رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: بندر چابهار روابط تجاری و اقتصادی ایران با کشورهای دنیا را تقویت می کند و سبب توسعه و رونق جنوب شرق کشور به ویژه استان سیستان و بلوچستان می شود.

به گزارش مرور نیوز، علاءالدین بروجردی چهارشنبه شب در حاشیه بازدید از طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار اظهار داشت: توسعه بندر چابهار سبب کمک به امنیت ملی می شود و ایران اسلامی را به آب های آزاد متصل می کند.
وی افزود: نفت کشور را به راحتی می توان از بندر چابهار به کشورهای دنیا صادر کرد.
وی بر ایجاد پایانه صادراتی نفت در چابهار تاکید کرد و افزود: ایران از طریق بندر چابهار می تواند وابستگی جابجایی کالا و بار را از تنگه هرمز و منطقه خلیج فارس کاهش دهد.
وی بیان کرد: طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار با سرعت در حال انجام است که جا دارد از قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (اجرا کننده این طرح) قدردانی شود.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار سبب اشتغالزایی، توسعه تجارت و تحول در حوزه اقتصادی خواهد شد.
بروجردی با بیان اینکه در شرایط سخت تحریم ها توسعه بندر شهید بهشتی چابهار متوقف نشده است، خاطرنشان کرد: در این شرایط سخت با هزینه بیش از 20 میلیون دلار جرثقیل از کشور آلمان خریداری، حمل و در این بندر نصب شده است.
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مرحله نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار آماده بهره برداری است و بزودی ظرفیت این بندر از 2 و نیم میلیون تن به هشت و نیم میلیون تن خواهد رسید.
بهروز آقایی افزود: مرحله نخست توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به طول هزار و 700 متر دارای 2 پست اسکله کانتینری و سه پست اسکله کالاهای عمومی به زودی به بهره برداری می رسد.
وی ادامه داد: احداث 6 کیلومتر دایک حفاظتی، هزار و 650 متر موج شکن و افزوده شدن 203 هکتار زمین به وسعت بندر شهید بهشتی چابهار از جمله اقدامات صورت گرفته در این بندر است.
وسعت بندر شهید بهشتی چابهار نخست 240 هکتار بوده است که 203 هکتار دیگر امسال به آن افزوده شد.
وی گفت: طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار از مرداد سال 1386 آغاز و هم اینک بیش از 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در خردادماه امسال به بهره برداری خواهد رسید.
وی بیان کرد: نخستین محموله تجهیزات بندر شهید بهشتی چابهار از بندر رستوک آلمان خریداری و در بهمن پارسال در این بندر تخلیه شده است.
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بیش از یک میلیارد دلار تا کنون در بندر شهید بهشتی چابهار سرمایه گذاری شده است.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بندر شهید بهشتی چابهار با تلاش دولت تدبیر و امید در مدت زمان کوتاهی تجهیز و آماده بهره برداری شده است.
ایوب درویشی افزود: طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار یکی از طرح های کلان کشور است که با افتتاح فاز نخست آن تحول عظیمی در تخلیه و بارگیری کالا صورت خواهد گرفت.
وی ادامه داد: چابهار نقطه اتصال ایران و کشورهای آسیای میانه به آب های اقیانوسی و آزاد است که به عنوان دروازه و پیشانی توسعه کشور از آن یاد می شود.
وی از حضور رئیس و اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی برای پیگیری مشکلات طرح های زیربنایی و مرز قدردانی کرد و افزود: امیدواریم بسیاری از مشکلات مطرح شده از جمله ساماندهی مرز، فعال شدن بازارچه مرزی ریمدان، تسریع در ساخت راه آهن و تکمیل بندر شهید بهشتی چابهار به سرانجام خوبی برسد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین عصر امروز در جریان بازدید از پروژه راه آهن چابهار- زاهدان- سرخس گفت: احداث راه آهن چابهار- زاهدان - سرخس مشهد نقش مهمی در توسعه منطقه و جابجایی سریع کالا و بار دارد.
بروجردی اظهار داشت: با تکمیل این خط ریلی تحول بزرگی در جابجایی کالا صورت خواهد گرفت و مردم محروم منطقه از آن نفع زیادی خواهند برد.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی و دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به توسعه زیرساخت های چابهار دارند به طوری که پروژه های راه آهن و توسعه بندر شهید بهشتی با سرعت در حال انجام است.
وی با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از پروژه های در حال اجرا در چابهار گفت: این کمیسیون مشکلات پیش روی طرح های زیربنایی این شهرستان را بررسی و برای حل آنها تلاش های لازم را انجام خواهد داد.
وی به ظرفیت های مرز، دریا، ایجاد طرح های کلان اقتصادی نظیر پتروشیمی در چابهار اشاره کرد و گفت: توسعه سواحل مکران به امنیت پایدار منطقه کمک خواهد کرد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بر جذب سرمایه گذاری خارجی تاکید کرد و افزود: تمامی موانع برای جذب سرمایه گذاری خارجی در کوتاه ترین زمان برداشته خواهد شد.
بروجرودی از تلاش شبانه روزی مسئولان سیستان و بلوچستان برای حل مشکلات مردم و پیگیری تکمیل طرح های توسعه ای در چابهار قدردانی کرد.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پروژه راه آهن چابهار- زاهدان - سرخس مشهد به طول هزار و 640 کیلومتر هم اینک 21 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
ایوب درویشی با بیان اینکه برای پیشرفت یاد شده سه هزار و 540 میلیارد ریال هزینه شده است، خاطرنشان کرد: برای تکمیل راه آهن چابهار - زاهدان - سرخس مشهد 42 هزار میلیارد ریال دیگر نیاز است.
وی ادامه داد: در مسیر چابهار - زاهدان تعداد 29 ایستگاه، 35 تونل، 123 دستگاه پل به طول 11 هزار و 500 متر وجود دارد.
وی مشکلات مالی را از عمده ترین موانع پیشرفت پروژه راه آهن عنوان کرد و گفت: برای آزادسازی اراضی در طول مسیر و جابجایی تاسیسات نیاز به پول نقد است.
فرماندار چابهار اظهار داشت: 250 میلیارد ریال پارسال به این پروژه اختصاص یافت که امسال برای نخستین بار 2 هزار و 500 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.
درویشی افزود: براساس اعلام قرارگاه خاتم الانبیاء به عنوان مجری این پروژه چنانچه اعتبار لازم به موقع تخصیص پیدا کند تا پایان سال 1398 راه آهن چابهار - زاهدان - سرخس مشهد تکمیل و بهره برداری می شود.
به گزارش ایرنا، علاء الدین بروجردی چهارشنبه شب در نشستی با مدیرعامل شهرک پتروشیمی مَکُّران در چابهار اظهار داشت: ایجاد طرح های بزرگ اشتغالزایی و توسعه ای نظیر پتروشیمی در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری برای اشتغال و تولید انجام شده است.
وی افزود: حل مشکلات اقتصادی و اشتغال باید اولویت مسئولان و شرکت های خصوصی باشد تا بتوان از کارگر وتولید داخلی حمایت کرد.
وی ادامه داد: تکمیل طرح های بزرگی نظیر پتروشیمی نیازمند جذب سرمایه گذاری خارجی است و باید مسئولان هنر و فن لازم برای جذب سرمایه ها را داشته باشند.
وی استفاده از سرمایه خارجی را در راستای اهداف مقام معظم رهبری دانست و خاطرنشان کرد: نباید هیچ مسئولی سنگ اندازی و یا موانعی در جذب سرمایه خارجی ایجاد کند.
مدیرعامل شرکت توسعه نگین مکران نیز گفت: شهرک پتروشیمی مکران در زمینی به وسعت بیش از هزار و 200 هکتار در حال ساخت است که تاکنون برای ایجاد زیرساخت ها و تاسیسات برق، آب، فضای سبز شبکه جمع آوری آب های سطحی بیش از سه هزار میلیارد ریال هزینه شده است.
محمدرضا موثقی نیا افزود: در سه فاز شهرک پتروشیمی قرار است 18 واحد پتروشیمی احداث شود.
وی ادامه داد: در مجموع پس از تکمیل تمامی فازهای پتروشیمی مکران چابهار 15 میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد شد.
وی بیان کرد: سالانه 26 میلیون تن محصول پتروشیمی تولید می شود که سالانه سه میلیون تن آن خوراک دیگر واحدها و 23 میلیون تن نیز صادر خواهد شد.
وی گفت: نزدیک به هزار مگاوات برق در پتروشیمی چابهار نیاز است و هر ساعت 80 هزارمترمکعب آب از دریای عمان جهت فعالیت پتروشیمی برداشت خواهد شد.
مدیرعامل شرکت توسعه نگین مکران از عملکرد برخی مسئولان کشوری برای عدم جذب سرمایه گذاری خارجی انتقاد کرد و افزود: بهانه جویی و سخت گیری برخی مسئولان مانع از حضور سرمایه گذار خارجی در شهرک پتروشیمی مکران چابهار شده است.
معاون استاندار سیستان وبلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز بر رعایت کامل موارد زیست محیطی و کاهش آلودگی ها تاکید کرد.
ایوب درویشی گفت: شهرک پتروشیمی باید با استانداردهای روز کمترین آلودگی و خطر را برای شهروندان این منطقه داشته باشد.
به گزارش ایرنا، اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی امروز از ظرفیت های تجاری، اقتصادی و امنیتی جنوب سیستان و بلوچستان از جمله نوار ساحلی و مناطق مرزی شهرستان های چابهار و سرباز دیدن کردند.
بازدید از مرز «دره دور» تنگه صلاه و مورتان سرباز، راه آهن، خلیج گواتر تا مرز ریمدان، بندر شهید کلانتری و بهشتی، بازارچه های مرزی ریمدان و پیشین از جمله برنامه های سفر اعضای کمیسیون امنیت ملی به شهرستان های چابهار و سرباز بوده است.
شهرستان چابهار براساس سرشماری آبان سال 1395 با جمعیت 283 هزار و 204 نفر و 48 هزار و 147 خانوار از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.