رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: گرایش های سیاسی در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی دخیل نبوده و نخواهد بود.

به گزارش مرور نیوز، محمد محمودی شاه نشین روز یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: هرکس مدعی است براساس گرایش های سیاسی تایید یا رد صلاحیت شده است، می تواند به کمیته بازرسی هیات نظارت بر انتخابات شوراها مراجعه و اعلام کند تا اعتراض وی بررسی شود.
وی ادامه داد: اجازه نمی دهیم به دلیل گرایش سیاسی حقوق داوطلبی در بررسی صلاحیت ها نقض شود.
رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی همچنین گفت: برخی داوطلبان که سابقه حضور در شوراها را داشتند در هیات های حل اختلاف پرونده هایی دارند که این هیات برای مدتی آنان را از عضویت در شوراها سلب کرده است و براساس این گزارش ها رد صلاحیت شده اند.
محمودی شاه نشین تصریح کرد: هرکس دلیل و مستندی دارد که می تواند خود را تبرئه کند می تواند تا دو روز آینده به هیات های نظارت شکایت خود را اعلام و مستندات را ارائه کند.
وی یادآور شد: از مجموع 289 هزار و 777 نفر داوطلب نامزدی انتخابات پنجمین دوره شوراها در کل کشور، پنج هزار و 749 نفر انصراف دادند.
رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی ادامه داد: همچنین از مجموع داوطلبان انتخابات شوراها 55 هزار و 20 نفر در شهرها اعلام نامزدی کردند.
شاه نشین افزود: تا امروز 86.59 درصد از داوطلبان نامزدی در انتخابات شوراها در شهرها تایید صلاحیت شده اند که شامل 46 هزار نفر از داوطلبان می شود.
رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها خاطرنشان کرد: در روستاها نیز 186 هزار و 500 داوطلب تایید صلاحیت شده اند که حدود 80.73 درصد را شامل می شوند.
شاه نشین ادامه داد: در مجموع 82 درصد شرکت کنندگان تایید صلاحیت شده اند که این رقم با کل افراد انصرافی محاسبه شده است.
وی همچنین گفت: در شهرها حدود 6.8 درصد و در روستاها 2.76 داوطلبان رد صلاحیت شده که در مجموع در کل کشور برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا 3.5 درصد رد صلاحیت شده اند.
رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها تاکید کرد: رد صلاحیت توسط هیات های نظارت بر انتخابات شوراها نسبت به هیات های اجرایی یک درصد افزایش داشته است.
محمودی شاه نشین در پاسخ به سوالی درباره علت رد صلاحیت تعدادی از اعضای شوراهای اسلامی فعلی گفت: در استان ها یک هیات اختلاف داریم که این هیات ها پرونده هایی دارند که بعضا برخی اعضای شوراها در این هیات ها پرونده آنان مطرح شده است.
وی افزود: در قانون شوراها جرائمی برای تخلفات شوراها درنظر گرفته شده که می تواند برای مدت معین یا کل دوره یا دوره های بعد فرد را سلب عضویت کند.
وی ادامه داد: متاسفانه این سلب عضویت ها در سامانه قوه قضاییه نبوده و خیلی از این ها بعدها به دست هیات نظارت رسیده است و همین دلیلی برای رد صلاحیت برخی اعضای فعلی شوراها است.
رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی همچنین گفت: هر داوطلب رد صلاحیت شده اگر مدارکی دارد که می تواند موجب تبرئه او شود به هیات های نظارت ارایه دهد.
محمودی شاه نشین درباره رد صلاحیت تعدادی از اعضای اصولگرای شورای اسلامی شهر تهران نیز افزود: پیش داوری در خصوص میزان تایید یا رد صلاحیت داوطلبان در جناح های مختلف جالب نیست چرا که هنوز اسامی به صورت رسمی اعلام نشده و نتایج بررسی ها نیز به صورت فردی اعلام شده است.
وی ادامه داد: بعد از انتشار آگهی انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا باید درصد رد صلاحیت ها سنجیده شود، اسامی در سیستم داریم که در تهران رد صلاحیت شده اند و از اصلاح طلبان و اصولگرایان معروف هستند.
رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی تاکید کرد: در بررسی صلاحیت ها به گرایش های سیاسی توجه نمی شود و نخواهیم گذاشت کسی به جرم تمایلات سیاسی مشکلی برای فعالیت داشته باشد.
محمودی شاهنشین اظهارکرد: هیات های اجرایی و هیات های نظارت در بررسی صلاحیت ها بدون سند هیچ اقدامی را انجام نمی دهند و اگر گزارش ها و مورادی درباره داوطلبان به این هیات ها ارایه شود اگر این گزارش ها مستند باشد بررسی خواهد شد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اگر داوطلبان انتخابات شوراها از اماکن و منابع عمومی برای تبلیغات انتخابات استفاده کنند، تخلف احتمالی آنها چگونه بررسی می‌شود، اظهارکرد: طبق قانون استفاده از اماکن عمومی برای تبلیغات انتخاباتی منوط به پرداخت هزینه ‌ها براساس مقررات همان سازمان مربوطه است اما استفاده از منابع دولتی برای استفاده شخصی و تبلیغات انتخاباتی به هر نحوی ممنوع است که مجازات‌های آن طبق قانون پیش‌ بینی شده است.
رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی ادامه داد: داوطلبان رد صلاحیت شده از سوم تا ششم اردیبهشت ماه می توانند به هیات های نظارت استان و شهرستان مراجعه و شکایت خود را اعلام کنند.
محمودی شاه نشین افزود: هیات های نظارت استان ها از هفتم تا 16 اردیبهشت ماه شکایات مورد بررسی قرار می دهند و در پایان هر روز نتایج را به فرمانداری ها و بخشداری ها اعلام می کنند.

انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و نخستین میان دوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه 29 اردیبهشت ماه 96 در سراسر کشور برگزار می شود.