نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: برای اصلاح نظام بانکداری کشور و توجه به دغدغه مراجع نسبت به ربوی بودن سود بانکها، علاوه بر تصویب قوانین در مجلس نیازمند انجام کار اجرای نظارت از سوی دستگاه قوه مقننه و دیگر سازمان های ذی ربط هستیم.

سید ناصر موسوی لارگانی در رابطه به اظهارات برخی مراجع در مورد ربوی بودن بهره بانکی و تاثیر آن بر زندگی اجتماعی به خبرنگار سیاسی مرور نیوز گفت:وقتی که مراجع عالی قدر در ربوی بودن عملیات بانکی تشکیک کردند و بعضی حتی با صراحت گفتند که شاید این عملیات ربوی باشد، به نظر من ادامه دادن این روند باعث مشکلاتی برای زندگی مردم می شود. چون اگر طبق فرمایش مراجع این سودهای بانکی ربوی باشد بر اساس آیات قرآن و روایات اعلان جنگ با خدا صورت گرفته است.

وی افزود: با این حال بانک ها مدعی هستند که وام های مشارکتی و مضاربه است و بهره آن ربا نیست. اما سود سپرده ای که می دهند شبه ربا ایجاد کرده است. زیرا در صورتی که رسما اعلام کنند مثلا 20 درصد سود می دهیم، آن پول ربوی محسوب می شود و اگر واقعا پول سپرده گذار را در شرکتی سرمایه کرده اند باید نه تنها در سود بلکه ضرر آن نیز سهیم باشند.

موسوی لارگانی اظهار داشت: لذا بانک ها باید توصیه های مراجع را عملیاتی کنند. در همین خصوص کمیسیون اقتصادی نیز به موضوع ورود کرده و طرحی را برای اصلاح نظام بانکداری در دستور کار دارد که بررسی های لازم به صحن مجلس برده خواهد شد. اما نکته آنجا است که برخی بانک ها حتی دستورات بانک مرکزی و شورای پول اعتبار را هم اجرایی نمی کنند.

نماینده مردم فلاورجان در خانه ملت خاطر نشان کرد: در مجلس نهم قانونی در رابطه با رفع موانع تولید تصویب شد که دو بند آن مربوط به بانک ها بود. یکی به تسهیلات ارزی مربوط می شد که از صندوق توسعه ملی به سرمایه گذاران می دادند و قرار بود به قیمت روز گشایش ال سی مشکل را حل کنند که تا امروز اجرایی نشد و بند دیگر این بود که بانک ها شرکت های اقماری خود را به بفروشند که البته بازهم در این باره به قانون تمکین نکردند.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد ضمانت اجرای قوانینی که برای بانک ها تصویب می شود تصریح کرد: مجلس دو وظیفه تصویب قوانین و نظارت دارد که در خصوص وظیفه اول به خوبی عمل می کند اما در رابطه با نظارت بر اجرای قانون عملکرد ضعیفی دارد. از این رو سازمان های نظارتی دیگر نیز باید وارد میدان شوند تا قوانین به خوبی عملیاتی شود.