سید حسین موسویان معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی وقت ایران و عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته‌ای و سرهنگ لورنت ویلکرسون رییس دفتر کالین پاول وزیر خارجه وقت آمریکا در یک مصاحبه با شبکه خبری ریل نیوز (TheRealNews) آمریکا به بررسی آخرین تحولات در سیاست خارجی ایران و آمریکا پرداختند.

به گزارش مرور نیوز، متن این گفت وگو در زیر می آید:

مجری: آمریکا اجرای برجام توسط ایران را تایید کرده اما گفته که این توافق را تحت بررسی دارد. تیلرسون وزیر خارجه آمریکا ایران را تهدیدی برای آمریکا، منطقه و دنیا خوانده است. ژنرال متیس در عربستان هم اظهارات مشابه کرده و به ریاض قول حمایت در برابر نقش مخرب ایران را داد. چرا مواضع آمریکا تند شده؟ ابتدا نظر سرهنگ لورنت ویلکرسون را می‌شنویم. او رییس دفتر کالین پاول وزیر خارجه آمریکا در دوران بوش بود، زمانی که آمریکا به عراق حمله کرد.

ویلکرسون: همان افراد نئوکان تندرویی که زمان حمله آمریکا به عراق بر سر کار بودند، الان قدرت را به دست گرفته‌اند و با همان عقاید به دنبال همان اقدامات برای تغییر رژیم هستند؛ منتهی این بار نه در عراق بلکه تغییر رژیم در ایران.

مجری: آقای موسویان! سرهنگ ویلکرسون که خودش در زمان حمله به عراق از مسئولین و در تیم تصمیم گیری برای حمله به عراق مشارکت داشت می‌گوید که اکنون ایران در دستور کار همان افراد قرار گرفته تا رژیم را درایران تغییر دهند. نظر شما چیست؟

موسویان: سیاست تغییر رژیم آمریکا چیز تازه‌ای نیست. بعد از انقلاب اسلامی در ایران، همه دولت‌های آمریکا دنبال تغییر رژیم در ایران بوده‌اند و با حداکثر توان هم اقدام کرده‌اند از تحریم تا حمایت از تجاوز صدام به ایران و به کارگیری سلاح شیمیایی علیه ایران. اما آمریکا شکست خورده و ایران اکنون از قوی‌ترین و باثبات‌ترین کشورهای منطقه است. از این رو من تفاوتی بین ترامپ با بوش و کلینتون و ریگان نمی‌بینم. اما گمان نمی‌کنم دولت ترامپ جرات کند به ایران حمله کند. درست می‌گویید که همان افرادی که به عراق حمله کردند الان هم سر کار هستند. اما آنها از حمله به افغانستان و عراق درس‌های زیادی گرفته‌اند. آمریکا هزاران میلیارد دلار خسارت کرد و هزاران کشته داد و در نهایت هم در عراق و هم در افغانستان شکست خورد، ضمن اینکه هر دو کشور و منطقه را هم بی ثبات کرد.

وی ادامه داد: ترامپ و خیلی از آمریکایی‌ها اکنون رسما اعتراف کرده‌اند که حمله آمریکا به افغانستان و عراق ریشه بی‌ثباتی و گسترش تروریسم در منطقه بوده است. ضمنا مقامات فعلی هم خوب درک می کنند که عواقب حمله به ایران ده برابر عواقبی است که آمریکا در افغانستان و عراق تحمل کرد. ایران کشور بسیار قدرتمندی است با هشتاد میلیون جمعیت و نفوذ گسترده در منطقه و فراتر از منطقه.

مجری: نکته شما درست است که آمریکا در گذشته هم دنبال تغییر رژیم بوده، اما اکنون روند افزایش تحریم‌ها آغاز شده و توافق هسته‌ای متزلزل و در خطر است ضمن اینکه آمریکا در حال ورود به جنگ یمن برای حمایت از عربستان و مقابله با ایران است.

موسویان: دلیل ترامپ برای فشار این است که اوباما در دوره دوم خود یعنی یک دوره کوتاه از 2013 تا 2016 وارد تعامل با ایران شد. قبل از آن سیاست ثابت آمریکا تغییر رژیم بود. تعامل اوباما با ایران در مورد بحران هسته ای هم جواب داد و از طریق دیپلماسی بحران هسته ای ایران حل شد و سندی هم به نام برجام خلق شد که جامع ترین سند تاریخ عدم اشاعه سلاح های هسته‌ای است. علاوه بر آن و در این مدت کوتاه، تعدادی زندانی های دو طرف مبادله شدند، ایران در اجلاس بین المللی سوریه حضور و نقش سازنده ایفاء کرد، تعداد شانزده ملوان آمریکایی که غیر قانونی وارد آب های ایران شده بودند را با حسن نیت آزاد کرد و برخی از مشکلات قدیمی مالی هم ازطریق مذاکره حل شد. این روند تعامل، موج خشم و عصابنیت اسراییل و سعودی را برانگیخت. آنها از اوباما می‌خواستند به ایران و سوریه حمله کند اما اوباما دنبال دیپلماسی بود و نه جنگ.

این دیپلمات پیشین ایرانی گفت: ضمنا در طول این مذاکرات آمریکا به این نتیجه رسید که ایران و عربستان در مدیریت منطقه باید مشارکت داشته باشند. اوباما در مصاحبه با مجله آتلانتیک، پیشنهاد مشارکت ایران و عربستان برای رهبری منطقه را داد که این هم موجب خشم بیشتر سعودی‌ها شد. حالا ترامپ دنبال راضی کردن اسراییل و عربستان است و می خواهد اطمینان دهد که سیاست اوباما را ادامه نخواهد داد.

مجری: برخورد ایران با این سیاست ترامپ چه خواهد بود؟

موسویان: ایران به برجام متعهد خواهد بود مادامی که آمریکا یا دیگر اعضاء، توافق را نقض نکنند. کمیته مشترکی بین ایران و قدرت های جهانی وجود دارد و هر کشورمدعی نقض برجام، باید دلایل خود را در این کمیته مطرح کند. اخیرا هم این جلسه برگزار شد و ایرانی‌ها دلایل مفصلی درمورد نقض برجام توسط آمریکا ارائه کردند. اما کمیته مشترک باید قانع شود. در هرصورت اگر آمریکا برجام را نقض کند، قطعنامه شورای امنیت را زیر پا گذاشته و ایران هم می‌تواند به برجام پایبند نباشد. در چنین شرایطی ایران برنامه هسته ای خود را بدون محدودیت اما صلح آمیز و درچارچوب معاهده ان پی تی ادامه خواهد داد. طبق معاهده ان پی تی اعضاء می‌توانند تا سطح 90 درصد و بالاتر هم غنی سازی کنند. ایران در صورت نقض برجام محدودیت‌هایی که صرفا برای اعتماد سازی پذیرفته را می‌تواند کنار بگذارد.

مجری: این دولت فعلی آمریکا تهدیدهای زیادی کرده است؟

موسویان: آژانس بین المللی انرژی اتمی مسئول بررسی و اظهارنظر در مورد برنامه هسته ای اعضاء است و نه آمریکا. ایران اگر از برجام خارج شود، دنبال بمب نخواهد بود اما برنامه هسته‌ای خود را بدون محدودیت های فعلی، مثل سایر اعضاء از جمله ژاپن و برزیل، صلح آمیز و زیر نظر آژانس ادامه خواهد داد. آژانس هم امکان نظارت و بازرسی کامل خواهد داشت، از این رو آمریکا بهانه ای برای حمله نخواهد داشت و دنیا هم آمریکا را همراهی نخواهد کرد زیرا میزان نظر آمریکا نیست بلکه آژانس است.