رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با ذکر این پرسش که مگر می‌شود کاندیداها، رویکردهای خود را در بخش فرهنگ مشخص نکنند، تصریح کرد: بخش بسیاری از مشکلات و معضلات جامعه به رویکرد و نگاه فرهنگی برمی‌گردد.

به گزارش مرور نیوز، کاظم جلالی در مورد جای خالی فرهنگ در مناظره‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، گفت: اگرچه بر روی کاغذ مقرر شده کاندیداهای ریاست جمهوری در سه محور اقتصادی، سیاسی و اجتماعی طرح بحث کنند؛ اما احتمالاً در نظر دارند مسائل فرهنگی را ذیل مسائل اجتماعی بررسی کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با ذکر این پرسش که مگر می‌شود کاندیداها، رویکردهای خود را در بخش فرهنگ مشخص نکنند، افزود: اتفاقاً بخش بسیاری از مشکلات و معضلات جامعه به رویکرد و نگاه فرهنگی برمی‌گردد؛ به عنوان مثال، کاندیداها باید این فرهنگ را ترویج کنند که هیچ کدام از آنها سوپرمن نیستند و باید فرهنگ سوپرمنی را در ایران برچید؛ دنیای پهلوانی و قهرمانی تک نفره نیست، دنیای کار تیمی است و همه باید با هم کار کنند.

وی تصریح کرد: کاندیداها سوپرمن نیستند و نباید فرهنگ سوپرمنی را در داخل کشور ترویج کنند کأنه ایشان ابرقدرت هستند و قادرند کارهای بسیاری انجام دهند؛ زیرا زمانی که روی کار می‌آیند توانشان آنقدر که گفتند نیست و این تصور در بین مردم به وجود می آید که آنها دروغ گفته‌اند که نباید این اتفاق بیفتد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: بسیاری از مشکلات در مردم، کاندیداها، فرهنگ کار و نوع مدیریت و اداره‌ها به حوزه فرهنگ برمی‌گردد لذا امیدواریم که در مناظره‌ها به حوزه فرهنگ به اندازه کافی پرداخته شود.

برخی فرهنگ را جزء مباحث اولیه می‌بینند

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی فرهنگ را جزء مباحث ابتدایی می‌بینند در حالی که اینطور نیست، گفت: فرهنگ بسیار عمیق‌تر از مباحث دم‌دستی است؛ در حوزه‌های فرهنگ بحث‌های بسیاری وجود دارد که باید روی آن کار شود. شاید یکی از مفاهیمی که در داخل نظام مدیریتی جمهوری اسلامی ایران دارای ابهام است و به شکل سلیقه‌ای و دل‌بخواهانه با آن برخورد می‌شود موضع و مقوله فرهنگ است و کاندیداها باید از همین جا شروع کنند که تعریفشان از فرهنگ‌های مختلف چیست، چه موضوعاتی را فرهنگی می‌بینند و اساسا در ارتباط با مشکلات، معضلات و تهاجمات فرهنگی، چه نقطه نظرات و چه راهکارهایی دارند و چگونه باید عمل کنند.