وزیر سابق نفت گفت: شرایط کشور به ویژه در مسائل بیکاری در حد انزجار است و امید است با اجماع اصولگرایی امسال اقداماتی انجام شود که مسیر کشور عوض شود.

به گزارش مرور نیوز، رستم قاسمی عصر امروز در جمع مردم ولایتمدار گرگان اظهار داشت: در 10 سال گذشته موضوع اقتصاد مورد تاکیدمقام معظم رهبری بود و به عنوان موضوع اصلی و دغدغه‎های اصلی ایشان مطرح می‎شود.

وی تصریح کرد:امسال نیز معظم‌له « اقتصاد مقاومتی؛ تولید-اشتغال » را شعار سال قرار دادند و این موضوع بیانگر آن است که موضوع اقتصاد یکی از دغدغه‎های جدی مقام معظم رهبری است.

اقتصاد اصلی‌ترین موضوع کشور است

وزیر سابق نفت با بیان اینکه اقتصاد اصلی‎ترین موضوع کشور است، گفت: بر اساس نظرسنجی که در کشور وجود دارد بیش از 70 درصد مردم اقتصاد را مهمترین موضوع و دغدغه خود می‎دانند.

قاسمی بیان داشت: در دوران جنگ به عنوان مهندسی رزمی جنگ کار می‎کردم و پس از جنگ در راستای بازسازی کشور فعالیت کردم و بعد از جنگ آنهایی که خود مسئول ایجاد جنگ بودند و خودشان سلاح مخرب به دشمن می‌دادند درصدد این بودند که در بازسازی کشور مشارکت کنند.

وی ادامه داد: عده‎ای هم در کشور معتقد بودند چون ایران تجربه کار بزرگ را ندارد حتما باید پذیرای خارجی‎ها باشد.

وزیر سابق نفت بیان داشت: از نظر آمار و ارقام نیز این افراد درست می‎‌گفتند کسی در ایران سد، پالایشگاه و بزرگراه نساخته بود و در قبل از انقلاب نیز همه این پروژه‎های مهم را خارجی‎ها می‎ساختند اما حجم کارهایی که در کشور پس از جنگ انجام می‎شد بسیار بزرگ بود و بخش عمده‎ای از آن نیز با استفاده از توان داخلی انجام شد.

قاسمی بیان داشت: در آن دوران عده‎ای برای اثبات ما می‎توانیم به میدان آمدند و با همکاری دوستان در دوران دفاع مقدس مجمعی از افرادی که به دنبال تحقق شعار «ما می‎توانیم » بودند را شکل دادیم.

وی خاطرنشان کرد: پس از جنگ بازسازی کشور با روحیه جهادی که مهندسان داشتند یکی از اهداف فرعی مجموعه خاتم انبیاء بود و اهداف فرعی ما این بود که تجهیزاتی که از جنگ در اختیار داشتیم را برای بازسازی کشور به‌کار گیریم.

وزیر سابق نفت بیان داشت: اصلی‎ترین محور ما ثابت‎کردن شعار بود که رهبر انقلاب اسلامی فرموده بودند و ما درصدد بودیم که شعار« ما می‎توانیم» را در کشور به اثبات برسانیم.

قاسمی تاکید کرد: 20 سال در طرح‎های متعدد ملی و کلان حضور پیدا کردم و خاطرم است که وقتی سد کرخه را ساختیم پس از آن ده‎ها سد توسط ایرانی‎ها ساخته شد.

وی افزود: با آزاد راه‎ها، نیروگاه و طرح‎های بزرگی که بعدا ساخته شد دیگر کسی جرئت این را نداشت که بگوید در ایران این پروژه‎ها قابل ساخت نیست و ما اثبات کردیم که می‎توانیم پروژه‎های بزرگ کشور را انجام دهیم.

وزیر سابق نفت به تحریم‎ها اشاره کرد و افزود: وقتی تحریم‎ها در سال 1390 امضاء شد رئیس جمهور آمریکا آن را فلج کننده و هوشمند و بی‎سابقه می‎دانست که ایران باید تسلیم شود و حقیقتا تحریم‎ها به این گونه بود و از ابزارها و کشورهای زیادی برای اجرای تحریم‎ها علیه ایران استفاده کرده بودند.

قاسمی افزود: مسئولت اوپک را در دولت دهم بر عهده داشتم و به بسیاری از کشورهای مهمی مثل چین، کشورهای عربی و آفریقایی سفر می‌کردم و در این سفرها به من می‎‌گفتند که مگر امکان دارد که شما از این تحریم‎ها عبور کنید.

وی بیان داشت: برخی کشورهای عربی که می‎خواستند به ما لطفی کنند می‎‌گفتند آقای قاسمی می‎دانید که مشکل آمریکایی با شما چیست، مشکل آمریکایی‎ها هسته‎ای نیست، پاکستان در همسایگی شما بمب هسته‎ای دارد ولی کاری با آن کشور ندارند ، مشکلشان این است که آمریکایی‎ها می‎خواهند بدانند که شما می‎خواهید با انقلاب اسلامی چکار کنید و اینها می‎خواهند این را حل کنند.

وزیر سابق نفت افزود: آمریکایی‎ها همه ابزارهای لازم را به‌کار گرفتند که ما تسلیم شویم و در آن زمان که تحریم‎ها امضا شد رئیس جمهور آمریکا در انتظار بود که خبرهایی از فروپاشی ایران از تحریم‎ها به دستش برسد.

قاسمی بیان داشت: غربی‎ها همه ابزارها را به‌کار گرفته بودند که ما در تحریم‎ها دستمان را بالا کنیم و در خود صنعت نفت در دوران تحریم نیز پیچیدگی‎های زیادی داشت و تجربه عبور از تحریم در 100 سال گذشته کشور اتفاق نیفتاده بود و بسیاری از کالاها و ابزارهای ما از خارج وارد کشور می‎شد و تهدیدهای جدی به دلیل وابستگی صنعت نفت به خارج داشت از قبیل قطع گاز مواجه شدیم.

وی بیان داشت: در چند ماه پس از تحریم‎ها توانستیم روی پای خود بایستادیم و ثابت شد که ما می‎توانیم برخی تجهیزات فنی و خاص را که قبل از تحریم‎ها پولش را پرداخت کرده بودیم ولی خارجی‎ها به ما نمی‎دادند را در کشور بسازیم.

وزیر سابق نفت بیان داشت: شرکت‎های حفاری خارجی پروژه‎های خود را در کشور رها کردند و رفتند و در طول تحریم تمام کالاهای نفت توسط کالاهای ایرانی جایگزین شد.

دوره تحریم اوج توسعه صنعت نفت بود

قاسمی بیان داشت: در صدا و سیما با اسناد و مدارک نشان دادم که دوره تحریم اوج توسعه صنعت نفت بود و اسناد و مدارکش نیز وجود دارد

وی با بیان اینکه اوج توسعه صنعت نفت در 100 سال گذشته در دوره سخت‎ترین روزهای تحریم رقم خورد، یادآور شد: ما در تحریم با جنگ بزرگ اقتصادی رو به رو بودیم که هزینه‎هایی داشت ولی ما در این جنگ تحریم پیروز شدیم.

وزیر سابق نفت خاطرنشان کرد: در روزهای نخست تحریم نگرانی داشتیم و مقام معظم رهبری به ما فرمودند که مقاومت کنید قله و پیچی است که باید حتما از آن عبور کنید و تعبیر مقام معظم رهبری این بود که غربی‎ها و آمریکایی‎ها مثل حیوان درنده هستند اگر 10 قدم عقب بروید آنها 20 قدم جلو می‎آیند.

قاسمی افزود: ما از تحریم واقعا عبور کردیم و اینکه خارجی‎ها به میز مذاکره آمدند به دلیل این بود که اینها نیاز داشتند چون ما سه درصد هسته‎ای را به 20 درصد رسانده بودند و اگر ادامه داشت ما به 90 درصد هم می‎رسیدیم و این به این معنی نبود که ما به دنبال بمب هسته‎ای هستیم.

وی افزود: ایران از موضوع هسته‎ای به سرعت در حال عبور بود و به این دلیل رئیس جمهور آمریکا گفت اگر می‎توانستیم پیچ و مهره هسته‎ای ایران را باز می‎کردیم.

وزیر سابق نفت تاکید کرد: 107 سال از عمر صنعت نفت ما می‎گذرد و قبل از تحریم 27 میلیون لیتر روزانه بنزین وارد می‎کردیم و خارجی‎ها بنزین را تحریم کردند و منتظر بودند که کشور در پمپ‎های بنزین با مشکل سوخت رو به رو شود.

قاسمی خاطرنشان کرد: در برخی روزهای تحریم ذخایر از کالاهای ما در صنعت نفت به سه روز در کل کشور می‎رسید و دو سال زمان برد که سبد انرژی کشور را تغییر دادیم و 2 هزار 500 جایگاه سی‎ان‎جی ساختیم که معادل سوخت 25 میلیون لیتر بنزین در روز را در کشور تامین می‎کرد.

وی با بیان اینکه در دوران تحریم شرایط پلایشگاه‎ها در کشور توسعه پیدا کرد و اگر این شرایط ادامه پیدا می‎کرد وضع ما امروز به مراتب بهتر بود، گفت:بنده با تحریم موافق نیستم و اینکه می‎گفتند تحریم تنها نفت و پول است دورغ است و ما با تحریم دارو و کالاهای دیگر رو به رو بودیم.

وزیر سابق نفت با بیان اینکه آمریکایی‎ها و غربی‎ها اعتراف کردند که ما از تحریم عبور کردیم ، یادآور شد: رئیس جمهوری که می‎گفت تحریم‎ها فلج کننده است در مذکرات گفت تحریم‎ها به ایران اثر نکرد.

قاسمی افزود: ما شرایط سخت را عبور کردیم و امروز که از 100 مورد تحریم 97 مورد آن حل شد چرا باید وضع ما اینگونه باشد و در آن مناظر تلویزیونی نیز گفتم روزی که در صنعت نفت را ترک کردم 120 هزار نفر در پارس جنوبی کار می‎کردند و امروز زیر 50 هزار نفر رسیده است و این درحالی بود که در آن زمان در اوج تحریم بودیم.

وی بیان داشت: برخی مسئولان بیان می‌کردند که از سال 1384 تا سال 1392 گفتند یک شغل ایجاد نشد و به برخی گفتم که 4 میلیون مسکن مهر را جن و پری‎ها ساختند، افزایش 30 میلیون تن سیمان به 70 میلیون تن در کشور کار جن و پری‎ها بود؟.

وزیر سابق نفت ادامه داد: امروز علت اصلی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند ناکارآمدی است و این به دلیل آن است که ما باور نداریم و کلام امام(ره) که فرمودند ما می‎توانیم را جدی نگرفتیم.

قاسمی بیان داشت: با شرایط که در کشور داریم منابع بالقوه‎ای مانند نساجی که در کشور در رتبه‎های بالا قرار دارد نباید وضعیت اشتغال ما در کشور به اینگونه باشد.

کارخانه فقر در کشور خوب عمل می‎کند

وی افزود: 20 میلیون فقیر در کشور داریم در حالی که کارخانه‎های ما خوابیده ولی کارخانه فقر در کشور خوب عمل می‎کند وفقر خوب تولید می‎شود.

وزیر سابق نفت با بیان اینکه برخی‎ها تصور می‎کنند که در کشور مشکل منابع داریم، افزود: 104 هزار میلیارد تومان بودجه کشور در سال 1391 بود و بودجه کشور امروز سه تا چهار برابر شد ه و سهم یارانه‎ها نیز از 42 میلیارد تومان با توجه به قیمت بنزین 100 تومان سهمیه‌ای و 400 تومان آزاد و گاز 70 تومان برای هر متر مکعب امروز چند برابر شده است پس درآمد یارانه‎های کشور که ربطی به بودجه کشور ندارد بالغ بر 80 هزار میلیارد تومان شده است.

قاسمی با بیان اینکه دولت یارانه چند میلیون نفر را قطع کردند و باید پاسخ بدهند که چرا می‎گوییم کمبود بودجه داریم، افزود: بحران بی‎اعتمادی، بی‎انگیزی‎گی در کشور داریم و اینها از موضوعات اساسی کشور است و کسی حاضر نیست تصمیم‎بگیرد و ریسک کند و کسی حاضر نیست که از آنها سوال کنند.

کسانی که مدعی حل 100 روزه مشکلات اقتصادی بودند آلزایمر سیاسی گرفتند

وی تاکید کرد: کسی که آمادگی پاسخ، ریسک و پذیرش مسئولیت ندارد نباید مسئولیت بپذیرد، عده‎ای آمدند گفتند که ما مشکلات کشور را 100 روزه حل می‎کنیم و آلزایمر سیاسی گرفتند گفتند که همه تحریم‎های موشکی و سیاسی برداشته خواهد شد و امروز می‎گفتند که ما تنها یک جاده را صاف کردیم.

وزیر سابق نفت بیان داشت: امروز مشکل جدی کشور معیشت و اقتصادی است و پاسخ معتبر به نگاه مردم حل مشکلات اقتصادی است.

قاسمی بیان داشت: جمع کثیری از کشور که بیش از 60 تا 70 درصد مردم را تشکیل می‎دهد خیلی به اصولگرایی و اصلاح طلبی کار ندارند و نگاه سیاسی ندارند آنها مطالباتشان مطالبات اقتصادی است و می‎خواهند مشکلات معیشتشان حل شود.

وی بیان داشت: آن چیزی که می‎تواند ما جمع اصولگرایان را به نتیجه برساند نخست خودمان هستیم و دوم اینکه بتوانیم جمع کثیری را همراه کنیم.

وزیر سابق نفت بیان داشت:ضعف‎های دولت پاشنه آشیل است و مطالباتی وجود دارد و دولت نتوانسته به وعده‎های خود عمل کند و حل مشکلات معیشتی و اقتصادی کشور می‎تواند برای ما یک هدف باشد.

دکتر متخصص اقتصاد کشور خودباوری است

قاسمی تاکید کرد: اقتصاد کشور بیمار است و باید به دکتر متخصص خودش مراجعه کنیم و اگر اشتباهی برویم ممکن است آمپولی بزند که بدتر شود و دکتر متخصص کشور خود باور است و اگر اعتقاد پیدا کنیم ما می‎توانیم مشکل کشور حل می‎شود.

وی بیان داشت: با شرایطی که امروز در کشور داریم 2 میلیون شغل قابل ایجاد است و بخشی از آن مربوط به ظرفیتی است که در نساجی وجود دارد.

وزیر سابق نفت تاکید کرد: در بخش کشاورزی امروز در دنیا یک تحول اساسی انجام شده و در کشاورزی نمی‎توانیم به روش‎های گذشته کار کنیم و این تغییر باید در سال‎های پیش اتفاق می‎افتاد امروز قیمت تمام شده محصولات کشاورزی باعث شده که کشاورزی ما قابل رقابت با محصولات خارجی نباشد و این بیانگر این است که در زمینه کشاورزی باید زمینه دانش‎محوری ایجاد شود.

قاسمی تاکید کرد: در دوران دولت دهم قیمت تمام شده مرغ در برزیل نیم دلار بود و با هزینه حملش وقتی به ایران می‎رسید کمتر از یک دلار تمام می‎شد و این نشان می‎دهد که باید یک تحول اساسی در بخش طیور داشته باشیم.

وی ادامه داد: در آن زمان یک میلیون و 900 هزار تن مرغ تولید می‎کردیم و 200 هزار تن نیز وارد می‎کردیم امروز تولید مازاد داریم ولی قدرت خرید مردم پایین آمده است.

وزیر سابق نفت بیان داشت: تیم فعلی ترکیه 17 سال است که در انتخابات این کشور رای می‎آورد و یکی از علت‎هایی آن این است که توانسته یک تحول در بنیاد اقتصادی ترکیه ایجاد کند و ما با تمام امکاناتی که در کشور داریم حتما می‎توانیم چنین تحول را ایجاد کنیم.

قاسمی با بیان اینکه توریست یکی از موضوعات اساسی اقتصاد است ،افزود: توریست اروپایی را ما نمی‎توانیم پذیرایشان باشیم چرا که شرایط و مسائل اقامتی با مسائل شرعی و اسلامی ما سازگار نیست و ما باید به سمت توریست اسلامی برویم.

وی ادامه داد: در چند سال پیش 100 هزار عراقی به ایران نمی‎آمدند ولی در سال 1395 ، 2 میلیون و 700 هزار عراقی وارد ایران شدند و اگر ویزا را حل کنیم شرایطی ایجاد می‎شود که بیش از 8 میلیون عراقی در سال وارد کشور شود.

وزیر سابق نفت با بیان اینکه در دنیا سالی 80 میلیون توریست حلال وجود دارد، افزود: مشکلی اساسی کشور اقتصادی است و اگر این روند ادامه پیدا کند در سال‎های آینده با چالش‎های اقتصادی رو به رو خواهیم بود.

قاسمی بیان داشت: مجموعه اصولگرایی باید همه اختلافات را کنار بگذارند و همه مجموعه اصولگرایی در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا موتور محرک جامعه شوند تا شرایطی متناسب با فضای کشور ایجاد کنیم تا به تحول بنیادی برسیم.

شرایط کشور در مسائل بیکاری در حد انزجار است

وی بیان داشت: شرایط کشور به ویژه در مسائل بیکاری در حد انزجار است و امید است با اجماع اصولگرایی امسال اقداماتی انجام شود که مسیر کشور در سال آینده عوض شود.

وزیر سابق نفت با بیان اینکه مسائل قاچاق را باید به وسیله تکنولوژی حل کرد، گفت: ما یک گلوگاه‎هایی در کشور درست کردیم ، ما باید مسئله قاچاق را ساختاری حل کنیم.

قاسمی یادآور شد: ساختار کشور را باید بازمهندسی کنیم و اصولی باید مشکلات کشور را حل کنیم.

وی مشکل بزرگتر از بانکداری در کشور را مدل اقتصاد برشمرد و بیان داشت: در دولت گذشته عضو مجمع بانک داری اسلامی بودیم و چندین علما در خصوص بانکداری اسلامی و مسائل مربوط به حل رباه کار می‎کنند اما ما هنوز با بانکداری اسلامی فاصله بسیار زیادی داریم و در گام اول نیاز است که بانکداری بدون ربا ایجاد شود و بعد به بانکداری اسلامی برسیم.

قاسمی بیان داشت: جمنا دیر تشکیل شد و تنها راهی که اصولگرایان را می‎تواند به نتیجه برساند جمنا است و با همه مشکلاتی که وجود دارد باید اجماعی داشته باشیم و آنچه در نشست اولیه در اسفند ماه تشکیل شد 10 نفر در گام نخست تعیین شد و بعد بنا به دلایلی 14 نفر ذکر شد.

وی خاطرنشان کرد: بنا است در نشست دوم این تعداد از 10 نفر به 5 نفر برسند و بروند برای ثبتنام و عبور از فیلتر شورای نگهبان و با نظر سنجی و برنامه‎های کمیته جمنا فرد نهایی انتخاب شود.

وزیر سابق نفت با بیان اینکه مجموعه مرکزی جمنا به دنبال این هستند که از این 5 نفر به یک نفر برسد، افزود: برخی نگاه در جمنا این است که نباید تنها یک نفر را گزینه نهایی کنیم وبرخی نگاه این است که دو یا سه نفر به دور دوم کشیده شوند و یک نگاه این است که شورای مرکزی با نظر سنجی که انجام می‎شود به یک کاندید برسد.

قاسمی بیان داشت: برای عبور از روحانی اجماع به یک نفر در جمنا است و عبور از روحانی نیز کار آسانی نیست

وی گفت: آماری که در کشور وجود دارد بیانگر آن است که تنها نقطه‎ای که می‎تواند از دولت عبور کرد چالش‎های اقتصادی است.

وزیر سابق نفت افزود: دولت را باید وادار به پاسخگویی مسائل اقتصادی کرد دولت دنبال این هستند که موضوعات اقتصادی را به چالش‎های سیاسی بکشانند و اگر اتفاق بیفتد برد با آنها خواهد بود و اگر ما توانستیم موضوع اقتصادی را به عنوان مطالبات سال 1396 مطرح کنیم موفق خواهیم شد.

قاسمی بیان داشت: در نشستی که در تهران انجام شد موضوع اقتصادی را به عنوان موضوع اصلی جمنا مطرح شد و اگر بتوانیم پاسخ معتبری بدهیم امید است در انتخابات موفق باشیم.

وی با بیان اینکه اصلاحات ممکن است کاندیدایی داشته باشند ولی آنها از روحانی عبور نخواهند کرد، افزود: احمدی نژاد یک ظرفیتی در کشور است و اینکه مردم آقای بقایی را قبول دارند چون احمدی نژاد را قبول دارند اینگونه نیست.