موسس مرکز دیپلماسی ایرانی گفت: اگر شعار های آمریکا درست باشد ایران می تواند مهمترین شریک آمریکا در مقابله با تروریسم باشد.

به گزارش مرور نیوز، صادق خرازی امروز (سه‌شنبه) در نشست "با آمریکای ترامپ چه باید کرد؟" که از سوی مرکز دیپلماسی عمومی برگزار شد خاطرنشان کرد: عملکرد آمریکا در رابطه با ایران دچار لایه های متفاوت است و هرچند وحدت آمریکایی در جنگ‌های گذشته احیا شد ولی امروز آشفتگی حتی در هیات حاکمه جدید آمریکا کاملا مشهود است و باید این انشعاب‌ها را خوب شناخت و درک کرد.
وی ادامه داد: ترامپ در کمپ جمهوری خواهان تعریف نمی شود و خود را به آنها تحمیل کرده است. نمی شود گفت او کاملا متعلق به جمهوری خواهان است چراکه بسیاری از جمهوری خواهان با اقدامات او مخالف هستند.
خرازی ترامپ را فاقد سیاست ایدئولژیک دانست و افزود: اگر کسی ذهن ایدئولوژیک داشته باشد مسائل را ابتدا همه جانبه بررسی می کند، در حالی که ترامپ لایحه های آمریکا را نمی شناسد و فقط از خود فهم دارد نه از جامعه آمریکا.
وی با اشاره به انتقادهای زیادی که از سوی رسانه ها ، جامعه و مقامات آمریکا به عملکرد رییس جمهور جدید این کشور شده است گفت: مقالات منتشر شده در نقد ترامپ تنها در دوماه گذشته برابری می کند با مقالات منتقدانه در حد 8 ساله یک رییس جمهور .

موسس سایت دیپلماسی ایرانی خاطرنشان کرد: البته ترامپ با وجود مشکلات جدی با اعتماد به نفسی که در مسائل خاورمیانه دارد می تواند تعریف بشود و عملکردی داشته باشد چرا که برخلاف صحبت های پیش از انتخاباتش رویکرد دیگری را درقبال منطقه در پیش گرفته است.
وی ادامه داد: نکته قابل توجه درمورد سیاست خارجی ترامپ این است که وزیر خا رجه آمریکا فردی اقتصادی با مسئولیت های خاص تجاری بوده و ماموریت آمریکا در حوزه سیاست خارجی بیشتر اقتصادی به نظر می آید.
خرازی همچنین با بیان اینکه ژنرال های نظامی بسیار به ترامپ نزدیک بوده و روی او اثر می گذارند افزود: احتمالا آنها واقعیت های خاورمیانه را می دانند و درک می کنند که آمریکا دیگر توان ورود به جنگ دیگری در خاورمیانه را ندارد و این فرصتی استراتژیک برای ایران و آمریکا است.اگر شعار های صلح طلبانه و مقابله با تروریسم آمریکایی ها درست باشد ایران می تواند بهترین کمک ها را در مقابله با تروریسم با آنها داشته باشد .

این تحلیل گر مسائل بین الملل ادامه داد: البته اگر آمریکایی ها بخواهند با سیاست های جمهوری خواهان و نگاه ایدئولوژیک نظامی پیش بروند این موضوع می تواند برای ایران خطرناک باشد. برای مثال آنها اعراب بدون قدس و فلسطین‌ را می خواهند. اگر مثلثی بر اساس منافع آمریکا اعراب و اسرائیل را مد نظر داشته باشند خطرناک است و موقعیت نگران کننده ای را می تواند برای ما پدید آورد.
خرازی در بخش دیگری از این نشست با انتقاد از چالش های موجود در روابط ایران و عربستان گفت: سیاست خارجی ما در 10سال گذشته با اعراب دچار مشکل بوده. دیگر نتوانستیم مناسبات خوبی که در زمان اصلاحات بود را ایجاد کنیم الان جنگ سرد ناگفته ای بین ایران و اعراب پدید آمده است. شاید هم نتوانستند با وجود لابی های اسرائیل و غیره به نتیجه و همگرایی با اعراب برسیم ولی در هر صورت باید اقدام جدی در این زمینه کرد.

موسس سایت دیپلماسی ایرانی خاطرنشان کرد:در رابطه با مسائل موجود در دولت ترامپ هم باید بگویم که دستگاههای اطلاعاتی آمریکا در بدترین وضعیت موجود است.امروز سیستم اطلاعات آمریکا مرتب از سوی ترامپ به چالش کشیده می شود و نوعی عدم همکاری بین آنها وجود دارد.
وی در ادامه گفت: لایه دیگر در آمریکا که آنرا بررسی می کنم شورای عالی امنیت ملی آمریکا است که امروز رویکرد و چیده مانی کاملا ضد ایرانی دارد. در کنگره و سنا هم بخاطر لابی ضد صهیونیستی در آنجا نتوانستیم زمینه های خوبی را فراهم کنیم و این بر خلاف روندی است که در دوران آقای ظریف و خرازی حاکم بود و امرور شناخت خوبی از ایران ایجاد نمی شود.
این تحلیل گر مسائل بین الملل افزود: باید سعی کنیم تاجایی که می توانیم اجماع علیه ایران در لایه های مختلف آمریکا کمتر شود و تمایزها را به نفع خود تمام کنیم.
وی در پایان تاکید کرد: ترامپ رابین هودی از طبقات اجتماعی بالا است که قدرت فهمی هم از لایه های آمریکا ندارد. باید از قدرت خود در منطقه بهره ببریم. اگر شعار های آمریکا درست باشد ایران می تواند مهمترین شریک آمریکا در مقابله با آمریکا باشد.