رئیس جمهور با بیان اینکه ایران روابط نزدیکی با کشور روسیه دارد، گفت: پیشرفت روابط ایران و مسکو به نفع ثبات منطقه است.

به گزارش مرور نیوز، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور بعدازظهر امروز( دوشنبه 7 فروردین) پیش از سفر به روسیه در جمع خبرنگاران گفت: کشور روسیه بعنوان یک کشور مهم در منطقه و همسایه ما است که تحولاتی را در روابط دو کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد هستیم.

وی ادامه داد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، دولت ایران وابسته به آمریکا بود و نگرانی‌هایی را برای شوروی سابق ایجاد می‌کرد که بعد از پیروزی انقلاب وارد مرحله جدیدی از روابط دو کشور شدیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: بعد از دوران هشت سال دفاع مقدس و سفر مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال 68 به روسیه، تحول دوم بوجود آمد که قراردادهای مهمی در آن سفر بین ایران و شوروی منعقد شد و مرحله سوم تشکیل مرحله جدید دولت روسیه بود که تحولاتی را در ر وابط دو جانبه ایجاد کرد.

روحانی گفت: روابط دو کشور در سال های اخیر وارد مرحله چهارم شده که در این مرحله هم در روابط بین الملل، روابط نزدیکی داریم که نمونه آن همکاری دو کشور در برجام و اجرای آن بود که روسیه کمک زیادی را صورت داد.

وی افزود: در زمینه فرستادن آب سنگین و تحویل کیک زرد به ایران، روسیه کمک‌های زیادی کرد و بعد از آن هم شاهد تحولات خوبی در زمینه مسائل هسته‌ای با روسیه خواهیم بود.

رئیس جمهور با بیان این که در مسائل منطقه‌ای در سال‌های اخیر دارای روابط نزدیک با روسیه هستیم، ادامه داد: دو کشور به مساله تروریسم نگاه مشترکی دارند و هر دو کشور برای ثبات منطقه نگاه مشابه داریم.

روحانی افزود: همچنین دو کشور مخالف تغییر مرزهای جغرافیایی در منطقه هستیم و نمونه روشن آن همکاری ایران و روسیه در مسئله سوریه و مبارزه با تروریسم و ثبات در منطقه خاورمیانه است که نهایت همکاری را با یکدیگر داریم و باید آن را حفظ کنیم.

وی با تاکید براینکه نیروگاه هسته‌ای بوشهر و روابط دفاعی بین دو کشور از نمادهای همکاری میان دو کشور است ادامه داد: ترانزیت را باید به نماد همکاری تبدیل کنیم. همچنین دو کشور می‌توانند همکاری‌های علمی و فرهنگی را به نماد جدیدی تبدیل کنند.

رئیس جمهور گفت: در زمینه اقتصادی ظرفیت‌های خوبی در دو کشور وجود دارد. هر دو کشور تولید کننده نفت در منطقه هستیم ولی می‌توانیم به جای رقابت ناسالم، روابط سازنده داشته باشیم.

روحانی افزود: در سال‌های اخیر شاهد بودیم که بین اوپک و غیر اوپک که در راس غیر اوپک روسیه قرار دارد، همکاری‌هایی صورت گرفت که همکاری در زمینه اوپک گازی می‌تواند سازنده باشد.

وی عنوان کرد: در زمینه سرمایه‌گذاری روسیه در ایران، در خصوص نفت و گاز همکاری‌هایی آغاز شده و بخش‌هایی را به طرف روسی معرفی کردیم که شاهد تحولات بزرگی در زمینه انرژی خواهیم بود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه نیروگاه بندرعباس و نیروگاه دوم بوشهر یکی دیگر از زمینه‌های همکاری بین دو کشور است، اظهار داشت: صادرات ایران به روسیه در سال‌های اخیر حرکت خوبی را داشته و باید سرعت بیابد، در حال حاضر مواد غذایی و صنعتی به این کشور صادر می‌کنیم.

روحانی افزود: حجم تجارت در یک سال اخیر نسبت به سال گذشته 80 درصد افزایش داشته که به معنای آن است که دو کشور در مسیر پیشرفت حرکت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه دو کشور روابط چند جانبه را نیز دنبال می‌کنند، گفت: روابط ایران- روسیه، آذربایجان-ایران، روسیه و ترکیه در زمینه‌های سیاسی و منطقه‌ای از جمله مساله سوریه که در مذاکرات آستانه شاهد حرکت‌های خوبی هستیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا روابط ما و روسیه و شبه قاره هند شکل بگیرد، ادامه داد: با اوراسیا می‌توانیم در مرحله اول به روابط تجارت ترجیحی و بعد روابط آزاد برسیم.

روحانی با بیان این که مساله توریسم و گردشگری برای هر دو کشور مهم است که قدم‌هایی در این سفر برداشته خواهد شد، گفت: در زمینه روابط بانکی حرکت‌های خوبی بخصوص پس از برجام برداشته شده و در این سفر گام‌های خوبی برخواهیم داشت.

وی افزود: روابط ایران و روسیه و پیشرفت در این روابط به نفع دو ملت و ثبات منطقه خواهد بود و همکاری‌های خوبی در سطح بین‌المللی با یکدیگر داریم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه آمریکا پس از انتخاب رئیس جمهور با مشکلات جدیدی در درون خود و سایر کشورها مواجه شده است، گفت: در اروپا نیز شرایط سختی را مشاهده می‌کنیم و از طرفی در منطقه ما مشکلات و بی ثباتی و تروریسم را شاهد هستیم؛ امروز فرصت‌های خوبی برای توسعه روابط دو کشور در زمینه منطقه‌ای، بین‌المللی و دو جانبه وجود دارد.

روحانی بیا کرد: تاکنون هشت دیدار با رئیس جمهور روسیه داشتیم و مذاکرات مفصلی در زمینه منطقه‌ای و دو جانبه‌ای صورت گرفته و این سفر به دعوت رسمی رئیس جمهور روسیه انجام می‌شود که در روابط دو جانبه تاثیر گذار خواهد بود.