رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید نهادهای ناظر از جمله سازمان بورس و بانک مرکزی باید طبق تکلیف قانونی، صورت‌های مالی خود را افشا کنند. وی درباره سهام عدالت نیز این سهام را برگه‌ای بی‌خاصیت در دست مردم دانست چرا که نه سودی به مردم تعلق می‌گیرد نه امکان فروشش مهیا شده است.

به گزارش مرور نیوز، محمدرضا پورابراهیمی در حاشیه مراسم افتتاح معاملات پسته در بورس کالا در پاسخ به اینکه آیا باید صورت‌های مالی نهادهای ناظر مانند سازمان بورس و بانک مرکزی افشا شود؟ گفت: بله، حتما تمام آن‌هایی که باید طبق قانون صورت‌های مالی‌شان را افشا کنند باید این کار را انجام دهند.

وی ادامه داد: البته ممکن است مطابق قانون نهاد ناظر اطلاعاتی داشته باشد که قابل افشا نباشد اما طبق آنچه در قانون تکلیف شده است آنها باید صورت‌های مالی‌شان را افشا کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره رونمایی نمادین از سامانه سهام عدالت که فردا قرار است انجام شود، گفت: این موضوع که مشکل را حل نمی‌کند مشکل مردم درباره سهام عدالت رونمایی از سامانه‌اش نیست مشکل مردم این است که نه سود می‌گیرند نه مالکیت به آن‌ها منتقل می‌شود. تعدادی در این زمینه مافیا تشکیل دادند و آن را اداره می‌کنند.

پور ابراهیمی ادامه داد: این که یک برگه بی‌خاصیت دست مردم دادیم که سودی به آن تعلق نمی‌گیرد و امکان خرید و فروش هم ندارد نه امکان تعیین حق رای برای آن‌ها قایل هستیم. وقتی این موضوعات وجود ندارد رونمایی از سامانه برای مردم خاصیتی نخواهد داشت.

پورابراهیمی در بخشی از صحبت‌هایش درباره معاملات پسته در بورس کالا گفت: سالانه 1.2 میلیارد دلار صادرات پسته از کشور انجام می‌شود از طرفی مقام اول برداشت این محصول در کشور مربوط به استان کرمان می‌باشد و امیدواریم با معاملات پسته در بورس کالا کشف قیمت مناسبی برای این محصول انجام شود. بهره‌برداری ما در پسته در مقیاس تولید بسیار عدد کمی است. مشکل منابع آبی در بخش تولید پسته از مهم‌ترین موضوعات است. بحث تغییر نوع آبیاری هم در این موضوع مطرح بوده و قرار بود آبیاری مکانیزه برای این محصول انجام شود.

وی تاکید کرد: خوشحالیم که در بازار سرمایه کشور عمق بازار ما هر روز افزایش می‌یابد و همکاری‌های مناسبی در این زمینه بین دولت و مجلس وجود دارد.

پورابراهیمی افزود: عرضه نفت خام در بورس یکی از چالش‌های اساسی ما در گذشته در روزی که معاملات نفت خام با حضور وزیر نفت انجام می‌شد، است. وزارت نفت تعهد کرد که معاملات نفت را در بورس انجام دهد ولی پس از 9 بار عرضه نفت خام در بورس کالا این موضوع محقق نشد چرا که قیمتی برای آن گذاشته‌اند که خریداری وجود ندارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: ظرفیت برنامه ششم توسعه می‌تواند رونق بازار سرمایه را به دنبال داشته باشد. یکی از موضوعاتی که مطرح است، بازار بدهی می‌باشد که باید تامین مالی بخش خصوصی را کمک کند اما آمارها نشان می‌دهد که 90 درصد از تامین مالی‌ها در بخش دولتی بوده است. در نتیجه لازم است یک نظارتی در این مورد انجام شود.