عضو هیئت پارلمانی اعزامی ایران به بنگلادش، گفت: مجلس شورای اسلامی ایران آماده هرگونه همکاری سازنده به‌منظور تحکیم دموکراسی، صلح و امنیت در سراسر جهان است.

به گزارش مرور نیوز، حجت‌الاسلام سید مصطفی ذوالقدر در نشست صد و سی و ششمین اتحادیه بین‌المجالس در کشور بنگلادش با عنوان بیستمین سالگرد صدور اعلامیه جهانی دموکراسی، افزود: امسال اتحادیه بین‌المجالس بیستمین سالگرد صدور اعلامیه جهانی دموکراسی را گرامی می‌دارد و همان‌گونه که در اعلامیه مطرح‌شده دموکراسی یک آرمان شناخته‌شده جهانی و هدفی است بر پایه ارزش‌های مشترک انسانی که در سرتاسر جامعه جهانی و بدون در نظر گرفتن اختلافات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی موردپذیرش قرار گیرد.

نماینده شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: همان‌گونه که مطلع هستید پارلمان‌ها به‌عنوان دستاورد عصر جدید باهدف پیشرفت در توسعه جوامع و مهم‌تر از آن حمایت و ارتقا حقوق بشر و دموکراسی ایجاد شدند؛ در این رابطه مفتخر هستم اعلام نمایم دموکراسی از جایگاهی بالا در جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.

وی ادامه داد: مطابق ماده ١٧٧ قانون اساسی ما، محتوای مواد این قانون باید با برخی از اصول اصلی ازجمله ویژگی دموکراتیک بودن دولت همخوانی داشته باشد؛ در این رابطه برگزاری بیش از ٤٠ انتخابات سراسری ازجمله انتخابات ریاست جمهوری، پارلمانی و شوراهای شهر و روستا در طول ٣٨ سال بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران می‌تواند شاهد خوبی بر این مدعا باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، بابیان اینکه در جمهوری اسلامی ایران نمایندگان مجلس به‌طور مستقیم توسط مردم انتخاب شدند و کمترین وابستگی را به احزاب سیاسی دارند، گفت: حتی در شرایطی که رئیس‌جمهور به‌واسطه احزاب سیاسی انتخاب می‌شود، وی متعهد به هماهنگی با مجلس شورای اسلامی می‌شود.

ذوالقدر با یادآوری اینکه نامزدهای رئیس‌جمهور جهت تصدی وزارتخانه‌ها نیز نیازمند رأی اعتماد مجلس می‌باشند، افزود: براساس ماده ٨٩ قانون اساسی مجلس در صورت ضرورت دارای حق استیضاح کل کابینه، وزیران و رئیس‌جمهور است.

نماینده مردم میناب در مجلس دهم، بابیان اینکه براساس اصل ٩٠ قانون اساسی شهروندان مجاز هستند درصورتی‌که قوه قضائیه از انجام وظایف طبیعی خود خودداری نماید علیه قوای مجریه، قضائیه و پارلمان به کمیسیون اصل ٩٠ مجلس شکایت حقوقی کنند، تصریح کرد: در مقدمه اعلامیه تأکید شده است که تعهدات اتحادیه بین‌المجالس به صلح و توسعه و باور به تقویت فرایند دموکراسی سازی بر نهادهای انتخابی به‌طور قابل‌توجهی مسیر دستیابی به اهدافش را تصحیح می‌کند.

عضو هیئت پارلمانی ایران اعزامی به بنگلادش بیان داشت: در این رابطه بر این باور هستیم که جامعه بین‌المللی باید توجه کافی به خواست و نقش مردم در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی به‌ویژه در برهه حساس کنونی داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه وخامت اوضاع در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، سوریه و یمن مصداق غمباری از نادیده گرفتن دموکراسی و نقش ملت‌ها در تعیین سرنوشت خود را نشان می‌دهد، تصریح کرد: متأسفانه به نظر می‌رسد که علیرغم وجود همه ساز و کارهای بین‌المللی حقوق بشری، سیاست کماکان بر این حقوق غالب است.

عضو هیئت پارلمانی ایران اعزامی به بنگلادش خاطرنشان کرد: ایران ضمن اعلام تعهد به دموکراسی و نقش مردم در تعیین سرنوشت خود حفظ صلح و امنیت بین‌المللی آمادگی کامل خود را برای هرگونه همکاری سازنده با اتحادیه بین‌المجالس و پارلمان‌های عضو آن به‌منظور تحکیم دموکراسی، صلح و امنیت در سراسر جهان اعلام می‌دارد.