کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه راه حل واقعی بحران سوریه خروج تروریست‌ها از این کشور است، گفت: هر زمان شبه نظامیان تحت حمایت آمریکا تضعیف می‌شوند، کاخ سفید درخواست نشست برای دستیابی به آتش بس می‌دهد تا از این راه فرصت تقویت این گروه ها فراهم شود.

پس از پایان نشست لوزان با موضوع حل بحران سوریه، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد مذاکرات سازنده بود و در آینده تا رسیدن به آتش بس قطعی این گفتگوها ادامه خواهد داشت. در این رابطه حسن هانی زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به خبرنگار سیاسی مرور نیوز گفت: واقعیت آن است که آمریکا و متحدانش مایل نیستند آتش بس واقعی در سوریه برقرار شود. واشنگتن درصدد طولانی شدن بحران سوریه و فرسوده کردن نیروهای مسلح این کشور و مقاومت اسلامی است.

وی ادامه داد: گزارش ها نشان می‌دهد که در روزهای گذشته پس از شکست تروریست‌ها و فرار از شمال حلب، آمریکا اقدام به انتقال داعش از شمال موصل به مناطق رقه و دیرالزور در سوریه کرد تا بیش از پیش محرز شود کاخ سفید به دنبال تقویت شبه نظامیان تروریست است و می خواهد از طریق آتش بس فرصتی برای بازسازی این گروه ها بیابد.

هانی زاده راه حل نهایی سوریه در صورت تحقق آتش بس را همکاری تمامی بازیگران دخیل در این بحران برای سرکوب تروریست‌ها دانست و افزود: اما مساله این است که به دلیل تلاش عربستان، ترکیه و آمریکا برای ناآرام نگه داشتن سوریه و وارد کردن روسیه به جنگی ناخواسته، اختلاف نظرها شدید است و از قبل نیز پیش بینی می شد که لوزان خروجی قابل قبولی ندارد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه بهترین نقشه راه طرح 6 ماده‌ای ایران برای پایان دادن به مناقشات سوریه خاطرنشان کرد: بازگشت ثبات به این کشور خروج تروریست‌ها است اما این موضوع با منافع غرب سازگار نیست زیرا بسیاری از تروریست‌ها از کشورهای اروپایی به سوریه وارد شده‌اند.

وی در پایان اقدامات اخیر ریاض در منطقه را تلاش برای یارگیری جدیدی عنوان کرد و گفت: دعوت از ترکیه برای پیوستن به شورای همکاری خلیج فارس، اقدام خطرناک عربستان است تا از ظرفیت های موجود برای مقابله با ایران و مصر استفاده کند. آل سعود در پنج سال گذشته 36 میلیارد دلار برای تروریست ها هزینه کرده است اما هیچ نتیجه‌ای از آن نگرفته و از این رو تلاش می‌کند تا به هر نحوی از بحران سوریه منفعتی ببرد.