حسن روحانی رئیس‌جمهور، به‌خوبی در مسیر انتخاب دوباره در انتخابات بعدی قرار گرفته است. در حال حاضر دو تن از رقبای بالقوه او به نظر می‌رسد در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نخواهند کرد.

به گزارش مرورنیوز، سایت روسی «راشا دایرکت» با انتشار گزارشی به رویکردی که مسکو باید در زمینه انتخابات پیش‌روی ایران و پس از آن در پیش گیرد پرداخته است. 

این سایت در گزارش خود تحت عنوان «رئیس‌جمهوری بعدی ایران به احتمال زیاد رویکردی اصلاح‌طلبانه و طرفدار غرب را خواهد داشت»، می‌نویسد: «به نظر می‌رسد حسن روحانی رئیس‌جمهور، به‌خوبی در مسیر انتخاب دوباره در انتخابات بعدی قرار گرفته است. در حال حاضر دو تن از رقبای بالقوه او به نظر می‌رسد در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نخواهند کرد. تقریبا شش ماه پیش بود که انتخابات پارلمانی در ایران برگزار شد و اکنون ایران خود را آماده برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی می‌کند. حسن روحانی رئیس‌جمهوری کنونی به احتمال زیاد برنده انتخابات بعد خواهد بود. در طول سال‌های ریاست جمهوری او توانسته است بازیگران سیاسی بیشتری را به سوی خود جلب کند؛ کسانی که مایل به ادامه همکاری با او هستند».

رسانه روسی: روحانی رقیب جدی نخواهد داشت/او برنده انتخابات خواهد بود

این سایت با اشاره به این‌که "به‌نظر می‌رسد سردار سلیمانی و احمدی‌نژاد در رقابت‌های انتخاباتی رقبای روحانی نخواهند بود، می‌نویسد: «اکنون مسیر روحانی برای تکیه زدن دوباره بر کرسی ریاست‌جمهوری آسان‌تر شده است. با این حال، موفقیت او در دور دوم مشروط به تحقق وعده‌های انتخاباتی او پس از لغو تحریم‌هاست. به دلیل انتخابات پارلمانی فوریه گذشته و نتیجه آن که پیروزی‌ای برای ائتلاف اصلاح‌طلبان و میانه‌روها بود، می‌توان گفت که شانس روحانی برای پیروزی دوباره افزایش یافته است. رهبر انقلاب ایران نیز به‌طور کلی از روحانی حمایت کرده‌اند. پس از دو سال ریاست‌جمهوری روحانی او توانست با موفقیت مذاکرات هسته‌ای را هدایت کند و در ازای لغو تحریم‌ها روابط ایران با غرب را بهبود بخشد اما هنوز پیشرفت زیادی در اقتصاد ایران حاصل نشده است و اگر نارضایتی عمومی از این موضوع شدت گیرد ممکن است به شکست او در انتخابات بیانجامد.»

راشا دایرکت در ادامه با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری به احمدی‌نژاد درباره عدم شرکت در انتخابات می‌نویسد: «دو هفته بعد از آن در ۲۷ سپتامبر سرنوشت احمدی‌نژاد نیز مشخص شد. یک تحلیلگر سیاسی روس هم می‌گوید که کنار گذاشتن احمدی‌نژاد نشان از آن دارد که رهبر انقلاب ایران نیز از انتخاب دوباره روحانی به عنوان رییس‌جمهوری حمایت می‌کنند». 

این سایت در ادامه با اشاره به سیاست‌های دوران احمدی‌نژاد می‌افزاید: «این مهم است که فراموش نکنیم دوران ریاست‌جمهوری او همراه با تشدید تنش میان ایران و غرب بود. در آن زمان او موضعی ضد‌امریکایی اتخاذ کرد و امریکا و اروپا نیز تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کردند. این تحریم‌ها به صادرات نفت ایران و به‌طور کلی به اقتصاد ایران آسیب زدند. در عرصه سیاست داخلی نیز احمدی‌نژاد اصلاحات اقتصادی و اجتماعی لیبرال آغاز شده از زمان ریاست‌جمهوری آیت‌الله هاشمی و سیدمحمدخاتمی را زیر سوال برد.». 

این سایت در ادامه اشاره می‌کند که محمد جواد ظریف وزر امور خارجه ایران نیز یکی از محبوب‌ترین چهره‌ها در ایران است و در ادامه می‌افزاید: «از نظر محبوبیت در میان چهره‌های ملی او در رتبه دوم قرار دارد. اما ظریف یک اصلاح‌طلب است و با رییس‌جمهوری فعلی همراستا است. او تاکنون درباره شرکت در رقابت‌های انتخاباتی ابراز تمایلی نکرده و از روحانی برای انتخاب دوباره او حمایت خواهد کرد». 

این سایت در ادامه اشاره می‌کند که بخش مهمی از معادلات داخلی در ایران به نتیجه انتخابات امریکا بستگی دارد و اگر ترامپ پیروز شود این موضوع به تضعیف موضع روحانی و میانه‌روها خواهد انجامید. 

این سایت در ادامه می‌افزاید: «فارغ از آن‌که چه کسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران برنده شود وظیفه اصلی دولت ایران بهبود اقتصاد آن کشور در دوران پساتحریم علیرغم کاهش قیمت نفت است. سیاست خارجی ایران در حمایت از فلسطین و مخالفت با اسرائیل حفظ خواهد شد. سیاست ایران در قبال مبارزه با داعش و سوریه نیز بعنوان اولویت امنیت ملی حفظ می‌شود و در این راستا تهران هم‌چنان با روسیه هم‌نظر خواهد بود. صرف‌نظر از این که رئیس‌جمهوری بعدی چه کسی باشد روسیه باید قابلیت مذاکره و چانه‌زنی خود با ایران در حوزه همکاری‌های سیاسی، نظامی و دوجانبه را حفظ کند». 

این سایت اشاره می‌کند که روابط میان ایران با عربستان سعودی و ایالات متحده غیر‌قابل پیش‌‌بینی خواهد بود و به‌طور به نظر می‌رسد که در تهران سیاست خارجی و کفه آن به سوی رویکرد اصلاح‌طلبانه و عملگرایانه خواهد بود. راشا دایرکت اشاره می‌کند که انتخاب دوباره روحانی می‌تواند به بهبود روابط استراتژیک ایران و روسیه کمک کند.