یک جامعه شناس ایجاد تبعیض مثبت در مشارکت های سیاسی زنان را خارج از انتظارات این قشر در شرایط حاضر کشور عنوان کرد و گفت: زنان ما هیچگاه تبعیض مثبت را جز مطالبات خود ندانسته اند، هر چند مطرح کردن آن بی فایده نخواهد بود.

نیره توکلی جامعه شناس و عضو گروه مطالعات زنان انجمن جامعه شناسی ایران با بیان اینکه زنان مطالبات ویژه ای دارند گفت: چه در انتخابات شورا و چه در انتخابات ریاست جمهوری حضور زنان مهم و تاثیر گذار است، و این تاثیر را در موفقیت زنان در انتخابات شوراهای شهر و روستا مشاهده می کنیم که تا به حال بسیار چشمگیر و تاثیرگذار بوده است.

این جامعه شناس توصیه کرد: زنان به اولویت های و ملاک های زنانه از سوی نامزدهای انتخاباتی توجه کرده و روحیه مطالبه گری را در خود ایجاد کنند.

توکلی تاکید کرد: گاهی زنان از سوی نامزدها مخاطب قرار می گیرند اما مسائل مطرح شده کاملا ضد حقوق زنان است به همین دلیل زنان باید هوشیار باشند.

وی با تاکید بر اینکه مشارکت سیاسی زنان بسیار بالا است و باید زنان از ظرفیت موجود برای مطرح شدن مسائل این حوزه در سطح ملی استفاده کنند، گفت: این مشارکت ها برای زنان سرنوشت ساز است.

توکلی توجه زنان به مسائل محیط زیستی را نخستین و مهمترین مطالبه زنانه دانست و اظهارکرد: محیط زیست در ابعاد جهانی شرایط مهم و بحرانی دارد و ایران هم از این امر مستثنی نیست، و زنان و کودکان در معرض آسیب های بیشتری از مخاطرات زیست محیطی هستند.

به گفته وی حضور و مطالبه گری زنان در دوره های مختلف از قبض و بسط هایی که در حقوق زنان به وجود آمد، کاملا احساس می شود.

توکلی با اشاره به اینکه سرعت تحقق مطالبات در حوزه زنان پایین است اذعان کرد: باید گام به گام پیش برویم و گام نخست مطرح شدن مطالبات در سطح ملی است.

وی حضور نمایندگان زن در شوراهای اسلامی شهر و روستا را نشان از استقبال جامعه از ورود سیاسی زنان دانست و گفت: تبعیض مثبت باید به صورت مستقیم و با رویکرد فرهنگ سازی صورت گیرد.

این جامعه شناس اظهار کرد: شرایط حال حاضر زنان ایرانی بسیار مترقی تر از زنان خاورمیانه است و همدلی میان زنان و حکومت می تواند کارساز باشد.

توکلی ایجاد تبعیض مثبت در مشارکت های سیاسی زنان را خارج از انتظارات این قشر در شرایط حاضر کشور عنوان کرد و گفت: زنان ما هیچگاه تبعیض مثبت با در نظر گرفتن ظرفیت ها و اعطای سهمیه و کرسی های خاص در حوزه های مختلف سیاسی را جز مطالبات خود ندانستند. هر چند مطرح کردن تبعیض مثبت بی فایده نخواهد بود.