اگرچه ماهیت منازعه فعلی میان مخالفان و دولت روحانی از نوع ایدئولوژیک است اما محافظه‌کاران بیشتر به دنبال اهداف سیاسی هستند و در این‌باره می‌افزاید: «جوانان ایرانی به دنبال شادی و فضای بازتر هستند. روحانی وعده تحقق این خواسته را به آنان داده بود اما مخالفان با اقدامات اخیر می‌خواهند جوانان رای‌دهنده را ناامید کنند تا روحانی در انتخابات شکست بخورد.

به گزارش مرورنیوز، سایت «المانیتور» با انتشار گزارشی با اشاره به جنجال‌های اخیر مطرح‌شده بر سر برگزاری کنسرت‌ها اشاره می‌کند کنسرت و فوتبال، اهرم فشار مخالفان علیه دولت‌روحانی/هدف دلواپسان چیست؟ که به نظر می‌رسد این موضوع کمتر با مسائل مذهبی ارتباطی داشته باشد و بیشتر نظر مخالفان معطوف به انتخابات ریاست‌جمهوری آینده در ایران  است و قصد دارند از این طریق روحانی و دولت او را تضعیف کنند.

این سایت اشاره می‌کد که لغو مکرر کنسرت‌ها طی یک سال گذشته به دردسری واقعی برای روحانی رئیس‌جمهوری میانه‌رو ایران تبدیل شده است. به خصوص آن که او در انتخابات سال ۲۰۱۳ میلادی وعده داده بود که به مسائل فرهنگی رسیدگی کند و فضا بازتر شود.

این سایت در ادامه می‌افزاید: «در ماه آگوست گذشته علم الهدی امام جمعه مشهد دولت روحانی را به چالش کشید و گفت که نباید در مشهد مقدس کنسرتی برگزار شود. در میان مخالفت‌ها حتی وزیر ارشاد گفت که به نظر این روحانی احترام می‌گذارد و وزارت ارشاد مشکلی ندارد و از برگزاری کنسرت منصرف شده است. این عقب‌نشینی یک پیام آشکار برای محافظه‌کاران در دیگر شهرستان‌ها بود که آنان نیز می‌توانند با مقاومت در برابر دولت وضعیت مشابهی را در دیگر شهرها ایجاد کنند. در همین راستا از برگزاری کنسرت در شهرهایی چون یزد، شیراز و زنجان جلوگیری به عمل آمد و مخالفت‌ها در کهگیلویه و بوراحمد بالا گرفت. برای مثال، امام جمعه یزد در روز ۳۰ سپتامبر با کنسرت‌ها ابراز مخالفت کرد و هشدار داد با کسانی که مخالف لغو کنسرت‌ها هستند با شیوه‌های دیگری برخورد خواهد شد.»

المانیتور در ادامه اشاره می‌کند که این وضعیت به‌طور آشکار در قم نیز دیده شد و در این‌باره می‌نویسد: «قم در جنوب غربی تهران واقع شده است و یکی از مراکز اصلی مطالعات فقهای اهل تشیع و شناخته‌شده در جهان است. این شهر حرم حضرت معصومه (س) را در خود جای داده است و به‌طور قابل توجهی بر فضای سیاسی ایران تاثیرگذار است. در نتیجه تمام روسای جمهوری ایران به دنبال ایجاد روابط خوب و گرم با روحانیون آن شهر بوده‌اند. برخلاف احمدی‌نژاد که در دور دوم ریاست‌جمهوری خود از سوی مراجع تقلید رد شد، روحانی در بدست آوردن رضایت و جلب حمایت روحانیون عالی‌رتبه موفق بوده است. البته ممکن است که او به عنوان یک روحانی از جایگاه مذهبی خود برای دوستی بیش‌تر با اکثر مراجع تقلید بانفوذ بهره برده باشد با این حال، واقعیت آن است که اقلیت مخالف روحانی در قم دارای توان بسیج‌گری است و ماهرانه از احساسات عمومی علیه دولت بهره می‌برد. در این راستا، تظاهرات تندروها علیه کنسرتی در قم در ۲۹ سپتامبر انجام شد. مخالفان روحانی انتقادها علیه دولت را افزایش دادند. آیت الله محمد یزدی از اعضای بانفوذ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزاری کنسرت را محکوم کرد و اظهار داشت که وزیر فرهنگ و ارشاد باید پاسخگو باشد.»

این سایت در ادامه اشاره می‌کند که یک روز بعد مدیر منتصب وزارت فرهنگ در قم عذرخواهی کرد اما در همان روز جنتی مخالفت‌های تندروها را رد کرد و گفت که آن‌چه در قم صورت گرفت کنسرت نبود بلکه گروه کری بود که برنامه خود را اجرا کرد. عذرخواهی و توضیخ جنتی نیز برای مخالفان روحانی کافی نبود و در همان روز آیت‌الله یزدی اظهار کرد که به حوزه عملیه و حرم حضرت معصومه (س) بی‌احترامی شده و مدیر وزارت فرهنگ در قم باید استعفا کند و این مسئله با عذرخواهی حل نمی‌شود. او از دولت خواست که رویکرد فرهنگی‌اش را تغییر دهد». این سایت در ادامه اشاره می‌کند که در این میان نمایندگان قم نیز با انتشار بیانیه‌ای کنسرت را محکم کردند. المانیتور می‌نویسد:«هرچند که لاریجانی متحد روحانی محسوب می‌شود اما نمی‌خواهد حمایت روحانیون در قم را از دست دهد.»

المانیتور اما اشاره می‌کند که عقب‌نشینی‌های مکرر جنتی نه تنها اعتدالیون و اصلاح‌طلبان را آزرده‌خاطر ساخته بلکه چنان‌چه روحانی در آگوست گذشته گفت که هیچ یک از وزرا نباید  در برابر فشارها عقب‌نشینی کند و هیچ‌کسی نمی‌تواند برای خود و به دلخواه خویش قانون وضع کند. این سایت اشاره می‌کند که به همین خاطر است که گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال استعفای جنتی بالا گرفته است.

این سایت در پایان می‌نویسد: «به نظر می‌رسد هدف واقعی از تشدید فشارهای محافظه کاران درباره کنسرت‌ها زیر سوال بردن اقتدار دولت برای آسیب‌رساندن به روابط نزدیک روحانی با مراجع تقلید در قم باشد. اکنون در حال نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری هستیم و این موضوع تاثیرگذار است. تنها باید صبر کرد و دید که روحانی برای مقابله با تلاش مخالفان تندرویش که هدف‌شان آسیب رساندن به روابط او با علمای قم می‌باشد چه تدبیری خواهد اندیشید.»

جنگ فرهنگی محافظه‌کاران 

شهیر شهید ثالث، تحلیلگر مسائل سیاسی ایران نیز با انتشار مقاله ‌ای در سایت «میدل ایست آی» به جنجال اخیر محافظه‌کاران علیه برگزاری کنسرت‌ها و مسابقه فوتبال ایران و کره‌جنوبی پرداخته است و اشاره می‌کند که به نظر می‌رسد محافظه‌کاران تمرکز خود را بر روی انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو قرار داده‌اند و با استفاده از اهرم فشار در حوزه‌های فرهنگی می‌خواهند این تصویر را از روحانی رییس‌جمهوری ایران به رای‌ دهندگان ارائه دهند که وعده‌های او درباره گشایش فضای اجتماعی و فرهنگی در ایران توخالی بوده است و او نتوانسته کار درخوری انجام دهد.

شهید ثالث می‌نویسد: «کنسرت جدیدترین میدان نبرد در ایران میان محافظه‌کارانی است که می‌خواهند نمایش قدرتی در برابر میانه‌روها به خصوص دولت روحانی داشته باشند. از زمان انعقاد توافق هسته‌ای محافظه‌کاران سخت‌گیری‌های‌شان در قبال ارزش‌های فرهنگی و اخلاقی افزایش یافته است. آنان در وهله نخست تلاش می‌کنند تا از نزدیک‌شدن ایران به غرب جلوگیری کنند و در رابطه با کنسرت‌های هدف اصلی خود را برای هجمه علیه برگزارکنندگان آن و وزارت ارشاد درباره صدور مجوز‌ها قرار داده‌اند. از زمان انتخاب روحانی در سال ۲۰۱۳ میلادی در حوزه فرهنگی حمله تندروها علیه روحانی به خصوص در حوزه موسیقی افزایش یافته است. آنان با اعمالل فشار خواستار لغو کتسرت در شهرستان‌های مختلف شده‌اند و در این راستا از مقام‌های محلی همفکر خود بهره گرفته‌اند. این در حالی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز برگزاری کنسرت را صادر کرده است.»

این سایت در ادامه ‌می‌فزاید: «درگیری میان تندروها و میانه‌روها از جولای گذشته افزایش یافت. پس از آن در ماه آگوست علیرغم صدور مجوز وزارت ارشاد برای برگزاری کنسرت سالار عقیلی خواننده محبوب ایرانی، دادستانی استان خراسان رضوی اعلام کرد که کنسرت او لغو شده است. در واکنش به این موضوع عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور دولت روحانی از تعلیق کنسرت‌های موسیقی در استان خراسان رضوی انتقاد کرد. پس از آن احمد علم الهدی امام جمعه مشهد گفت که اگر کنسرت می‌خواهید به جای دیگری بروید و مشهد مقدس جای برگزاری کنسرت نیست. در اواخر ماه آگوست گذشته بسیج دانشجویی برگزاری تمام کنسرت‌های موسیقی در دانشگاه‌های ایران را ممنوع کرد. در اوایل ماه اکتبر نیز آیت‌الله محمدی یزدی رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از سیاست‌های فرهنگی دولت انتقاد کرد.»

ثالث اشاره می‌کند که مخالفت‌ها با برگزاری مسابقه ایران و کره جنوبی در روز تاسوعا را نیز باید در این راستا و در جهت رقابت‌های سیاسی علیه روحانی قلمداد کرد و در این باره می‌افزاید: «تنش میان مدرنیته و محافظه‌کاری در تاریخ معاصر ایران، ریشه‌هاایش به انقلاب مشروطه باز می‌گردد.»

او در ادامه اشاره می‌کند که اگرچه ماهیت منازعه فعلی میان مخالفان و دولت روحانی از نوع ایدئولوژیک است اما محافظه‌کاران بیشتر به دنبال اهداف سیاسی هستند و در این‌باره می‌افزاید: «جوانان ایرانی به دنبال شادی و فضای بازتر هستند. روحانی وعده تحقق این خواسته را به آنان داده بود اما مخالفان با اقدامات اخیر می‌خواهند جوانان رای‌دهنده را ناامید کنند تا روحانی در انتخابات شکست بخورد.