سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران با اشاره به وجود بیش از سه میلیون مهاجر افغانستانی در ایران، گفت: خدماتی که جمهوری اسلامی ایران به مهاجرین ارائه می‌کند در نوع بی‌نظیر است.

به گزارش مرور نیوز، نصیر احمدنور در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره ملی افغانستان شناسی که به میزبانی استان یزد برگزار شد،‌ با بیان این که طی دو ماه گذشته شاهد برگزاری سه نشست مهم در مورد مهاجرین افغانستانی در ایران بودیم، اظهار کرد: در تمام این نشست‌ها یکی از مقامات ارشد دفتر مقام معظم رهبری حضور داشتند، که این نشانه عنایت ویژه رهبر انقلاب به اتباع افغانستان است.

وی تاریخ، فرهنگ و تمدن دو ملت ایران و افغانستان را نقاط مشرکت دو کشور دانست و بیان کرد: افغانستان شناسی به معنای ایران شناسی است.

وی اقوام و مشاهیر مشترک دو کشور ایران و افغانستان را از جمله نقاط مشترک این دو کشور عنوان کرد و ادامه داد: دوکشور ایران و افغانستان در امتداد و مکمل همدیگر هستند.

سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران در بخش دیگری از سخنان خود صدور مجوز برای ورود و خروج قانونی مهاجرین افغانستانی را یکی از درخواست‌های مهاجرین افغانی در ایران و جمهوری افغانستان دانست و گفت: صدور این مجوز نقش مهمی در تقویت روابط دو ملت ایران و افغانستان خواهد داشت.

وی تصریح کرد: در صورتی که مهاجرین افغانستانی اجازه خروج و مهاجرت به ایران را داشته باشند، می توانند با انتقال فرهنگ اصیل ایرانی مردم کشور افغانستان و دیگر کشور های دنیا را با ارزش‌های دینی و فرهنگی انقلاب آشنا کنند. در ایران خدماتی به مهاجرین ارائه می شود که در نوع خود بی‌نظیر بوده و این نشان از وجود روحیه نوع دوستی و احساس مسئولیت در قبال مردم دنیا در ایران است.

وی در پایان با بیان این‌که «حدود سه میلیون افغانستانی در ایران ساکن هستند» خاطرنشان کرد: صدور مجوز لازم برای خروج و مهاجرت مجدد برای مهاجرین نقش مهمی در توسعه اقتصادی و تقویت امنیت مرزی دو کشور ایفا می‌کند.