وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به فرصتهای موجود در اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند گفت: «آیورا» فرصتی منحصر به فرد و چارچوبی مستحکم برای تقویت روابط اقتصادی میان کشورهای عضو است.

به گزارش مرور نیوز، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز در اولین اجلاس سران اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا - IORA )، با اشاره به فرصت های موجود برای توسعه روابط اقتصادی و سیاسی میان کشورهای عضو این اتحادیه، خواستار تقویت این روابط به ویژه در حوزه دریایی شد.

متن کامل سخنرانی ظریف به شرح زیر است؛

«آقای رئیس؛ روسای محترم کشورها و دولت ها؛ آقای دبیر کل؛

عالیجنابان؛ خانم ها و آقایان؛

سخن را با قدردانی از دولت و ملت اندونزی به واسطه مهمان نوازی مثال زدنی و تمهیدات تحسین برانگیز برای اولین اجلاس سران کشورهای اتحادیه اقیانوس هند -آیورا - که به مناسبت بزرگداشت بیستمین سالگرد تاسیس این اتحادیه برپا شده، آغاز و مراتب گرم ترین سلام ها و بهترین آرزوهای رئیس جمهور روحانی را به شما ابلاغ می نمایم.

در طول دو هفته گذشته، آیورآ از یک دیدگاه به یک چارچوب چندبعدی برای همکاری تحول یافته است. همان گونه که در منشور آیورآ آمده، این چارچوب همکاری منطقه ای، وسیله ای برای ارتقا رشد مستمر اقتصادی و توسعه پایدار کشورهای منطقه با تمرکز بر شش حوزه برخوردار از اولویت و دو موضوع فراگیر است. «برنامه اقدام آیورا برای دوره سال های 2012 تا ۲۰۱۷» و نیز سند موسوم به «جاکارتا کنکورد» همچنان از اولویت و اعتبار برخوردار بوده و مسیری رو به جلو را ترسیم می نماید.

از تاسیس آیورا تاکنون، مفهوم غالب و «دیدگاه کلان توسعه» دهه 1990 که عمدتا از طریق مصوبات کنفرانس‌های عمده سازمان ملل متحد شکل گرفته، در چارچوب سه سند اهداف هزاره، دستور کار توسعه و اهداف توسعه پایدار، تکامل یافته است. در دو سال گذشته، برخی از طرح های مورد حمایت سازمان ملل در راستای اقدامات جدید جهانی، از طریق توافق پاریس در خصوص تغییرات اقلیمی، دستور کار آدیس آبابا در زمینه منابع مالی برای توسعه و نیز طرح کاهش بلایای طبیعی، توسعه یافته است. موضوع حائز اهمیت این است که آیورا طرح و برنامه های خود را به نحوی طراحی نماید که نه تنها نیازها و آرمان های کشورهای عضو، بلکه اولویت های جهانی مدنظر خود را نیز محقق سازد.

موضوع محوری این اجلاس، فرصت مغتنمی را برای همکاری و پیشرفت فراهم آورده است. ایران از ظرفیت های فراوانی برای تقویت ارتباطات دریایی، از طریق برقراری ارتباطات چندوجهی منطقه آیورا با سایر بازارهای منطقه‌ای و جهانی، برخوردار است. بندر ایرانی چابهار دارای موقعیت راهبردی برای برقراری ارتباط میان اقیانوس هند و خلیج فارس، غرب و مرکز آسیا، قفقاز و اروپا است و مسیری امن و کوتاه را برای اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب در اختیار قرار می دهد. اولین نشست آیورا با عنوان «مسئولان مناطق آزاد» که در اردیبهشت 1395 در چابهار برگزار شد، ایجاد ساز و کاری را برای همکاری و تعیین مراجع ملی به منظور توسعه و گسترش ارتباطات، تجارت و سرمایه گذاری در منطقه و فراتر از آن به تصویب رساند.

ایمنی و امنیت دریای که به عنوان یکی از اولویت های اساسی در اسناد آیورا ذکر شده، از اهمیت بسزایی برخوردار است. از آنجا که نزدیک به 80 درصد تجارت جهانی از مسیر دریایی و کشتیرانی صورت می پذیرد، باید توجه ویژه ای به افزایش ایمنی و امنیت از یک سو و جلوگیری از آلودگی دریا از سویی دیگر مبذول داشت. افزایش بی سابقه راهزنی دریایی در آب های غرب اقیانوس هند از سال 2008 تاکنون، همچنان در راه تجارت دریایی مانع ایجاد کرده و ماهیگیری در منطقه را مختل می سازد. ایران فعالانه در مبارزه با راهزنی دریایی در آب های بین المللی مشارکت دارد و بر این باور است که اقدامات هماهنگ ملی، منطقه ای و بین المللی امری الزامی برای رفع این تهدید است.

منطقه ما همچنین دستخوش خشونت افراط گرایانه و تروریسم است. بر این اساس، ما از ابتکار میزبان اندونزیایی مان برای تصویب «بیانیه مقابله با افراط گرایی خشونت آمیز منجر به تروریسم» کاملا حمایت می کنیم. این بیانیه به پیشبرد اهداف طرح رئیس جمهور روحانی تحت عنوان «جهان بر علیه خشونت و افراط» که به اتفاق آرا توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 2013 به تصویب رسید نیز کمک خواهد کرد.

آقای رئیس،

جهانی شدن، توامان چالش ها و فرصت هایی را ایجاد کرده است. اقتصاد مقاومتی و پایدار، نیازمند همکاری در تمامی سطوح زیر منطقه ای، منطقه ای و بین المللی است. آیورا فرصتی منحصر به فرد و چارچوبی مستحکم برای تقویت هر چه بیشتر روابط اقتصادی میان کشورهای عضو محسوب می شود. برنامه اقدام جامع و زمان بندی شده که به منظور دستیابی به اهداف آیورا تدوین گردیده، نیازمند اراده سیاسی و اقدام جمعی ماست. در اینجا بار دیگر تعهد بی قید و شرط و همبستگی جمهوری اسلامی ایران را با این تلاش ها اعلام می نمایم.

از توجه شما متشکرم.»