کوروش مک گولدریک مدیر بخش حقوق مدنی «شورای روابط اسلامی آمریکا» (CAIR)، بزرگترین سازمان حمایت از حقوق مدنی مسلمانان در آمریکا در گفت و گو با میزان پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را مهم ترین رویداد جهانی در سال 95 برشمرد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از میزان، مدیر بخش حقوق مدنی «شورای روابط اسلامی آمریکا» (CAIR)، مهم ترین واقعه سال 1395 را انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا می داند.
کوروش مک گولدریک در مصاحبه با خبرگزاری ما ضمن تاکید بر نقش حیاتی ایران در تحولات منطقه و جهان می گوید: نقش ایران در سوریه و یمن بسیار تعیین کننده است.

به نظر شما مهمترین وقایع جهان در سال گذشته کدام‌اند؟
به عقیده من پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا یکی از مهمترین و چه بسا مهمترین رویداد سال گذشه بود از این نظر که به نظر می‌رسد یکی از پیامدهای پیروزی ترامپ بهبود رابطه بین آمریکا و روسیه است که لازم است به صورت دقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد اما در عین حال باید خود را برای هر گونه پیامد نزدیکی روسیه و آمریکا آماده کرد؛ همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نیز از رویدادهای مهم جهان بود چرا که رأی مردم انگلیس به خروج این کشور از اتحادیه اروپا موجب افزایش امیدها به رهایی ایرلند شمالی و اسکاتلند از اشغال انگلیس شده‌ است.

جایگاه ایران در تحولات منطقه و جهان را چگونه می‌بینید؟
با نظر به امکانات و نیروهای پتانسیلی و همچنین مسؤلیت خطیر رهبری کشورهای جهان اسلام، ایران نقشی حیاتی و سازنده در تحولات کنونی منطقه و جهان دارد.

نظر شما درباره نقش و تأثیر سیاست های منطقه‌ای ایران به ویژه در بحران های سوریه و یمن چیست؟
جایگاه و نقش ایران در یمن بسیار مهم و برای دفاع از مردم این کشور ضروری است، من بسیار خرسندم که کشور ایران برخلاف بسیاری از کشورهای منطقه در برابر تجاوز و سرکوبگری عربستان و آمریکا از مردم مظلوم یمن دفاع می‌کند. هم‌‌اکنون جنگ سوریه به بحرانی جهانی بدل شده است و من امید بسیار دارم که کشور ایران در نهایت راهی برای جلوگیری از فروپاشی و چند دستگی در سوریه پیدا کرده و از تمامیت ارضی این کشور پشتیبانی خواهد کرد.

 آینده روابط ایران و عربستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
رابطه بین ایران و عربستان پیچیدگی خاص خود را دارد اما آنچه که به نظرم محتمل می‌آید از این قرار است؛ عربستان سعودی یک رژیم دست‌ نشانده است و همچنان به اجرای اوامر اربابان خود یعنی انگلیس و آمریکا و اشغالگران صهیونیست فلسطین در منطقه ادامه خواهد داد، اما از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران همچنان نماینده تمام عیار والاترین آرمان های اسلامی و انقلابی خواهد بود، و بارزترین نمونه آن تهدید دائمی رژیم سرکوبگر سعودی و به چالش کشیدن هژمونی (سرکردگی) آمریکا و اروپا در سراسر جهان است.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور کنونی آمریکا در دوران رقابت های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بارها توافق هسته‌ای با ایران را به باد انتقاد گرفت و تهدید کرد که در صورت پیروزی آن را یک‌طرفه لغو خواهد کرد، لغو احتمالی برجام چه پیامدهایی خواهد داشت؟
دونالد ترامپ پیش‌بینی ناپذیر است و بسیاری از وعده‌های انتخاباتی وی وعده‌های توخالی و در واقع بلوف بودند. امیدوارم که سیاست های خصمانه خود را علیه ایران ادامه ندهد، اگرچه به نظرم برای دولت جدید آمریکا بسیار مفید خواهد بود که در دشمنی خود با ایران صداقت داشته باشد؛ باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین این کشور وانمود می‌کرد که در خصوص برخورد با ایران روشنفکر و صلح‌طلب است، درحالی که گذشت زمان نشان داد که او هیچ تفاوتی با رئیس‌جمهورهای پیشین آمریکا نداشت و به سیاست های خصمانه آمریکا علیه ایران اما به شیوه دیگری ادامه داد.ایران باید همچنان به دفاع از خود در برابر هرنوع حمله‌ای ادامه دهد و تلاش کند که کشورهای مسلمان را علیه هژمونی غرب متحد کند.