معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نظارت عمومی موثر را مهمترین اولویت پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش خواند و افزود: بستر مناسب برای مشارکت مردم باید در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش ایجاد شود.

به گزارش مرور نیوز، علی نوذرپور ضمن حضور در فرمانداری تهران و ثبت نام در پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش در جمع خبرنگاران گفت: نظارت عمومی موثر و مشارکت مردم هر دو از کلیدواژه‌های مهمی هستند که باید در شورای شهر تهران به صورت کامل ایجاد شوند. موضوع مهمی که تاکنون در این شورا محقق نشده است.

وی افزود: باید مکانیزم نظارت عمومی مردم و مشارکت آنها به گونه‌ای در شورا شکل بگیرد که نظارت شورا در شهر به صورت موثر قابل لمس باشد. در حقیقت معتقدم شورای شهر تهران نیاز به جلسات غیرعلنی ندارد، چرا که بحث‌های شورا محلی هستند و باید به طور کامل در اختیار مردم قرار گیرد.

وی تاکید کرد: بحث‌های شورای شهر تهران باید در تمامی موضوعات به ویژه حوزه مالی به طور کامل در اختیار مردم باشد و هیچ اتفاقی از چشم مردم پنهان نماند. در چنین شرایطی مردم باور می‌کنند که شهر در اختیار آنهاست.

نوذرپور در تشریح لایحه مدیریت شهری و تاثیر آن پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی بر روند عملکرد شهرداری‌های سراسر کشور گفت: لایحه مدیریت شهری از جانب وزارت کشور مطرح شد و حاصل تجربیات وزارت کشور، شوراها و شهرداری‌هاست. این لایحه در حال حاضر در کمیسیون خاص کلانشهرها منتظر بررسی کمیته‌های فردی است. اگر این لایحه در دولت به تصویب برسد و نهایتا در مجلس شورای اسلامی نیز مورد تصویب قرار گیرد، می‌تواند ظرفیت‌های مناسبی برای شهرداری‌ها ایجاد کند و بسیاری از مشکلات آنها را رفع کند. با تصویب این لایحه که مبتنی بر قانون اساسی است اولین بار است که قانون مربوط به شوراها منطبق بر ظرفیت‌های موجود به تصویب رسیده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر از 18 حوزه وظیفه‌ای که شهرداری‌ها در دنیا بر عهده دارند در کشور ما تنها 7 حوزه مسئولیتی برای شهرداری‌ها ایجاد شده که در این هفت حوزه نیز اختیارات به طور کامل بر عهده شهرداری‌ها نیست. باید تمرکز زدایی مورد تاکید قرار گیرد و وظایف مردم به مدیریت‌های محلی واگذار شود.

نوذرپور در خصوص عملکرد شهرداری تهران نیز با تاکید بر اینکه در چهار سال گذشته اتفاقات موثری در حوزه مدیریت شهری روی داده است افزود: باید به اسناد مصوب قانون همانند طرح جامعه و طرح تفصیلی شهر تهران توجه ویژه‌ای می‌شد اما متاسفانه این قوانین به درستی در پایتخت اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: در حوزه شهرسازی عدم رعایت مفاد طرح جامع و تفصیلی را شاهد بودیم و در حوزه مدیریت پسماند نیز تفکیک از مبدا که از مهمترین موضوع این حوزه است در شهر تهران اتفاق نیفتاده است،‌ البته در سایر شهرداری‌های کشور نیز متاسفانه بیش از 70 درصد پسماند موجود را دفن غیربهداشتی می کنند و باید به سمتی حرکت کنیم که 70 درصد پسماندها به صورت اصولی بازیافت شوند.