فرماندهان آمریکایی ایران را با ادعای به خطر انداختن کشتی های عبوری از خلیج فارس تهدید کشتیرانی بین المللی خواندند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از رویترز، فرماندهان نیروی دریایی آمریکا ایران را متهم به، بخطر انداختن کشتیرانی بین المللی به خاطر اذیت کردن کشتی های جنگی عبوری از منطقه خلیج فارس، کردند.

این فرماندهان مدعی شدند که اشتباهات محاسباتی ممکن است در آینده منجر به درگیری مسلحانه در این منطقه شود.

این صحبت ها پس از روبرو شدن ناو هواپیما بر «جورج.دبلیو. بوش» با دو دسته از قایق های تندروی ایرانی در تنگه هرمز گفته شد. این ناو که روز سه شنبه از سمت اقیانوس اطلس وارد خلیج فارس شد، اولین ناو آمریکایی بود که در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» وارد خلیج فارس می شد.

بنا به ادعای فرماندهان آمریکایی برخی از این قایق های تندرو ایرانی، تا ۸۷۰ متری این ناو آمریکایی رفته اند و آمریکایی ها مجبور شده اند که بالگردهای خود را بر فراز این قایق ها بفرستند. این حادثه بدون شلیک گلوله پایان یافت.

دریادار «کنس ویتسل» فرمانده گروه دوم ناوگروه تهاجمی درباره این اتفاق گفت: آنچه من خوشم نیامد این بود که قایق‌های ایرانی در وسط آب‌های بین‌المللی بودند و ما در حال استفاده از حق خود در دریانوردی بین‌المللی و در حال حرکت به سوی خلیج فارس بودیم.

یکی دیگر از فرماندهان آمریکایی به نام «ویل پنینگتون» که در این ناو حضور داشت گفت که رفتار نیروی دریایی ایران تهاجمی ‌تر و غیرقابل پیش‌بینی ‌تر شده است.

وی افزود که آنها حق دارند بیایند ببینند که ما چه کسی هستیم و چه هدفی داریم. اما آن ها این کار را به طور غیر حرفه ای انجام می دهند و این کار ریسک اشتباهات محاسباتی کشتی های ما را افزایش می دهد و همچنین باعث ایجاد خطر برای دیگر کشتی های حاضر در منطقه می شود.

این فرمانده نیروی دریایی همچنین ایران را متهم کرده است که، یکی از بالگردهایی را که بالای قایق های ایرانی رفته بودند را تهدید کرده است.  

وی گفت به نظرم زمانی که قایق های ایرانی با مسلح کردن سلاح هایشان به کشتی های ما نزدیک می شوند و آن را تهدید می کنند، در حالی که ما قوانین بین المللی را رعایت می کنیم. این کار حتی اگر تهدید محسوب نشود، قطعا رفتاری غیر حرفه ای است.

گفتنی است آخرین درگیری جدی بین ناوهای آمریکایی و قایق های تندرو ایرانی در ماه ژانویه اتفاق افتاد که طی آن ناو آمریکایی سه تیر برای هشدار به قایق های ایرانی شلیک کرد.