دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تکراری دانستن مفاد طرح استفساریه قانون انتخابات گفت: تاکید بر مهلت 20 روزه برای اعلام نظر نهایی شورای نگهبان می تواند در شهرهای بزرگ باعث تضییع حق نامزدهای انتخاباتی شود.

صبح دیروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان در راستای تامین نظر شورای نگهبان، مهلت ۲۰ روزه‌ای را برای رد یا تایید صلاحیت منتخب مجلس بعد از برگزاری انتخابات برای این نهاد نظارتی تعیین کردند. این طرح با رای 151 نماینده موافق و 66 مخالف تصویب شد. در این رابطه علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات در مجلس، به عنوان یکی از مخالفان طرح استفساریه به خبرنگار سیاسی مرور نیوز گفت: علت مخالف من با این طرح در دو نکته خلاصه می‌شود. یکی از این نکات به ابلاغیه روز گذشته مقام معظم رهبری برمی‌گردد که صریحا فرمودند شورای نگهبان در همه مراحل انتخابات نظارت دارد. نکته دوم هم مربوط به تکراری بودن قانون مذکور است.

وی ادامه داد: قانون‌گذاری باید خلائی در کشور را پر کند اما طرح استفساریه امروز موضوع جدیدی نبود و صرفا وقت مجلس را هدر داد؛ چون تا پیش از این هم پس از اعلام صحت انتخابات از سوی شورای نگهبان، اگر مدرک جدیدی به دست می‌آمد مورد بررسی قرار می‌گرفت. به همین دلیل بنده اقدام امروز را آب در هاون کوبیدن می‌دانم.

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات در باره مهلت 20 روزه‌ای که در طرح استفساریه گنجانده شده است نیز اظهار داشت: قید مهلت هم نکته تازه‌ای به شمار نمی‌رود. ضمن آنکه اگر شورای نگهبان در بررسی‌های پس از اعلام صحت انتخابات دستور به بازشماری آرا بدهد، این مدت 20 روز می‌تواند در شهرهای بزرگ ایجاد مشکل کند. چرا که باز کردن تعداد زیادی صندوق در شهرهای پرجمعیت و لزوم دقت در بازشماری ممکن است بیش از مهلت مذکور بطول انجامد که در این صورت راه برای ضایع شدن حق افراد باز می‌شود.