وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توسعه تعاملات فرهنگی را زیرساخت گسترش و تعمیق روابط سیاسی و اقتصادی دانست و گفت: هرچه در این زمینه تلاش شود می تواند به روابط دیگر نیز افزود.

به گزارش مرور نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، به نقل از ایرنا، سیدرضا صالحی امیری روز شنبه در دیدار با مارک مدریک وزیر فرهنگ جمهوری اسلواکی تاکید کرد: دیپلماسی فرهنگی از دیگر دیپلماسی ها از غنا، عمق و ریشه های مستحکم تری برخوردار است.
وی ادامه داد: امروز در آغاز نخستین ماه سال جدید، همکاری های مشترکی را با کشورهای الجزایر، تونس و اسلواکی مبتنی بر توسعه روابط فرهنگی و هنری آغاز کردیم که این مهم نشانگر اهتمام و توجه به دیپلماسی فرهنگی است.

سالانه بیش از 80 هزار عنوان کتاب در کشور منتشر می‌شود
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به خبرنگاری درباره مفاد تفاهمنامه همکاری در زمینه کتاب اظهار داشت: کتاب ریشه هویت فرهنگی سرزمین ما است و جزء کشورهایی هستیم که بیشترین منابع خطی(نزدیک به دو میلیون نسخه) را داریم.
صالحی امیری افزود: ریشه‌های فرهنگی ایران از جغرافیای کشور خارج شده و در هر کتابخانه ملی در هر نقطه از دنیا، آثاری از منابع خطی ایران دیده می‌شود.
به گفته وی، کتاب در جمهوری اسلامی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و برگزاری نمایشگاه‌های کتاب و حضور در نمایشگاه‌های مهم کتاب در دنیا نشانگر توجه جدی و جایگاه ویژه کتاب در ایران است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سالانه بیش از 80 هزار عنوان کتاب در کشور منتشر می‌شود، گفت: وجود بیش از سه هزار و 200 کتابخانه عمومی و تلاش بیش از شش هزار و 500 کتابدار بیانگر توجه ایران به حوزه کتاب است.
صالحی امیری یادآور شد: در آموزش و پرورش بیش از 50 هزار کتابخانه و در نهادهایی مثل امور مساجد، مراکز دانشگاهی، پزشکی و علمی، حوزه های علمیه و... نیز مجموعه وسیعی از کتابخانه‌ها را داریم.

اجرای برنامه های جامع برای توسعه کتابخوانی در کشور
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به سوال که چه برنامه ای در زمینه کتاب در سال جاری دارید، ‌گفت: برنامه جامعی برای توسعه کتاب و کتابخوانی و در نتیجه افزایش سرانه مطالعه در کشور تدوین کرده‌ایم.
صالحی امیری با اشاره به برگزاری سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، افزود: در اوایل اردیبهشت‌ ماه این رویداد بزرگ فرهنگی را خواهیم داشت که ظرفیت‌های عظیم امور نشر و کتاب کشور را به نمایش خواهد گذاشت.
وی ادامه داد: حضور بیش از سه میلیون نفر از کتابدوستان در این نمایشگاه نشانگر عمقِ توجه جمهوری اسلامی به کتاب است.

رتبه اول در منطقه از آن سینمای ایران است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درمورد روابط هنری در عرصه سینمایی با همتای اسلواکی خود اظهار داشت: در نشست با وزیر فرهنگ اسلواکی، توضیحاتی درباره ظرفیت های ایران در حوزه سینما توسط رییس سازمان سینمایی بیان شد.
صالحی امیری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در عرصه سینمایی بطور یقین در منطقه رتبه اول را دارد و در جهان، سینمای ایران از جایگاه قابل توجه و ویژه ای برخوردار است.

سینمای ایران در حوزه بین الملل حاوی نکات درخشان است
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه سینمای ایران در حوزه کشورهای اسلامی و عربی پیام‌ها و امکانات خوبی دارد، تاکید کرد: در حوزه بین‌المللی هم سینمای ایران دارای نکات درخشانی است.
صالحی امیری خاطرنشان کرد: سینمای ایران بعد از انقلاب از مرزهای کشور عبور کرده و امروز این سینما در دنیا پیام و حرف برای گفتن دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پیشنهاد ما به اسلواکی حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر و همکاری مشترک برای تبادل آموزش، شناخت، ترجمه و دوبله فیلم‌های ایرانی است.

سینمای ایران بعد از انقلاب از مرزها گذشت
عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه در پاسخ به خبرنگاری درخصوص تفاهم درباره همکاری های سینمایی با طرف اسلواکی با بیان اینکه سینمای ایران بعد از انقلاب از مرزها گذشت، گفت: توضیحاتی توسط محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی درباره ظرفیت های سینمایی ایران ارائه شد که مورد استقبال کشور اسلواکی قرار گرفت.