان دانش‌آموزی از اصفهان در سؤالی مطرح کرد؛ ما چطور می‌توانیم کاری کنیم کتابخانه‌های مدارس فعال شود که دانش‌آشتیانی در پاسخ گفت: معتقدم خود دانش‌آموزان باید تلاش کنند در مدرسه کتابخانه‌ها غنی شود، از سایرین بخواهید کتاب‌هایشان را به کتابخانه مدارس بیاورند. از فضای کلاس‌ها استفاده کنید و کتابخانه کوچکی متناسب با فضای کلاس برای به اشتراک گذاشتن کتاب‌هایتان استفاده کنید، حتی پیشنهاد می‌‌کنم در اداره این کتابخانه‌ها از دانش‌آموزان استفاده شود.

علی‌اصغر سیدآبادی، دبیر جام باشگاه‌های کتابخوانی در این مراسم گفت: باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان قبل از هرچیز تمرینی است برای کارجمعی، کار جمعی که محورش کتاب است. هر باشگاه کتابخوانی از دست کم 12 کودک یا نوجوان تشکیل شده است که با حمایت یک هماهنگ‌کننده بزرگسال فعالیت می‌کند. اعضا در باشگاه‌های کتابخوانی تمرین می‌کنند تا کتاب‌هایشان را مبادله کنند و آن‌ها با خریدن یک کتاب از کتابفروشی، دست کم 12 کتاب می‌توانند بخوانند. تاکید شده است که حتما از کتابفروشی کتاب بخرند و بعضی از بچه‌ها گفته‌اند که برای اولین بار رفته‌اند کتابفروشی و کتاب غیردرسی خریده‌اند. آن‌ها درباره کتاب‌ها با هم گفت و گو کرده‌اند. پس از گفت و گو کتاب‌ها را داوری کرده‌اند. در طول گفت و گو و داوری هم شنیدن را تمرین کرده‌اند و هم استدلال کردن را.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انشاءلله دومین جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان از فردا کلید خواهد خورد و با همکاری فعالانه‌تر وزارت آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در 102 شهر ایران و در نیمه اول سال 1396 برگزار خواهد شد.

* معرفی برگزیدگان/ باشگاه تشکوه و کاکایوسف از شهرستان رامهرمز استان خوزستان برگزیده شد

در بخش باشگاه‌های برگزیده، باشگاه تشکوه و کاکایوسف، از شهرستان رامهرمز استان خوزستان به عنوان برگزیده نخست و باشگاه «یکی بود» از گنبد کاووس دهستان گلستان به عنوان برگزیده دوم اعلام شد.


همچنین در این آیین از 6 باشگاه دیگر نیز تقدیر شد:

1. باشگاه فرهنگ 1 اصفهان توجه به موضوع محیط زیست و اجرای نمایش خلاق در ترویج کتابخوانی

2. باشگاه بوی مهر یزد به دلیل طرح دانش مشترک و توجه به افزایش سواد خواندن

3. باشگاه پیاده روی سفید از نیشابور به دلیل توجه به کودکان با نیازهای ویژه

4. باشگاه سوسن چلچراغ و دانای خوش سخن از رشت به دلیل ابتکار و خلاقیت در فعالیت‌ها

5. باشگاه‌های آینده‌سازان از دستگرد امام‌زاده شهرکرد به دلیل ابتکار ویژه در استفاده از ظرفیت‌های بومی در تأمین هزینه‌های باشگاه

6. باشگاه دبستان برکت کاشان به دلیل درگیر کردن دانش‌آموزان و اولیای مدرسه در فعالیت‌های کتابخوانی.

در این آیین همچنین در بخش نامه به نویسنده، 5 نامه برگزیده شد و اسامی نویسندگان آنها اعلام شد:

1. نامه آیه سادات آذریان از دزفول باشگاه آسیاب‌های رعنا

2. نامه ستایش فدایی از اصفهان از باشگاه فرهنگ یک

3. نامه شاهد شاهین‌زاده از دزفول باشگاه آسیاب‌های رعنا

4. نامه میثم زارع از شهر یزد باشگاه بوی مهر

5. نامه مریم باشی از خورموج باشگاه رنگین کمان کتاب

همچنین بنابر اعلام هیات داوران این جام در بخش 50 ثانیه تا کتاب، پس از بررسی تمام فیلم‌هایی که اعضای باشگاه‌ها برای دبیرخانه ستاد جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوادن فرستاده بودند، فیلم‌های برگزیده به شرح زیر اعلام شدند:

1. فیلم ترنم علی‌پور از باشگاه چل پلکون رامهرمز

2. فیلم ترانه علمدار از باشگاه دبستان سمای نیشابور

3. فیلم ثنا درودگر از باشگاه یار مهربان نیشابور

4. فیلم علی نجفی باشگاه بشارت نور 2 از اصفهان

5. فیلم محمد یوسف مجیری از باشگاه دبستان بنکدار شهر ری

همچنین، بر اساس رأی هیأت داوران سه شهرخورموج و نیشابور و ری به دلیل فعالیت‌های گسترده در تشکیل باشگاه و ترویج گروهی کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان به عنوان شهرهای برگزیده باشگاه‌های کتابخوانی معرفی می‌شوند.

شاهنامه خوانی توسط شکیبا زارعی از باشگاههای کتابخوانی شهر خورموج در استان بوشهر اجرا شد.