وبگاه تحلیلی در گزارشی نوشت: غیبت وهابی‌های ‌آل‌سعود، عامل اصلی تفرقه در جهان اسلام در نشست بین‌المللی «حمایت از انتفاضه فلسطین» در تهران تعجبی نداشت.

به گزارش گروه بین‌الملل مرور نیوز، «په په اسکوبار» تحلیلگر و روزنامه نگار برزیلی در گزارشی در زمینه حضور خود در تهران در چندی قبل جهت شرکت در ششمین نشست بین‌المللی «حمایت از انتفاضه فلسطین» نوشت: من در تهران یکی از چند صد مهمان خارجی دعوت شده در این نشست بودم و بین ما گروهی از اصحاب رسانه‌های خارجی مهمان مجلس ایران نیز از جمله حاضران بودند. جای تعجب نداشت که هیچ نماینده‌ای از جانب «دونالد ترامپ» رییس جمهور آمریکا در بین مدعوین پارلمان بیش از50 کشور جهان دعوت شده در این نشست حضور نداشته باشد.

اسکوبار با توصیف نشست بین‌المللی حمایت از انتفاضه گفت: این نشست با مراسم افتتاحیه تاثیرگذار در سالنی مملو از جمعیت برگزار شد که در آن اشخاص مهمی چون «آیت الله خامنه‌ای» رهبر انقلاب ایران، «حسن روحانی» رییس جمهور و «علی لاریجانی» رییس مجلس حاضر بودند .

بر این اساس، رهبر ایران در سخنان خود در این نشست عنوان داشت که بحران موجود در منطقه و امت اسلامی شایسته توجه است اما وی با تاکید بر این که موضوع اصلی باقی مانده «فلسطین» است، افزود که رسیدگی به این امر می‌تواند الگویی برای مسلمین و کشورهای منطقه در مهار تدریجی اختلافات باشد.

تحلیلگر سرشناس برزیلی در ادامه نوشت: سخنان آیت‌الله خامنه‌ای و تقاضا برای اتحاد مسلمانان با اهمیت بودند و تنها تعداد قلیلی در غرب واقفند که در برهه مبارزه با استعمار در دهه 40 و 50 میلادی، کینه بین شیعه و سنی نبود که جهان اسلام را از هم جدا ساخت بلکه بعدها با محوریت وهابی‌ها و سلفی‌ها به اختلاف این دو دامن زده شد و از قضا وهابی‌های آل سعود در این نشست حاضر نبودند.

وی در خاتمه به مباحث مهم تاثیرگذار بین خود و تحلیلگران و دیپلمات‌های ایرانی حاضر در این نشست از شهرک سازی‌های جدید صهیونیست‌ها در کرانه باختری گرفته تا پیمان «صلح اسلو» که آن‌را بی‌خاصیت نامید، اشاره نمود.