وزیر نیرو گفت: ظرفیت استفاده از انرژی های تجدید پذیر هم اکنون نسبت به ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید 2 و 9 دهم برابر افزایش یافته است.

به گزارش مرور نیوز، حمید چیت چیان در آیین بهره برداری از بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور در بخش جرقویه اصفهان افزود: در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید، تنها سه تولید کننده بخش خصوصی در زمینه تولید برق از انرژی های تجدید پذیر فعالیت می کردند اما هم اکنون 490 تولید کننده بخش خصوصی در این زمینه فعال هستند.
وی با بیان اینکه کاهش آلودگی هوا از اصلی ترین مزایای استفاده از انرژی های تجدید پذیر است گفت: این امر باعث کاهش تولید گازهای گلخانه ای در سطح جهانی خواهد شد.
وزیر نیروبا بیان اینکه سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا)، قرارداد خرید تضمینی 20 ساله این گونه واحدها را تضمین می کند گفت: این گونه طرح ها برای سرمایه گذاران بسیار سودآور است و علاوه بر آن مجموعه هایی که با تجهیزات داخلی ساخته شود خرید برق تولیدی آنها با قیمتی بیش از 30 درصد گران تر خریداری می شود.
چیت چیان با ابراز امید به تولید پنج هزار مگاوات برق با استفاده از انرژی های تجدید پذیر در طول برنامه ششم توسعه ، تاکید کرد : دولت دکتر حسن روحانی از آغاز فعالیت خود جایگاه ویژه ای برای این گونه انرژی های تجدید پذیر ایجاد کرد و در همین راستا بستر مناسبی برای مشارکت فعالان و سرمایه گذاران بخش خصوصی فراهم شد.
وزیر نیرو همچنین با اشاره به معاهده پاریس که بر مبنای آن ایران ملزم شده است که تا سال 2030 میلادی به میزان تولید هفت هزار و 500 مگاوات برق با استفاده از انرژی های تجدید پذیر دست یابد افزود: با روندی که کشورمان در دو تا سه سال اخیر طی کرده است امیدواریم خیلی زودتر از آن زمان به میزان تولید یاد شده دست یابیم.
چیت چیان همچنین با اشاره به اینکه تولید برق به وسیله انرژی های تجدید پذیر، تاب آوری اقتصادی و مالی را افزایش می دهد گفت: استفاده از این گونه انرژی ها با امنیت بیشتری نیز انجام می شود زیرا خطوط انتقال برق در این روش تولید کوتاه شده و شرایط بحرانی تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می کند.
وی اشتغال زایی را از دیگر مزایای استفاده از انرژی های تجدید پذیر عنوان کرد و گفت: میزان اشتغالی که از توسعه مجموعه های تولیدی برق با انرژی های تجدید پذیر حاصل می شود بسیار زیاد است زیرا در این گونه طرح ها مشارکت بخش خصوصی بیشتر می شود و به دنبال آن افراد بیشتری بطور مستقیم و غیرمستقیم شاغل می شوند.
وزیر نیرو خاطر نشان کرد: انرژی خورشیدی، باد، جریان آب های گرم زیرزمینی و زباله ها می تواند به بهترین منابع تولید برق تبدیل شوند.
به گفته وی زباله ها می تواند در زمینه تولید برق و کاهش معضلات زیست محیطی نقش بسزایی داشته باشد.
چیت چیان با اشاره به اینکه نیروگاه خورشیدی جرقویه اصفهان بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور است گفت: بزودی نیروگاه خورشیدی جاجرم با توان 30 مگاوات به عنوان بزرگترین نیروگاه خورشیدی به بهره برداری می رسد و در مدار قرار خواهد گرفت.
در این مراسم بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور با ظرفیت تولید 10 مگاوات برق در بخش جرقویه سفلی (واقع در 655 کیلومتری جنوب شرق مرکز استان) به بهره برداری رسید.
این نیروگاه خورشیدی با سرمایه گذاری شرکت برق و انرژی غدیر و با مشارکت شرکت یونانی متکا (Metka ) با هزینه ای بیش از 55 میلیارد تومان در مدت هفت ماه احداث و به بهره برداری رسید.
این نیروگاه از 39 هزار پنل خورشیدی با ابعاد 65.1 در 98 سانتی متر تشکیل شده که در مساحتی بالغ بر 20 هکتار نصب شده است.