عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: هماهنگی درونی میان اجزای پارلمان، نقطه قوت مجلس دهم و کم‌کاری در کمیسیون‌ها، نقطه ضعف آن بوده است.

به گزارش مرور نیوز اردشیر نوریان، درباره مهمترین نقاط ضعف و قوت عملکرد مجلس دهم از خرداد 95 تا پایان سال، اظهار داشت: با توجه به اینکه در مجلس دهم حدود 200 نفر از نمایندگان برای اولین بار و به صورت تازه کار وارد مجلس شدند، با یک روحیه مضاعف و انگیزه بالا کار خود را شروع کردند که این یک نقطه قوت است.

وی افزود: نقطه قوت دیگر مجلس دهم تا اینجای کار، هماهنگی میان اجزای پارلمان بوده است؛ به گونه ای که نوع فراکسیون ها نشان می دهد که سه فراکسیون تقریبا متعادل و هموزن در مجلس شکل گرفته و این تقسیم بندی نشان می دهد که مجلس به جای سیاسی شدن و احساسی شدن، بیشتر به سمت تخصصی شدن پیش رفته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: نوع تعامل مجلس با دولت از دیگر نقاط قوت عملکرد مجلس دهم بوده که هم در تصویب احکام دائمی برنامه های توسعه و هم بودجه 96 و نیز در رای اعتماد به وزرای پیشنهادی، خود را نشان داده است.

نوریان خاطرنشان کرد: این نشان می دهد که مجلس بیشتر بدنبال حرکت های عقلانی تر، تخصصی تر و سنجیده در موضوعات مختلف بوده است.

وی همچنین با اشاره به نقاط ضعف عملکرد مجلس دهم تا این مرحله از فعالیت آن اظهار داشت: تقویت کمیسیون های تخصصی یکی از نکاتی است که باید بیش از قبل به آن توجه شود.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی در توضیح این نکته گفت: بار تخصصی فعالیت کمیسیون ها کم است و این یکی از نقاط آسیب مجلس است که باید حتما در خود مجلس درباره آن فکر شده و برطرف شود.

نوریان تصریح کرد: وزن باری که در حال حاضر باید بر دوش کمیسیون ها باشد، به اندازه کافی نیست؛ به گونه ای که جلسات کمیسیون ها معمولا با تاخیر شروع می‌شود و تعداد شرکت کنندگان کم است و چالش های کارشناسی آنطور که مورد انتظار است، دیده نمی‌شود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اگر قانونگذاری را به دو فاز تصمیم گیری و تصمیم سازی تقسیم کنیم، تصمیم سازی که بسیار مهمتر از تصمیم گیری است، در کمیسیون ها باید انجام شود و بعد از آن، تصمیم گیری در صحن صورت بگیرد؛ مجلس در حال حاضر در تصمیم گیری خوب عمل می کند اما در تصمیم سازی همچنان جای کار دارد.

نوریان تاکید کرد: این ایراد نیز قبل از همه به خود نمایندگان بر می گردد که باید برای رفع آن دقت کنند.